Music Export Norway retter nå blikket mot det viktige japanske musikkmarkedet. Fremstøtet innebærer at norsk musikkbransje, på lik linje med fiske-, rederi- og turistnæringen, blir representert under det norske statsbesøket i slutten av mars. Med det norske kongeparet i spissen får musikkbransjen en unik sjanse til å vise seg frem for verdens nest største musikkmarked.

D'sound

Det er Nærings- og handelsdepartementet som nå har sluppet den norske musikkbransjen inn i det gode selskap. Anledningen er etter det Ballade erfarer et direkte resultat av det politiske arbeidet MEN innledet under Midem, da representanter fra en rekke råd og departementer ble invitert til et seminar i regi av bl.a. Dirdal. De politiske representantene uttrykte den gang en ny vilje til å betrakte musikk som en eksportartikkel på lik linje med andre varer – noe som alt nå gir konkrete resultater i form av dette statsbesøket.

— Deltagelsen under statsbesøket innebærer at vi kan utnytte det ekstra fokuset som blir på Norge i perioden til å styrke allerede eksisterende kontakter, eller knytte nye kontakter med japansk musikkbransje, sier Dirdal til Ballade. – I praksis innebærer det at vi vil invitere et bredt utvalg av representanter fra den japanske musikkbransjen til en presentasjon av hva som skjer på musikkfronten i Norge nå. Fra før av har flere norske artister gjort det bra i Japan. Det gjelder både popartister som a-Ha, Lene Marlin og D’Sound, samt artister fra andre genre. Det japanske markedet er enormt stort, og det internasjonale repertoaret utgjør igjen rundt tyve prosent. En fordel for norske artister i den forbindelse er at japanerne synes vi har et spesifikt skandinavisk sound.

Statsråd Grete Knudsen skal ha takket ja til å innlede en presentasjon i Tokyo 28. mars, der viktige representanter for japansk musikkindustri er invitert.

— Tidligere har musikk ofte blitt brukt bare som glasuren på toppen av kaka ved statsbesøk, uten å tenke at en slik anledning kan brukes for å bedre eksport av musikk i de respektive land som besøkes, forteller Dirdal. – Dette er et felt som det må settes inn ressurser på. Phil Patterson, som representerte den engelske organisasjonen AIM (Assosication of independent Music) under by-Larm i Tromsø, fortalte meg i løpet av helgen at handelsdepartementet i England dekker 75 % av kostnadene i forbindelse med at en delegasjon på ti representanter for britiske plateselskap drar på en presentasjonsrunde til flere land i Sørøst-Asia.

Etter det Ballade kjenner til, vil den norske musikkbasen Phonofile være blant dem som legger turen til Japan i den aktuelle perioden.

Publisert:

Del: