Mens ZTV beholder øker forspranget på storebror MTV, fortsetter kanalen å utvide satsingen på norsk musikk. Kanalen som har fått æren for å ha startet “videorevolusjonen” i Norge lanserer 1. mai “Norsk Lyd”, som skal være en lørdagssending forbeholdt norske musikkvideoer. – Vi har tenkt på dette kjempelenge, “Norsk Lyd” blir en time uten forstyrrelser, der ZTV presenterer det nyeste og beste innen norsk musikk. Det blir noen store artister og mange små, blant dem videoer som ikke blir spilt på våre vanlige roteringer, sier musikkansvarlig i ZTV, Gisle Stokland.

Klovner i Kamp

Av Knut Steen

— ZTV har alltid støttet norsk musikk, og dette har vært et av kanalens hovedmål siden oppstarten. ZTV vil gjerne øke satsingen på norsk musikk, og starter derfor opp med programmet “Norsk Lyd” lørdag 1. mai klokken 14.00, forteller musikkansvarlig i ZTV, Gisle Stokland

— Programmet skal utelukkende vise norske musikkvideoer. Vi har tenkt på dette kjempelenge, dette blir en time uten forstyrrelser, der ZTV presenterer det nyeste og beste innen norsk musikk. Vi har alltid hatt lyst til å satse sterkere på norsk musikk, og selv om vi ikke har så mange ressurser som MTV, er dette noe vi kan være sterke på. Programmet blir lagt til lørdag formiddag, fordi det er mange som ser på oss da – vi ønsker å nå flest mulig med denne sendingen, og gjerne gjøre programmet større hvis det slår an, forteller Stokland.

For de som måtte være redde for at dette nye programmet kun skal være en lettfordøyelig hits-kavalkade, kan Stokland berolige med at “Norsk Lyd” ikke kommer til å ha noen genrebegrensninger.

— Den eneste røde tråden er at alt er norsk, utover det skal vi prøve å gjøre så mange som mulig fornøyde. Det blir noen store artister og mange små, blant dem videoer som ikke blir spilt på våre vanlige roteringer, sier Stokland.

Så langt virker ZTVs seere å sette pris på kombinasjonen av norsk og internasjonal musikk. ZTV er også i første kvartal 2004 større enn MTV, og har vokst hele 100% fra samme periode i fjor, mens konkurrenten MTV har stått stille. ZTV har i første kvartal en markedsandel på 0,6 prosent blant alle TV-seere over 12 år, mot MTVs 0,5 prosent, i følge tall fra TNS Gallup.

— Vi er ikke helt sikre på hvordan vi har fått til dette, men en litt bedre distribusjon, et mer kjent merkenavn og det at vi har blitt litt mer kommersielle, gjør oss nok mer konkurransedyktige.

Stokland tror også at den sterke profileringen av norsk musikk har gitt resultater- både i form av seertall og unison lovprisning fra norske artister, som i større grad signaliserer at de føler at det nå er lønnsomt å lage musikkvideoer.

— Det er kjempehyggelig å få være med på å breake nye artister. Vi håper også at vi har vært med på å gjøre artister mer villige til å lage videoer – som ser bra ut. Vi må selvfølgelig si nei til noe av det vi får inn, som er katastrofalt dårlig. Det finnes fremdeles mange musikkvideoer som gjør seg best på radio. Samtidig ser vi at stadig flere kompenserer for lave budsjetter med kreativitet, som ikke trenger å være dyrt i det hele tatt, sier Stokland.

Foruten norsksatsingene “Z” og “Norsk Lyd”, kommer ZTV også til å lage et eget program fra Quart-festivalen.

— Vi er veldig glade for at TV3 og ZTV har gitt oss penger til å lage en sending fra Quarten. Her kommer vi til å intervjue og vise frem både store og små norske og internasjonale artister. Samtidig håper vi på flere egenproduksjoner til høsten, der norsk musikk definitivt vil være blant prioriteringene, avslører Stokland:

— Vi har veldig lyst til å gjøre spesialsendinger og dypdykk i bestemte genre, for eksempel norsk black metal og norsk hip hop, men det betinger at vi får finansiering til det. Vi har ikke noen matematikk i hvor mange prosent norsk vi spiller, men vi er veldig glade for å kunne sette en “N” for norsk bak videoene på spillelistene våre. Forhåpentligvis blir det enda mer norsk på ZTV enn “Z” og “Norsk Lyd” vil innebære også i tiden fremover, avslutter Stokland.

Publisert:

Del: