Det er ikke mange som spiller trekkspill som Frode Haltli. Dette erfarte den britiske komponisten Sam Hayden – og skrev like godt et stykke spesielt for den unge norske akkordeonisten. Resultatet ble et bestillingsverk fra Oslo Sinfonietta, og også en uvanlig stor utfordring for ensemblet. Søndag 10. oktober blir det urpremiere i Universitetets Aula som del av Ultimafestivalen.

Frode Haltli (foto: CF Wesenberg)

Sam Hayden har vunnet flere priser og hans nyskapende samtidsmusikk er spilt over hele verden. Men da Haydens spor stadig krysset Haltlis begynte de å leke med ideen om å samarbeide om noe nytt og uvanlig. Dette utviklet seg til stykket “Emergence for solo accordeon, ensemble and live electronics”

Bortsett fra å være en av meget få solokonserter for akkordeon er bruken av live elektronikk unik i Emergence. Musikkteknolog Alexander Refsum Jensenius utviklet et nytt program som bearbeider lydene fra instrumentene digitalt samtidig som stykket spilles. Mikrofoner på instrumentene sender tonene inn i en datamaskin og derfra ut til høyttalere som omkranser publikum. Jensenius lager så ulike effekter og styrer lyden rundt i rommet med en joystick. I tillegg er Haltlis akkordeon blitt samplet og forskjøvet en kvart tone, for så å bli spilt i parallell gjennom et keyboard. Alt gjøres live under konserten.

Gjennom 2003 og 04 har Hayden samarbeidet med Haltli om akkordeonstemmen, og med Jensenius, lyddesigner Cato Langnes og NoTAM (Norsk institutt for akustikk og musikk) på lydelektronikken. Stykket har mottatt støtte fra bl.a the British Council og Norsk Kulturråd.

Frode Haltli har raskt blitt en av Norges viktigste samtidsmusikere. Han ble kåret til Årets unge solist 2001 av Rikskonsertene og Årets debutant 2002 av Musikkens Venners Landsforbund. CD-debuten “Looking on Darkness” vant Spellemannprisen for samtidsmusikk i 2002 og høstet strålende kritikker hjemme og internasjonalt, hvor den vant den franske “Prix Gus Viseur 2004” i klassen for klassisk og samtidsmusikk. De siste årene har han spilt i Europa, Russland, Amerika og Asia, og skal tilbake til Tokyo og Hong Kong i 2005.

— Jeg er veldig opptatt av å opprettholde et spenn i arbeidene mine, og stadig utfordre både meg selv og publikum. På denne måten utvikler vi ikke bare ny musikk men nye lyttere, sier Haltli, som i tillegg til soloprosjekter spiller jazz med Trygve Seim Ensemble, folkemusikk i gruppa RUSK og samtidsmusikk i trioen POING – som også tolker musikk av komponister som Maja Ratkje, Metallica, Beethoven, Rage Against the Machine og Badalamenti.

Oslo Sinfonietta er organisert som en musikerpool med noen av Norges fremste musikere. Men selv disse har møtt utfordringer med Haydens stykke.

— Dette er noe av det vanskeligste vi har framført, sier ensemblets leder Christian Eggen. -Det stiller ganske ekstreme krav til instrumentale og musikalske ferdigheter. Men slike prosjekter får oss til å strekke oss litt ekstra som musikere.

På konserten framfører Oslo Sinfonietta også La Passione av Ultimas festivalkomponist Louis Andriessen. Verket er for 25 musikere og to solister, Monica Germino (fiolin), og Cristina Zavalloni (mezzosopran).

Konserten med Haltli og Oslo Sinfonietta fremføres søndag 10. oktober, kl 19.30 i Universitetets Aula. Årets UIltimafestival tok til søndag 3. oktober, og avsluttes med den store konserten “Via Kabul” i Oslo Konserthus søndag 17. oktober. Du finner også mer på www.oslosinfonietta.no, www.ultima.no eller www.haltli.com.

Publisert:

Del: