En av Ballades favorittforeninger er Lytterforeningen for klassisk musikk, som blant annet har tatt på seg å passe på at NRK oppfyller sitt ansvar som allmennkringkaster – og dermed også driver kvalitetssikret folkeopplysning innen kulturfeltet. Nylig registrerte Lytterforeningen sitt medlem nr. 1500. Her kan du lese Tore Brantenbergs intervju med musikkstudent Maren Myrvold, som selv håper å bli operasanger.

Johan Sebastian Bach (1685 - 1750), eneste autentiske bilde

Av Tore Brantenberg, leder, Lytterforeningen for klassisk musikk

— Musikkinteressen stimuleres i hjemmet og på skolen, sier Lytterforeningens medlem nr. 1500, Maren Myrvold.

Hun er andreårs student på NTNUs Musikkonservatorium i Trondheim, og tar mål av seg til å bli operasanger. Hennes store forbilde er Anne Sofie von Otter, og hun har sterke meninger om medienes dekning av klassisk musikk.

Lytterforeningen for klassisk musikk er i siget. Nylig kom 35 innmeldinger fra Oslo Filharmoniske Orkester, og plutselig kan vi ønske velkommen medlem nr. 1500, musikkstudent Maren Myrvold fra Hamar. Hun er 21 år, og er halvveis i en fireårig utdannelse på Musikkonservatoriet i Trondheim, som nå er tilknyttet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Vi møter Maren på baren i Olavshallen over en cappuccino. Hun kommer rett fra prøver på Trøndelag Teater, hvor hun holder på å innøve en opera sammen med to av sine medstudenter.

— Hvordan fikk du vite om Lytterforeningen?

— Jeg er fra Hamar og så en plakat på Kirsten Flagstad-museet, hvor jeg jobbet i sommer, og ble straks interessert. Jeg ventet likevel med å melde meg inn, fordi jeg fikk inntrykk av at medlemskapet er ganske aktivt, med møter og debatter. Selv er jeg for tiden fullt engasjert i mitt musikkstudium, og jeg var meget usikker på om tiden vil strekke til.

— Da kan jeg berolige deg og mange andre med at vi i foreningen ønsker alle – absolutt alle – velkommen i foreningen, også de som ønsker å være inaktive. Det eneste vi ber våre medlemmer om er å verve familie, venner og kolleger. Med mange medlemmer vil vi være i stand til å stå sterkere på våre krav. Når ble du ellers interessert i musikk?

— Jeg kommer fra en musikalsk familie. Mine foreldre er mest opptatt av jazz, men liker all god musikk, og musikkinteressen ble tidlig vakt som barn. Jeg hørte ”Les Miserables” da jeg var tre år, og det er mulig at jeg allerede da bestemte meg for å bli sanger. I tillegg til foreldrene har også skolelærerne enorm betydning for musikkinteressen. Vi hadde en lærer på Stange videregående skole som startet hver time med en sang. Hvorfor har ikke alle skoler slike ildsjeler?

— Det burde du bringe videre – både til vår nye undervisningsminister og vår kulturminister. Tenk om møtene i statsråd kunne begynne med en sang! Du kommer rett fra sangprøver på teateret. Hva er det som forberedes?

— Etter videregående har jeg sunget i kor og i musikaler, men jeg vil helst bli operasanger, og vi har inspirerende lærere på Musikkonservatoriet. På Trøndelag Teater lærer jeg dessuten både dans og sceneteknikk – en operasanger må også være skuespiller og kunne opptre! Nettopp nå holder mine medstudenter og jeg på å innøve en opera, kalt ”Opera tre” – som består av tre kammeroperaer, skrevet og fremført av tre studenter fra Musikkonservatoriet i Trondheim – med premiere tirsdag 29. november på Trøndelag Teaters lille scene og forestillinger frem til 3. desember.

— Så får vi håpe at det lokale publikum skjerper seg – for det blir vel ikke akkurat trønderrock?

— Man kan ikke si at publikum strømmer til seriøse musikkforestillinger, og aller minst til den eksperimentelle og nyskapende samtidsmusikken, men vi må forsøke å rekke ut til flest mulig, og nå forbereder vi et samarbeid med Studentersamfundet i Trondheim. Dessuten planlegger vi en turné til skoler rundt om i Norge, for å få de unge i tale, det er jo de som skal avgjøre kulturens og musikkens fremtid i dette landet!

— Det er tydelig at ditt omfattende arbeidsprogram ikke har plass til foreningsvirksomhet, for en hardt arbeidende kunstner må først og fremst konsentrere seg om sin målrettede oppgave. Hvem er ditt forbilde?

— Det må være Anne Sofie von Otter, hun er riktignok mezzosopran og jeg er sopran, men for meg er hun den beste. Hun behersker mange sjangere og har en egen utstråling på scenen.

— Da er det ekstra hyggelig at Lytterforeningen – som en liten erkjentlighetsgave, og med takk for din innmelding – kan overrekke deg Anne Sofie von Otters innspilling av sangene til den kvinnelige franske komponist Cécile Chaminade (1857-1944), lenge glemt, men som von Otter har gjenoppdaget for oss. Vi ønsker deg hjertelig tillykke med dine studier og alt godt for din fremtidige virksomhet som ambassadør for klassisk musikk.

— Mange takk til Lytterforeningen! Det er flott at det finnes mennesker som jobber for å gjøre klassisk musikk mer tilgjengelig for folket. Mediene har et enormt ansvar, men avisene er fulle av likegyldig stoff om døgnfluemusikk. Og det virker heller ikke som om de kulturansvarlige i våre TV- og radiokanaler er sitt ansvar bevisst. Nå er store lyttergrupper frarøvet muligheten til å høre kvalitetsmusikk. Hvem har bestemt at Ola Nordmann kun skal lytte til masseprodusert listepop?

Vi tar ellers med at medlemmene i Lytterforeningen for klassisk musikk reagerer kraftig på at ”Hovedscenen ” enda en gang er tatt av programmet, og erstattet av sportsendinger søndag kveld, kort tid etter at den populære programposten endelig var tilbake. Den sportsinteresserte del av befolkningen blir tilgodesett i tallrike sendinger gjennom hele uken, i tillegg til daglige innslag i hver eneste nyhetssending. Halvparten av befolkningen er interessert i klassisk musikk og ser frem til én – 1 – tv-sending pr. uke. Og nå blir den skjøvet ut til fordel for sport igjen! Vi kan ikke akseptere dette misforhold, og krever at ”Hovedscenen” snarest kommer på plass for å sikre nødvendig kontinuitet og regularitet. Hjemmesidene til Lytterforeningen finner man for øvrig her.

Publisert:

Del: