Magnolia Jazzband 2006

Magnolia Jazzband feirer 35 år

Magnolia Jazzband ble startet i 1972 og feirer sitt 35 års jubileum i Oslo Konserthus lørdag 8. september. Gjesteartister Topsy Chapman og Odeon Quartet.

Kalender

Lørdagsopera

20/04/2024 Kl. 16:00

Oslo

OperaFest!

20/04/2024 Kl. 19:00

Viken

Operapub på Grønland Boulebar

20/04/2024 Kl. 19:00

Oslo

Magnolia Jazzband er en av Norges fremste formidlere av jazzmusikk fra New Orleans. De har turnert verden rundt og har deltatt på utallige festivaler.

Musikere i Magnolia Jazzband er Georg Reiss (klarinett og saksofon), Arild Holm (banjo), Gunnar Gotaas (trombone), Anders Bjørnstad (trompet), Håkon Gjesvik (piano), Torstein Ellingsen (trommer) og Per Hobbel (kontrabass).

Konferansier i konserthuset er Ragnar Vik.

På konserten har Magnolia Jazzband med seg gjesteartistene Topsy Chapman og Odeon Quartet. Chapman er vokalist, skuespiller, komponist og arrangør. Hun ble oppdaget i den lokale baptistkirken og dro 18 år gammel til New Orleans der hun har arbeidet og bodd siden. Chapman har gjestet Norge og Magnolia Jazzband mange ganger de siste 15 årene og har også vært på turné til Singapore sammen med bandet.

Odeon er en jazzkvartett som formidler swingende liv med en porsjon karibisk krydder. Kvartetten består av Øistein Isachsen (klarinett), Gunnar Gotaas (trombone), Morten Gunnar Larsen (piano) og Birger Mistereggen (slagverk). Gjesteartist: Børre Frydenlund, mandola.

Ballade gjorde et større intervju med bandleder og trombonist Gunnar Gotaas i forbindelse med Magnolias opptreden på Oslo Jazzfestival 2006. Her er et utdrag:

Magnolia Jazzband har tilbrakt mye tid i New Orleans, både med konserter og plateinnspillinger. Hvordan blir et norsk ”New Orleans-band” mottatt i hjembyen?

— Det er helt fantastisk, vi er ganske kjente i New Orleans. Vi har blitt godt mottatt selv om vi er hvite europeere, vi har klart å bygge oss opp et navn. Men det er klart det er litt eksotisk – det hadde vært som en New Orleans-musiker skulle komme oppover til Norge for å spille slåtter på hardingfele. Men vi har selvfølgelig også vært ærbødige og lært en del av både musikken og kulturen. Det er vi veldig takknemlige for; den generasjonen musikere som er et par og nitti i dag, er dessverre i ferd med å bli borte…

Hva står for deg som unikt med akkurat den generasjonen jazzmusikere fra byen?

— Du må huske at denne gjengen begynte i 1920-årene, da var det stor konkurranse. Du måtte virkelig kunne noe, være personlig, skille deg ut i mengden av jazzmusikere. De som utmerket seg den gang, har siden spilt hele sitt liv, der nede spiller man til man dør. Den siste gangen jeg spilte med Percy og Willy Humphrey i Preservation Hall, var begge 93 år gamle. Deres liv var musikken, for dem var også det kristne budskapet en veldig viktig en del av deres folkemusikk og kultur. De var blant annet i den norske sjømannskirken, for å holde foredrag for norske sjøfolk om deres tradisjoner, sier Gotaas.

Har Magnolia Jazzband hatt anledning til å besøke New Orleans etter flommen som raserte byen?

— Nei, det har vi ikke. Men flere av mine solister har mistet alt de hadde. Mange hus ble stående med fem fot vann i seg i flere måneder, så de sliter forferdelig. Noe av problemet er også at det går så tregt. Omtrent halvparten av New Orleans’ innbyggere har nå kommet tilbake til byen, men for mange er det ingenting å komme tilbake til. En av solistene vi har jobbet med under Oslo Jazzfestival, Marva Wright, sendte meg en mail i fjor, der hun fortalte at alt hun eide hadde blitt tatt av flommen. Da hun sang ”I surrender all” i Frogner kirke i går, ga hun også virkelig alt. Nordmenn hoier ikke så mye i kirken, men det gjør de i New Orleans, der bærer de både religionen og følelsene utenpå.

Hva har vært deres største øyeblikk i New Orleans så langt?

— Åh, det har vært så mange! Men det første møtet med byen var kanskje det største: Trommeslageren vår, Bonsak Schieldrop, hadde arvet penger, så han betalte turen og losjerte oss inn på et hotell på Canal Street. Vi gikk rett ut i en brassband-parade, og ble neste slått i bakken. Vi hadde aldri sett hele folkelivet som fulgte med, folk danset nedover gaten. Første spillingen vår i legendariske Preservation Hall satte også dype spor. En ting er å høre denne musikken på plater, å se det er noe helt annet. Jeg husker også godt da Magnolia spilte på New Orleans Jazz and Heritage Festival, som er den største i New Orleans. Vi gjorde en konsert med Topsy Chapman, som var en av de virkelig populære samgerinnene. Det tok helt av!

Les hele intervjuet [link id=61960 title=»Følg hjertet – vær ydmyk her«], eller i lenkene under.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.