Mariss Jansons er blitt tildelt en anerkjent innspillingspris under de 23. Gustav Mahler-ukene i Toblach i Tyskland. Jansons får prisen for liveinnspillingene han har gjort av Mahlers 1 og 9. symfoni med Oslo Filharmoniske Orkester, på det norske plateselskapet Simax. – Dette var veldig morsomt å høre, sier Erik Gard Amundsen i Simax til Ballade. – Jeg tror Mariss Jansons setter denne prisen høyt. Det å få anerkjennelse for arbeidet sitt med Mahler er nok noe han blir ekstra glad for.

Mariss Janson

Innspillingen av de to Mahler-symfoniene fant sted i oktober 1999 og i desember 2000 i Oslo Konserthus. Juryen for prisen med det tungegymnastisk utfordrende navnet Toblacher Komponierhäuschen 2003 – Casetta di composizione di Dobbiaco, beskriver Oslofilharmoniens spill i begeistrede vendinger:

“Med disse to liveinnspillingene legger Mariss Jansons, kunstnerisk leder for Oslo Filharmoniske Orkester fra 1979 til 2002, frem en verdifull dokumentasjon av hvordan han har bygget opp Oslo Filharmoniske Orkester kunstnerisk og tatt initiativ til å spille Mahler med dette ledende ensemblet. Sjelden har man kunnet høre Titan-symfonien spilt på en så upretensiøs, forfriskende direkte og samtidig stemningsfull og sensitiv måte, og dessuten med de høyeste standarder når det gjelder spilleteknikk. Dette er nobel orkesterkultur på aller høyeste nivå.”

Mariss Jansons begynner i september som ny sjefdirigent i Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, og Mahler har alltid vært en sentral komponist i Jansons’ repertoar som dirigent.

Mariss Jansons var kunstnerisk leder for Oslo Filharmoniske Orkester siden 1979, og er internasjonalt anerkjent som en av de fremste dirigenter innenfor sin generasjon.

Våren 2000 sa Mariss Jansons fra seg tittelen som kunstnerisk leder, men meddelte samtidig at han vil fortsette å lede OFO ut fra de eksisterende planer t.o.m. sesongen 2001-2, på konserter i Oslo så vel som i utlandet.

Utenom sin stilling i Oslo har Jansons siden 1985 til 1999 vært alternerende sjefdirigent for St. Petersburg Filharmoniske Orkester. Han har tidligere vært faste gjestedirigent for BBC Welsh Symphony Orchestra, hadde fra 1992 til -97 tilsvarende stilling hos London Philharmonic Orchestra. Han har vært kunstnerisk leder for Pittsburgh Symphony Orchestra siden 1997, og fratrer der etter sesongen 2003-4.

Fra sesongen 2003-4 etterfølger han Lorin Maazel som kunstnerisk leder for Det Bayerske Radiosymfoniorkestret i München, og fra 2004-5 overtar han Det Kgl. Concertgebouworkestret i Amsterdam etter Richard Chailly.

Mariss Jansons er født i Riga i 1943 og er sønn av den berømte dirigenten Arvid Jansons. Etter å ha hatt fiolin, klaver og kordireksjon som fag i den statlige musikkskolen i Leningrad, studerte han direksjon ved det statlige konservatoriet og fikk eksamen med utmerkelse.
Han fortsatte sine dirigentstudier i Wien hos professorene Hans Swarowsky og Karl Österreicher (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst), og i Salzburg hos Herbert von Karajan. Han var prisvinner i Karajan-konkurransen i 1971.

Mariss Jansons’ faste tilknytning til St. Petersburg-filharmonikerne går tilbake til 1973, da dette orkestrets legendariske leder, Jevgenij Mravinskij, utpekte ham som sin personlige assistent. Senere ble Jansons utnevnt til alternerende sjefdirigent, og han ledet i en orkestret under suksessrike turneer i Europa, Amerika og Japan, og under plateinnspillinger. Deres innspilling av Sjostakovitsj’ Symfoni nr. 7 ble i 1989 tildelt den nederlandske Eddison-prisen.

Som gjestedirigent er Mariss Jansons ettertraktet av de aller fremste orkestrene i Europa og USA. I de senere år har gjesteengasjementene først og fremst vært konsentrert om Berliner Philharmoniker, Royal Concertgebouw Amsterdam, Münchener Philharmoniker og Wiener Philharmoniker. Jansons har lenge vært årlig gjest ved Festspillene i Salzburg, både som sjefdirigent for Oslo Filharmoniske Orkester og med orkestre han gjestedirigerer. I 1998 ledet han f.eks. Berliner Philharmoniker under Påskefestspillene og Wiener Philharmoniker under Sommerfestspillene.

Innenfor plateproduksjon har Mariss Jansons spilt inn et stort repertoar (Chandos og EMI) med Oslo Filharmoniske Orkester. Repertoaret omfatter komponister som Berlioz, Bartók, Dvorák, Honegger, Mahler, Prokofjev, Ravel, Respighi, Saint-Saëns, Sjostakovitsj, Sibelius, Stravinsky, og Wagner. Høsten 1998 ble den første live-innspillingen med OFO lansert på Simax, med R. Strauss’ Till Eulenspiegel og Stravinskys Ildfuglen (komplett utgave). Denne

Simax-innspillingen ble fulgt opp med Brahms’ fire symfonier, som ble utgitt i 2000-2001.
Både disse, og konsertfremførelser av Brahms i for eksempel Wien, er internasjonalt blitt sterkt fremhevet for tolkningene. Våren 2003 lanserte Simax den første utgivelsen innenfor en Mahler-serie med Jansons/OFO – symfoniene nr. 1 og 9, som i løpet av kort tid har høstet glimrende kritikker og som i august 2003 tildeles Toblach-prisen.
Jansons har også en rekke innspillinger med andre orkestre som Berliner Philharmoniker, London Philharmonic, Philadelphia-orkestret og Wiener Philharmoniker, innenfor et bredt repertoar som strekker seg fra romantikken til 1900-tallets musikk som for eksempel Kurt Weill.

For sin innsats for norsk kulturliv har Mariss Jansons motatt Den Kgl. Norske Fortjenestorden, før av kong Olav V, deretter oppgradert til Kommandør med stjerne av kong Harald.

I juni 2001 ble han tildelt en av verdens fremste æresbevisninger innen musikk, æresmedlemskap i Wiener Musikverein. Denne æren deles av bare fire andre nålevende dirigenter, og på denne eksklusive medlemslisten finner man navn som Brahms og Dvorák.

Plateinnspillingene har innbrakt Mariss Jansons internasjonale utmerkelser som Eddisonprisen, Luisterprisen, Pinguinprisen, Grand Prix de Disque, Den Tyske Kritikerprisen, Den Norske Musikkritikerprisen og flere norske Spellemannpriser. I 1999 ble han utnevnt som æresmedlem av The Royal Academy of Music i London.

Videre har han for sin innsats i Norge mottatt Anders Jahres Kulturpris, St. Hallvard-medaljen (Oslo by), Lindemanprisen og Paul Harris Fellowship, og han ble i 1993 kåret til Årets leder av Økonomisk Rapport.

Du kan lese mer om prisen på denne lenken: http://www.br-online.de/kultur-szene/klassik_e/pages/so/spezial/jansons_toblach.html

Publisert:

Del: