“Le Jazz Non – a compilation of Norwegian Noise” blir i januarnummeret til det prestisjetunge engelske magasinet The Wire kåret til en av fjorårets beste samleplater. “Le Jazz Non” er en samling av ny, norsk musikk i skjæringspunktene mellom støy, improvisert musikk og elektroniske eksperimenter, og er gitt ut av det vesle plateselskapet Smalltown Supersound.

Jazzkammer 2

Av andre samlealbum på Årets Beste-listen i The Wire kan man nevne ”Xen Cuts” (Ninja Tune), ”Disco Not Disco” (Strut) og ”Soulsides” (Quanum/Ninja Tune): titler og etiketter som i hvert fall for kjennere vil indikere at det lille Osloselskapet til Joakim Haugland har havnet i svært så godt selskap.

”Le Jazz Non” byr på smakebiter fra band og artister som Supersilent, Jazzkammer, Lasse Marhaug, Kjetil D. Brandsdal, Kåre Dehlie Thorstad, Electro Nova/ Elektro Nova og Jazzkammer, og ble lansert som et norsk motstykke til en lignende samleplate med støy-orientert musikk fra New Zealand, som også bar tittelen ”Le Jazz Non”.

Utgiver av dette albumet var Bruce Russell fra The Dead C, som også har skrevet omslagsteksten for den norske utgivelsen, der det blant annet heter: ”Selv om det ikke kan sies å være noen direkte innflytelse mellom de to landene, ble jeg fort klar at det finnes forbausende likheter mellom eksperimenterende musikere i Norge og New Zealand. Selv om begge nasjoner også har produsert krass støy i klassisk japansk stil, er den generelle tendensen å produsere musikk som er roligere, kjøligere og mer melankolsk i tonen.”

Det er heller ikke bare The Wire som har oppdaget ”Le Jazz Non” – også tunge magasiner som engelske Resonance, hollandske Vital Weekly og det New York-baserte Other Music har skrevet godord om den norske utgivelsen.

I februar kommer det for øvrig ut ytterligere to utgivelser som vil Smalltown Supersound mener vil markere Norges sterke posisjon innen eksperimentell musikk: Lasse Marhaugs “Nothing But Sound From Now On”, samt CDen ”Rolex” med Jazzkammer. Den sistnevnte platen vil inkludere remikser av sterke, utenlandske navn som Merzbow, Pita, Francisco Lopez og Thurston Moore.

Smalltown Supersound har denne høsten stått bak utgivelsen av Kim Hiorthøys “Hei”, som også har blitt møtt med internasjonal interesse. Nettopp Kim Hiorthøy blir intervjuet i denne månedens utgave av The Wire, der han blant annet snakker om den visuelle profilen han har gitt Rune Grammofon, i tillegg til sin egen karriere som musiker.

Også Rune Grammofon gjorde det mer enn sterkt under det engelske bladets årsoppsummering: Nils Øklands “Straum” ble kåret til en av årets utgivelser i klassen for Global Musikk, mens Fartein Valens “The Eternal” fikk samme utmerkelse i kategorien Moderne Klassisk. Bladet bringer også et kort intervju med Rune Kristoffersen, der han oppsummerer sitt eget år.

Nettsidene til The Wire finner du for øvrig her.

Publisert:

Del: