Til helgen går Folkelarm 2006 av stabelen. Ballade har i en miniserie presentert noen av artistene som skal delta på denne tilstelningen. I dag er turen kommet til Kvarts, som er nominert til Folkelarmprisen i klassen gammeldans/tradisjonelt samspill. Med sitt tradisjonelle utgangspunkt har Kvarts blitt et av landets mest etablerte grupper i brytningen mellom tradisjon og fornyelse. Ballade har snakket med felespiller Øystein Rudi om noen av kvartettens mange ansikt.

Kvarts_2 (kvarts.no)

Av Bjørn Hammershaug

”Du er klar over at synthen har vært oppfunnet i 20 år? Føles det ikke litt bakstreversk å stå der og gni døde dyr mot hverandre?”

Dette litt humoristiske spørsmålet ble rettet til felespiller Øystein Rudi av en unggutt, etter en av Rudis solo skolekonserter.

Den tre ganger Spellemannsprisvinneren har gnikket døde dyr mot hverandre i en årrekke: 10 år som leder for Sør-Fron Spellemannslag, de siste årene har hans hovedgeskjeft dreiet seg rundt kvartetten Kvarts, som befinner seg i krysningen mellom tradisjon og eksperimentering innen folkemusikken.

Geografisk spredning
Øystein Rudi smiler godt av historien han akkurat har fortalt. Han tar seg en liten pust i bakken fra sitt daglige virke på kulturstaden Rudi gård, som han også har rukket å bygge opp de siste tre årene. Det driftige stedet tør være kjent for attraksjoner som ”Rundballrock” (rundballpulling og rock) og ”Sheep o høy” (saueklipping og ekte saueklippermusikk).

— Kvarts kom sammen i 1998, mimrer han. – Årsaken var hovedfagseksamen til trekkspiller Jo Asgeir Lie. Han trengte hjelp av noen musikanter for å illustrere oppgaven sin, og det funka så bra at vi har holdt sammen siden.

Det har vist seg å være et fruktbart lykketreff. Siden 1999 har de vært involvert i en rekke prosjekter av ulik art. Både egne og andres plateutgivelser, folkemusikaler og seminarer engasjerer de fire musikerne. De har gitt ut fire plater under eget navn, senest i år med ”Steinsprang”, som er Folkelarmnominert i kategorien gammeldans/tradisjonelt samspill.

Sammen med Rudi består Kvarts av vossingene Jo Asgeir Lie og Erlend Styve, samt Tom Willy Rustad fra hovedstaden. Kvartettens vide musikalske orientering avspeiles også i deres egen bakgrunn: Gitarist Rustad og akkordeonist Lie er begge utdannet fra Norges musikkhøyskole i klassisk trekkspill og klassisk gitar. Styve er musikklærer med minst et halvt ben i roots/rockabilly og aktiv i bandet The Twang Gang.

Med bosted i Sør-Fron/Voss/Hallingdal er det noe overdrevet å si at Kvarts holder tett sammen. Grunnet de geografiske avstandene møtes de på litt mer prosjektrettet basis, kan Rudi fortelle. – Vi har ikke akkurat noe fast prøvetid hver uke, nei, knegger den sindige døl.

Ser mot Sverige
Bakgrunnen fra ulike miljøer og landsdeler kommer klart til uttrykk i musikken til Kvarts.

Øystein Rudi utdyper: – Vi driver jo med norsk folkemusikk, men vi putter inn litt her og litt der som den enkelte føler for, uten at vi akkurat tenker så mye over det. Men det er klart, Erlend Styve er jo veldig allsidig og et par av oss har mer utgangspunkt i klassisk skolering. Tom Willy Rustad har røtter i Finnskogen og tradisjonene der, så det blir litt av hvert.

Kvarts er heller ikke fremmed for å vandre dypere inn i Finnskogen etter musikalsk inspirasjon, og svensk tradisjonsmusikk er gjenkjennelige trekk i deres musikk:

— Svenskene har først og fremst noen vanvittig fine melodier, sier Rudi til Ballade:

— Stilmessig er den svenske tradisjonen ganske nær den norske, både i nåtid og fortid, men noe mer melodisk og kanskje en tanke mer mollstemt. Først og fremst er styrken til svenskene de gode melodiene, noe som kanskje forklarer at svensk musikkeksport er 20 % større enn den norske, funderer han.

En av svenskene Kvarts har samarbeidet med er Leif Stinnerbom. Det skjedde i forbindelse med oppsetningen av det nyskapende musikkteateret ”Skal – skal ikkje” i 2004, som var en blanding av musikk, teater og dans.

Nok av lutefisk og lefse
Dere har vel en viss interesse av å flytte grenser innen den tradisjonelle folkemusikk-genren?

— Kvarts jobber i hvert fall mye for å nå utenfor genren sitt kjernepublikum, svarer Rudi. – Der møter vi mange andre enn de som allerede er frelste på norsk folkemusikk. Det synes vi både er meningsfullt og genuint hyggelig. Det er også en spennende utfordring å gi presentasjonen en form som er tilgjengelig for folk som ikke kan alle kodene fra før.

Øystein Rudi penser inn på et sentralt moment for Kvarts. De er ikke fremmede for å ta folkemusikken inn i nye settinger. I forbindelse med Tvilsdagene i 2005 laget de en folkemusikkmesse i samarbeid med blant andre Rosemarie Köhn og Sondre Bratland. I 2007 skal de samarbeide med Kringkastingsorkesteret som for første gang skal omarrangere folkemusikk tilpasset et orkesteruttrykk. Det skal resultere i en felleskonsert under Folkemusikkveka i Ål.

I 2002 spilte de i Salt Lake City i forbindelse med vinterlekene. De har reist mye rundt i USA, men ikke nødvendigvis til de mest tradisjonelle kjerneområdene for norsk folkemusikk i midtvesten. Kvarts har blant annet reist rundt i Florida, Washington D.C og Colorado:

— He-he, ja vi hoppet over Nord-Dakota, i hvert fall den gangen. Det blir litt mye lutefisk og lefse der oppe, sier Rudi med et smil om munnen. – Når folk kommer på konserter mer for nostalgien enn for musikken, da er det ikke så interessant for oss. Det er hyggeligere å møte genuint musikkinteresserte, og de finnes overalt i USA. Det er en bred etnisk interesse der borte, jeg har for eksempel møtt spansk- og italienskættede som har vært kjempegode i nordisk folkedans, og mer dedikerte og kunnskapsrike om norsk kultur enn de fleste her hjemme.

Tilbake til kildene
Kvartettens siste plate ”Steinsprang” ble blant annet beskrevet slik på nettstedet groove.no: ”Mollstemninger, glade masurkaer, setervollens toner og tradisjonelle melodier i arrangementer som sprenger rammer for tid og rom.”

Med denne platen gikk de nemlig litt bort fra de egenproduserte melodiene som de tidligere har markert seg med, og søkte mer mot røttene igjen:

— Den er nok litt mer tradisjonell enn slik vi fremstår i andre sammenhenger, ja. Vi gikk denne gangen mer tilbake til kildene, blant annet til gamle spellemenn i Gudbrandsdalen som Hjalmar Fjellhammer, sier Rudi.

”Steinsprang” er i likhet med de andre utgivelsene til Kvarts utgitt på deres eget plateselskap. Årsaken er til dette er klar i følge Øystein Rudi:

— Det er vi veldig godt fornøyd med. Vi driver i en såpass smal genre at de store plateselskapene ikke gjør så mye for artister som oss uansett. Det er en erkjennelse mange har kommet frem til.

Plateselskapet bruker Kvarts også til å gi ut andre artister. Det er motivert av andre årsaker enn de økonomiske forteller han videre:

— Nå som vi først har en label som er oppe og går, kunne vi benytte muligheten til å hjelpe andre musikere med å gi ut plater. Det er mer som en lystbasert grunnservice, der vi bruker vårt nettverk for å hjelpe andre. Tanken bak det er å fyre opp unge, nye miljøer, sier han.

Brobyggere
Den samme tanken ligger også bak deres egen festival; Kvartsfestivalen på Rudi gard. Her er det dans og musikk, kåseri, kurs og ikke minst Kvartsprisen. Denne ble satt opp for gi et håndslag til unge folkemusikk- og gammeldansgrupper. Vinnere av prisen på 20 000 kroner er blant andre Tindra og Nordafjells.

Denne genuine gløden av å holde interessen for norsk folkemusikk levende og bidra til å gjøre den aktuell for nye generasjoner kommer også til uttrykk gjennom samspillkurs som de avholder:

— Ja, det er den samme tanken som ligger bak disse kursene. Det er lettere å nå gjennom hos utrente ører når man har med seg noen andre.

Det blir gjerne litt friskere med arrangenmenter og samspill enn å bare stå alene å gnikke på en fele, som Rudi muntert sier det.

Han påpeker at samspilltradisjonen har stått sterkt i dalfører som Gudbrandsdalen og Østerdalen, særlig siden 50-tallet, og at den solistiske tradisjonen står sterkest i ”hardingefele-traktene”, uten at de to tradisjonene utelukker hverandre.

Kvarts er på mange måter brobyggere; mellom musikalske retninger, geografiske skillelinjer, mellom modernisme og tradisjon. – Kvarts er en basis som tar forskjellige retninger, forklarer felespilleren fra Sør-Fron.

De føler seg naturlig nok like hjemme på den etablerte Landskappleiken som hos nykomlingen Folkelarm:

— Landskappleiken er veldig hyggelig, der treffer man grasrota i norsk folkemusikk. Folkelarm er mer profesjonsbasert og ambisiøst, og et viktig treff der man møter både artister og arrangører. Det er et prisverdig tiltak, mener Øystein Rudi.

Kvarts består av:
Jo Asgeir Lie, trekkspill
Øystein Rudi, fele, hardingfele
Tom Willy Rustad, kontrabass, gitar, torader, seljefløyte, munnharpe
Erlend Styve, gitar

Mer info om Kvarts finner du på deres hjemmeside. Mer om Folkelarm kan du lese her.

Publisert:

Del: