Maria Kannegård Trio markerer i dag utgivelsen av sitt nye album “Quiet Joy” på Jazzland Recordings. Begivenheten blir feiret med en intimkonsert på Bare Jazz i Oslo. Senere i måneden følger seks konserter i regi av Rikskonsertene.

Maria Kannegaard Trio, 2005

Dansk-fødte Maria Kannegaard har spilt klassisk piano siden seksårsalderen, samtidig som hun begynte å komponere. På gymnaset i Norge hørte hun en Bill Evans-plate, og da hun ble fortalt at musikken var improvisert, ble hun så betatt at hun bestemte seg for å bli jazzmusiker.

Selv sier hun er opptatt av form, av at musikalske stykker skal fortelle en historie ,og ha en begynnelse og en slutt. Tittelen skal bety noe, og skal si hva det er hun vil uttrykke gjennom musikken sin.

Maria Kannegård Trio, som i dag består av Ole Morten Vågan (bass), Thomas Strønen (trommer) og Kannegård selv på piano, gir i disse dager ut albumet “Quiet Joy” på Jazzland. Musikken er i følge trommeslager Strønen mer gjennomkomponert, mer rytmisk fundert, mer groovy og med “utspekulerte komposisjoner som lett vipper kompet av pinnen” (!).

Maria Kannegaards måte å spille piano på sies i stor grad å være influert av Herbie Nichols, pianisten som ofte blir overskygget av Thelonious Monk. Som Nichols er Kannegaards måte å spille på annerledes, men samtidig likefram; hun spiller bl.a. ofte dype akkorder på pianoet. Kannegaard, som begynte å spille jazz i 1985, spilte i bandet Tingeling ledet av vokalist Eldbjørg Raknes, der hun møtte bassisten Mats Eilertsen og trommeslageren Thomas Strønen. Disse tre dannet Maria Kannegaard Trio i 1997.

Etter en pause i musikken på tre år, kom Maria Kannegård tilbake med over 20 komposisjoner skrevet på kort tid. Og enda drysser hun komposisjoner ut av ermet. Denne gangen var det ikke snakk om å øve bare for å bli samspilt, men rett og slett for å klare å spille temaene.

— Maria er pianistenes pianist, og det var ikke overraskende at Bugge tok henne inn i varmen på Jazzland, kommenterer Strønen.

Minikonserten på Bare Jazz i Grensen 8 i Oslo finner sted mandag klokken 14.

Maria Kannegård Trio på turné for Rikskonsertene:

Torsdag 17. februar: Bø jazzklubb, Bø,

Fredag 18. februar: Tromsø jazzklubb, Teaterkaféen, Tromsø

Søndag 20. februar: Ad Lib Jazzklubb, Bodø

Torsdag 24. februar: Kulturhuset Fraktgodsen, Voss

Fredag 25. februar: Jazzklubben i Ørsta, Volda

Lørdag 26. februar: Herøy jazzforum, Herøy

Maria Kannegård var tidligere i februar også sentral i et samspill med Trondheim Jazzorkester, der hennes komposisjoner var blitt bearbeidet og arrangert av Eirik Hegdal.

Publisert:

Del: