av:

Publisert:

Del:

Det vesle galleriet Rekord i Oslo presenterer i kveld dobbelt-utstillingen “How To Disappear Completely And Lurking Inside the Darkness of Your Pussy” med Kristian Skylstad og Ivan Galuzin. Tematikken er bl.a. knyttet til mannsroller, narcissisme og vold, samt selveste Martin Luthers seng.

Brad Pitt i "Fight Club"
Brad Pitt i "Fight Club"

Av Arvid Skancke-Knutsen

Galleri Rekord, som sist uke også var vertskap for de “problematiserende” delen av Happy Days!-festivalen, sier de er stolte av å presentere dobbel separatutstilling med Kristian Skylstad og Ivan Galuzin, kunstnerne som står bak visningsrommet TAFKAG.

Kristian Skylstad og Ivan Galuzin har gjennom et romantisk, tidvis patosfylt språk iscenesatt seg selv i forskjellige roller; som kunstnere, undergrunnsgallerister, kuratorer, samt bidragsytere i diverse kulturelle fora. Gjennom dette har de undersøkt og skapt en mytos rundt sine egne personer i det norske kulturlivet.

Også i sine kunstnerskap forholder de seg sterkt til en romantisk tradisjon, hvor verkets konseptuelle innhold, kunstnerens ego, samt høyere idealer samles i kunstverket. På Rekord skal kunstnerne endelig blottlegge sitt innerste. Man kunne dratt veksler på en viss nedskrellet løk, men disse kunstnerne er heller som en avokado: hardt skall, mykt indre, og med et hjerte av stein.

Kristian Skylstad jobber med utgangspunkt i en fotografisk tradisjon, og viser her enkeltverk innen foto, video og skulptur, som samlet diskuterer en tematikk knyttet til mannsrollen, narcissisme, og den vanskelige kjærligheten. Her blandes følelser og vold, slik det oppsummeres i Mike Nichols’ film Closer: - Have you ever seen a human heart? It looks like a fist wrapped in blood. Now go fuck yourself.

Skylstad plukker viktige elementer fra en populærkulturell ikonografi. Kjente mannlige filmstjerner spiller en stor rolle i oppbygningen av en mytologi rundt det maskuline selvbildet, og hvordan å forsvinne fullstendig.

Å leke med og gå inn i maktroller i en verden som er styrt av korrupte maktstrukturer, har vært viktig for Galuzins praksis, tidligere gjennom prosjekter innen en relasjonell estetikk som SKA-TV og Galuzin Gallery, og nå gjennom å fordype seg i selve kjernen i det tradisjonelle kunstnersubjektet: den ekpresjonistiske maleri- og skulpturtradisjonen.

På Rekord viser han tegninger, malerier, samt keramikkskulpturen “This Is Stoner Art”. Utstillingens tittel “Lurking in the darkness of your pussy” har utgangspunkt i historien om Martin Luthers seng, hvor sengetøyet aldri ble vasket, gjennom unnfangelser, fødsler og død, i tro på at dette skulle sikre et godt kjærlighetsliv. Som hos de modernistiske mestrene handler det om den geniale streken, kvinner, og å rulle seg i mørket.

Rekord åpnet høsten 2006 og drives av Thora Dolven Balke, Eirin Støen og Ingvild Langgård. Rekord viser norsk og internasjonal samtidskunst.

– Vi definerer kunst i vid betydning, som et samlebegrep for all aktivitet som er situasjonsbetinget, realitetsorientert og som ved ulike anledninger har karakter av å være performance, lyd eller musikk, i tillegg til å være hva billedkunst tradisjonelt fyller av uttrykk, sier de tre kvinnene.

Kristian Skylstad / Ivan Galuzin på Galleri Rekord, Ebells gate 4

* Åpent 21. – 29. april lør-søn kl. 12-16, tirs-fre kl. 14-18

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.