Tirsdag 9. mai starter den 18. utgaven av MaiJazz, oljehovedstaden Stavangers jazzfestival. Programmet reflekterer en satsning på etablerte lokale musikere, samt et fokus på det som rører seg innenfor de lokale institusjonene som Stavanger Symfoniorkester, jazzlinja ved Universitetet i Stavanger og St. Svithun VGS. Maijazz ønsker også å presentere ledende internasjonale jazzmusikere, men vil ikke kaste seg med i konkurransen om stadionartister. – Vi holder oss innenfor jazzbegrepet og satser heller på verdensmusikk hvis vi går utenom jazz, sier festivalsjef Per Hasse Andersen i MaiJazz.

Bill Evans (Foto: Maijazz.no)

Av Carl Kristian Johansen

Av lokale musikere med nasjonalt og internasjonalt tilsnitt finnes Frode Gjerstad, som skal spille med Bugge Wesseltoft, og Paal Nilssen-Love, som kommer hjem for å gjøre sin første duokonsert med tyske Peter Brötzmann. Bassist/komponist Per Zanussi skal videreføre sitt prosjekt med danser Therese Markhus, som hadde sin første opptreden på MaiJazz i fjor.

Festivalen presenterer også storband og brassband som Bjergsted Jazzensemble, Brazz Brothers (m/Stavanger Symfoniorkester) og Stavanger Brassband, som skal urfremføre et verk av Bugge Wesseltoft.

— Vi har også hentet inn helt unge studenter fra St. Svithun, som tar et blikk tilbake i jazzhistorien til Miles Davis’ “Kind of Blue”. Og fra jazzlinja ved Universitetet har vi hentet en virkelig bra kvartett. Det er viktig å ta tak i dem når de er så unge.

— Når det kommer til Symfoniorkester-biten prøver vi å videreutvikle det årlig. Her balanserer vi på en knivsegg. Det er ikke alltid den enkleste kombinasjonen, men vi har vært heldig så langt sier festivalsjef Per Hasse Andersen.

Regionalt samarbeid
Selv om MaiJazz har et program med mange internasjonale artister, er det først og fremst viktig for festivalen å presentere, og utvikle musikken og musikere fra Stavanger-regionen.

— Vi prøver selvfølgelig å trekke så mye folk som mulig innenfor rammene av jazz og det vi definerer som høy kvalitet. Det er viktig å kunne tilby internasjonale artister for vårt publikum, men et viktig aspekt for oss er å kunne vise frem unge artister, improvisert musikk, og det vi kan kalle for avantgarde.

— Ikke bare fordi det er viktig musikk, men det er også viktig å utfordre folk samtidig som vi presenterer ting som publikum kan kjenne igjen. Den kombinasjonen må man ha i en by som Stavanger, mye fordi vi ligger utenfor festival-lysløypa. Vi kan ikke være en festival for tilreisende, som de andre festivalene som ligger i ferieperiodene i juli og august. Vi må utvikle oss i den regionen vi hører hjemme, men vi ønsker, og jobber for, å nå ut til et større publikum, sier Andersen.

Foruten å være i nær kontakt med lokale institusjoner og musikkliv, har MaiJazz lenge samarbeidet og vært i nær kontakt med det man kan kanskje kan karakterisere som konkurrerende festivaler. Årets konsert med Warps soul-artist Jamie Lidell, i samarbeid med Numusic, er et eksempel på det.

— Lidell var på Numusic i fjor. Det var en kjempesuksess, og han hadde lyst til å komme tilbake. Vi gjør den konserten i samarbeid med Numusic (6.-10. september, journ. anm.), og vi kommer til samarbeide om en konsert i året.

— Vi har vært i tett kontakt med Numusic siden de startet opp, men de har løsrevet seg mer og mer fordi det er viktig at Maijazz og Numusic viser at de representerer to forskjellige ting i Stavanger, sier Andersen.

Internasjonale artister
Foruten nu-soulartisten Lidell har MaiJazz invitert artister som Bill Evans, som kommer med sitt Soulgrass, Amadou & Mariam, Esbjörn Svensson Trio, Dino Saluzzi Trio fra Argentina, Brad Mehldau (solo), ECM-artist Manu Katché med Jan Garbarek som bidragsyter på siste album, og argentinsk/uruguyanske Bajofondo Tango Club.

— Dette er topp internasjonale jazzartister. Vi holder oss innenfor jazzbegrepet og satser heller på verdensmusikk hvis vi går utenom jazz. Vi har veldig god kontakter i den spennende metropolen Paris via Norsk-Fransk kultursenter. Katché er et resultat av det, og han kommer med et helt fransk band.

Parisbaserte Gotan Project var en kjempesuksess på MaiJazz for et par år siden.

— I år valgte vi Bajofondo Tango Club som er mer ukjent for folk, men som ligger i samme gate som Gotan Project. De er originale, og vi ville presentere noe nytt for folk. Bajofondo er snart utsolgt, sier Andersen.

Publisert:

Del: