Jazzmusikeren og arrangøren Erlend Skomsvoll har fremmet et krav om 275.000 kroner etter at hans arrangementer dukket opp på en populær plateutgivelse av Madrugada. Saken har visse likhetstrekk med Arve Henriksens tvist med Universal Music og bandet D’Sound.

Erlend Skomsvoll - Trondheim Jazzfestival 2004

Av Bjørn Hammershaug

To av sporene på liveplaten ”Live at Tralfamadore” (”Black Mambo” og ”Only when you’re gone”), ble opprinnelig tatt opp under Nordland Musikkfestuke i Bodø. Disse var arrangert av Skomsvoll, som nå påstår han ikke har blitt informert – eller forespurt – om at disse skulle benyttes i kommersiell øyemed. Skomsvoll ønsker en prosentandel av platesalget, og har nylig vært i forliksrådet med EMI-direktør Per Eirik Johansen.

— Det er leit at samarbeidet med Madrugada skal få dette etterspillet. Vi hadde en strålende periode før konserten, og de lager flott musikk. Men det handler om solidaritet og frilansmusikeres vilkår og økonomi, og jeg kan ikke akseptere at et av verdens største plateselskap skylder på god tro, sommel og klarsignal fra en såkalt tredjepart, sier Skomsvoll til Dagbladet.

EMI var visstnok langt fra å imøtekomme kravet på 275.000 kroner. Saken går dermed videre til tingretten.

Lignende sak

I 2001 tapte trompetisten Arve Henriksen en lignende tvist mot plateselskapet Universal Music.

Bakgrunnen for den rettssaken var at selskapet i 1999 utga en liveplate med gruppa D’Sound hvor Henriksen medvirket, uten å ha innhentet samtykke. Partene ble i ettertid ikke enige om størrelsen på den kompensasjon som Arve Henriksen – etter begge parters mening – hadde krav på.

Retten frikjente den gang plateselskapet, etter at deres prosessfullmektig John S. Gulbrandsen under sin prosedyre overleverte en sjekk på 4.500 kroner til Arve Henriksen. Henriksens advokat Erik Nadheim hadde på sin side lagt ned påstand om at Universal Music måtte betale Henriksen inntil 26.000 kroner i erstatning og et tilsvarende beløp i oppreisning.

— Dommen er både overraskende og skuffende, uttalte daværende seksjonsleder Tore Nordvik i Musikernes fellesorganisasjon.

— Retten mener åpenbart at saken ikke er av stor prinsipiell betydning, til tross for at alle impliserte parter har hevdet det motsatte. Dette handler om krenkelse av grunnleggende rettigheter for utøvende kunstnere.

Erlend Skomsvoll uttrykker klart at det ikke er bandet som er målskiven:

— Jeg er overhodet ikke ute etter Madrugada. Dette er en sak mellom EMI og meg, sier Skomsvoll til Avisa Nordland.

”Live at Tralfamadore” (2005) har solgt cirka 150.000 eksemplarer.

Publisert:

Del: