Bodil Johanne Jensen_bak (Foto: NRK)

Melancholia er bestilt av Pariseroperaen!

INNLEGG: I en artikkel på Ballade hevdes det at Melancholia av Georg Friedrich Haas og Jon Fosse er bestilt av Den Nye Opera i Bergen samme med Pariseroperaen. Det stemmer ikke, skriver Bodil Johanne Jensen, journalist i musikkredaksjonen i NRK P2, i dette innlegget. Det var Gerard Mortier, daværende sjef for festspillene i Salzburg, som på slutten av 1990-tallet kontaktet Fosse med den hensikt å få skrevet en libretto. – Historien blir ikke dårligere av å være riktig, skriver Jensen her.

Kalender

Av Bodil Johanne Jensen

I et av sine tilsvar til styreleder i Opera Bergen, Kristin Knudsen, på [link id=64159 title=»Ballade 06.05.2008«], sier konstituert operasjef i Den Nye Opera, Stein Olav Henrichsen:

Av de tre store produksjonene vi har i år, er «Melancholia» av Haas/Fosse bestilt av oss sammen med Paris-operaen.

Slik er det ikke, men historien blir ikke dårligere av å være riktig.

«Melancholia» av Jon Fosse og Georg Friedrich Haas har premiere på Pariseroperaen, i det ærverdige Palais Garnier, den 9. juni. Forhistorien går tilbake til slutten av 90-tallet, da daværende kunstnerisk sjef for festspillene i Salzburg, Gerard Mortier, kontaktet Jon Fosse og spurte om han ville skrive en libretto, basert på romanen «Melankolia I».

Romanen handler om den norske maleren Lars Hertervig, blant annet om hans streben etter å bli anerkjent og forstått som kunstner. Og også om hans kamp for å slippe unna mobbing og fornedrelse som menneske.

Komponisten ble funnet senere, etter at librettoen, som hadde fått navnet «Lars frå Hattarvågen», var ferdig. Valget falt på den østerrikske Georg Friedrich Haas, kanskje på grunn av hans melankolske legning, kanskje på grunn av hans fargerike mikrotonale språk.

Meningen var at operaen skulle settes opp i Wien, men da det ikke ble noe av, tok Gerard Mortier «Melancholia» med seg til Pariser-operaen, der han ble sjef i 2004.

Mortier har bestilt flere operaer, gjennom årene. En av hans hovedideer har vært å fornye operaen via librettoen. Begge Kaija Saariahos operaer er bestilt av Gerard Mortier (hhv. Salzburgfestspillene og Pariseroperaen), og også her var det Mortier som fant librettisten.

Bemerkelsesverdig nok, for verken Amin Maalouf eller Jon Fosse hadde noen som helst erfaring med opera fra tidligere. Det sier også noe om viljen til å satse på det man mest tror på, når Gerard Mortier, som forøvrig selv er belgier, ikke har tatt noen hensyn til nasjonalitet, når han har bestilt sine operaer.

Pariseroperaen har antagelig heller ingen kvote for «nasjonale» opphavsmenn. Med fjorårets Da gelo a gelo, av Salvatore Sciarrino (co-bestilling Schwetzingen/ Paris/ Geneve) har Finland, Libanon, Italia, Østerrike og Norge vært representert i Mortiers satsninger på nye operaer.

Og språket bestemmer kunstnerne selv. Den kommende urpremieren synges på tysk – i Paris, for det er slik komponisten Haas kommer nærmest personen Hertervig.

At utsnitt av Lars Hertervigs liv også kommer opp på norske scener, er svært gledelig, og her har Stein Olav Henrichsens ganske sikkert mye av æren.

For en samproduksjon med Pariser-operaen, det er det, når «Melancholia» får Norges-premiere i Bjørvikaoperaen, under Ultima-festivalen den 1. oktober.

Regi, scenografi, kostymer og lysdesign er den samme. Hvem som skal synge i Norge er ikke bekjentgjort enda, men ensemblet blir BIT20, mens det i Paris er Klangforum Wien. Senere skal «Melancholia» videre til Bergen og Stavanger.

Les om om «Melancholia» på Pariseroperaens nettsider.

Bodil Johanne Jensen er journalist i musikkredaksjonen, NRK

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.