Banjospillende Ivar Grydeland tok med to franskmenn til nordlige Troms. Her fanget de opp lyder fra kystemiljøet, spilte klarinett og banjo i fjæra, og lagde materialet til en ny plate. Den kommer ikke før til høsten, men nå presenteres noe av de såkalte “fonografiene” både i Stavanger og Oslo.

Pichelin i nord-norge (Foto: Ivar Grydeland)

Av Bjørn Hammershaug

I løpet av en forsommeruke tidligere denne måneden dro de franske lydkunstnerne Marc Pichelin og Xavier Charles sammen med Ivar Grydeland til nord-Troms. Formål: Å samle inn unike lyder fra området. Trioens målsetning var å lage en serie “lydfotografier” av sitt møte med karakteristiske og særpregede lydlige omgivelser ved kysten. Nå har de vendt sørover igjen, etter det som har vært en riktig så fruktbar uke, i følge Ivar Grydeland.

— Materialet skal egentlig bli til en plate, forteller Grydeland på telefon fra Stavanger og Tou Scene. Her skal trioen holde sin andre konsert med materiale fra sin nylige reise. Den første konserten fant sted i forrige uke, og det skjedde faktisk på et bilverksted på Sortland – noe som nok var en ny opplevelse for mange, antar Grydeland.

Prosjektet sammen med Charles og Pichelin var også en ny opplevelse for Grydeland selv. Han har ikke har jobbet med lyd på denne måten tidligere, i hvert fall ikke samme skala.

— Det var lærerikt å være med to så erfarne folk, og det var fascinerende å jobbe intenst med reallyd/omgivelseslyd og prøve bruke det i en musikalsk sammenheng.

Marc Pichelin omtaler dette arbeidet med rene lyder altså som “fonografier”, fotografier med lyd, og sammen med Xavier Charles har han reist verden rundt og samlet lydopptak, fra Laos via Grønland, fra franske skoger til amerikanske storbyer, jordskjelvområder og belgiske ølbryggerier. Men dette var deres første reise til nord-Norge, og lydmennene var imponert over landsdelen: – Det var første gang de var i nord-Norge, og de var overveldet av alt det som hører til nordnorske, fra høye fjell til den kalde sommeren og store fisker.

— Vi reiste en del rundt i et forsøk på å kartlegge kystmiljøet, og fikk tatt opp mye forskjellig, blant annet møte med reinsdyr, stabling av tørrfisk og en dag ute i sjarken med en lokal fisker. Prosjektet går på hvordan dette kan settes i en musikalsk sammenheng. Platematerialet består av rene fonografier og musikkstykker hvor vi spiller, for eksempel klarinett og banjo ute i skjærgården.

Disse opptakene danner grunnlaget for konsertene de nå skal holde. Her bruker dessuten Xavier Charles sitt mye omtalte høyttaleroppsett der han sender lavfrekvent lyd inn i høyttalerene, for å skape lydløse vibrasjoner, og som han fyller med ulike objekter, eksempelvis skjell, skruer, gryn, steiner – eller tennisballer. Marc Pichelin skal spille på noe Grydeland omtaler som en gammel, fransk synth:

— Det er en liten barnesynth faktisk, men den er imponerende kompleks. Helt utrolig å lage noe slikt for små barn, ler Grydeland som holder seg til banjo og steelgitar. – På konsertene vil det også bli brukt opptak vi gjorde av ulike mennesker, for eksempel en fisker som snakker om sitt virke. Lærerikt for oss som kan norsk, eksotisk for andre vil jeg tro, avrunder Ivar Grydeland snart klar til å presentere ny musikk fra nordlige strøk.

Litt om musikerne

Ivar Grydeland – banjo og steel gitar
Xavier Charles – klarinett og vibrerende overflater
Marc Pichelin – mikrofoner og elektronikk

Xavier Charles arbeider med både komponert og improvisert støymusikk, elektroakustisk musikk, lydpoesi og alternativ rock. Han har klassisk skolering

fra Sorbonne i Paris, og har en mastergrad i musikkvitenskap. Jobber til vanlig med musikere som The Ex, John Butcher, Chris Cutler, Axel Dörner, og den kanadiske turntableisten Martin Tétreault og spiller jevnlig på festivaler over hele Europa og stoer deler av USA og Canada.

Marc Pichelin gjør lydopptak i forskjellige situasjoner og ved forskjellige “åsted” (locations), og uttrykker sin kunstneriske estetikk gjennom bearbeidelsen og redigeringen av dette lydlige materialet. Disse fonografiene er ment å kunne

betraktes i stuen såvel som i utstillingsrom, som en del av en større musikalsk sammenheng, i konsertform eller som en del av en performance. Pichelin jobber også som utøvende musiker der diverse elektroakustiske objekter utgjør instrumentet hans. Hans jobber jevnlig med musikere som Kevin Drumm, Martin Tétreault, Michel Doneda og Agusti Fernandez.

Ivar Grydeland spiller gitar og banjo med ut utvalg preparasjoner, og er opptatt av å utvide bruksområdet og de klanglige mulighetene i strengeinstrumentene. Han er utdannet ved Norges Musikkhøgskole i Oslo og avsluttet hovedfaget sitt i kammermusikk/improvisasjon i 2003. Grydeland jobber mye med den norske perkusjonisten Ingar Zach og driver blant annet labelen SOFA sammen med ham. Grydeland har de siste årene gjort prosjekter, turneer og spilt på en rekke festivaler verden rundt.

De tre spiller på Tou Scene i kveld, fredag. Søndag 18.juni venter Spasibar (Kunstakademiet) i Oslo, klokken 20.00.

Publisert:

Del: