“Kunst med kulisser” er seminar nummer to i Den norske Operas serie av internasjonale fagseminarer frem mot 2008. Det går av stabelen 27. februar på Kunsthøgskolen i Oslo, og temaet er operascenografi. Hovedinnledere er tyske Anna Viebrock og svenske Lars Åke Thessman. Her finner du mer informasjon om hver enkelt av foreleserne, samt programmet.

Offenbach: La vie Parisienne, scenografi Anna Viebrock

ANNA VIEBROCK

Anna Viebrock er utdannet ved kunstakademiet i Düsseldorf. På 1980 tallet begynte hun samarbeidet med regissøren Jossi Wieler og senere med Christoph Marthaler. Sammen med sistnevnte har hun siden 1993 hatt ansvaret for scenografi på alle hans produksjoner ved Berlin Volksbühne.

Som operascenograf har hun medvirket til flere produksjoner. I samarbeid med regissøren Christoph Marthaler har hun medvirket til oppsetningene av Pelléas et Mélisande, Luisa Miller, Fidelio, Katja Kabanova (Salzburg 1998) og Le nozze di Figaro (Salzburg 2001). Med regissøren Jossi Wieler har hun medvirket til oppsetningene av Alcina, L’incoronazione di Poppea, Siegfried, Norma og Ariadne auf Naxos (Salzburg 2001). I 2002 satte hun opp In Vain oder Reproduktion verboten av Johannes Harneit, i samarbeid med Sylvain Cambreling og Klangforum i Vienna.

Fra 1993 til 1999, har hun vært leder for scenedesign på Deutsches Schauspielhaus i Hamburg. Anna Viebrock arbeider nå i ledelsen ved Schauspielhaus i Zurich.

EVA SUNDLER MALMNÄS
Eva Sundler Malmnäs er lektor i Kunstvitenskap ved Universitet i Stockholm med doktorgrad om Isaac Grünewalds scenografi. Hun har praktisk teatererfaring fra bl.a Drottningholmsteatern og har i mange år vært kunstforvalter på Kungliga Operan i Stockholm.

MORTEN LERVIG
Morten Lervig er avdelingsjef på Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI) Aarhus Universitet, Danmark. Lervig er Master of Multimedia Arts og har bakgrunn som komponist og kulturformidler. På CAVI arbejder han med 3D visualisering innenfor blandt annet vitenskapelig visualisering, arkitektur, design og digital kunst. I tidligere forskningsprojekter har han blandt annet arbejdet sammen med billedkunstneren Ingvar Kronhammar, billedkunstnergruppen SuperFlex, samt filmselskapet Zentropa Interaction. For tiden arbeider han sammen med Peter Schaufuss Balletten og Den Jyske Opera om digital scenografi.

Se videre på www.CAVI.dk

LARS ÅKE THESSMAN
Lars Åke Thessman har sin utdannelse fra kunsthøyskoler i Göteborg og Stockholm. Siden 1976 har han vært engasjert innen scenografi og kostymedesign på mer enn 100 store oppsetninger innen teater og opera; Göteborgsoperan, Dramaten og Operaen i Stockholm, Konglige Teater i København, Theater der Bundesstadt Bonn mfl.

På Kungliga Operan i Stockholm har han gjort bl.a. Hoffmanns eventyr, Boris Godunov, Aida og Orlando. For Göteborgsoperan har han gjort bl.a Den flygende hollender, Den glade enke og Lulu samt har han samarbeide med to regissører som har ledet til legendariske oppsetninger; med Sven-Erik Goude i oppsetningene av Den flygende hollender, Reisen til Reims, Wozzeck og Kafka. Deretter med Yannis Houvardas i oppsetningene av Elektra, Rosenkavaleren og Die Frau Ohne Schatten.

Lars Åke Thessman har stilt ut sine skisser og modeller bl.a. på Galleri Stenlund i Stockholm, Stadsmuseet i Göteborg og scenografi-quadrinalen i Praha der han sammen med kostymedesigner Karin Erskine mottok gullmedaljen for scenografi/kostymer på oppsetningen av Elektra i 2003.

ROLF ALME
Rolf Alme er utdannet arkitekt og scenograf fra studier ved Arkitekthøgskolen i Oslo, Hochschule für Bildende Künste, Dresden og Ecole Supérieure des Arts Visuels de la Cambre. I tillegg til oppdrag som scenograf har Rolf Alme arbeidet som leder for scenografiutdannelsen ved Statens Teaterskole, København og er nå dekan ved Akademi for Scenekunst, Fredrikstad.

Som scenograf har Rolf Alme medvirket til en rekke oppsetninger på sentrale norske og teaterscener i tillegg til flere europeiske. Som operascenograf har han arbeidet ved med flere nyskapende operaoppsetninger, bla: Pierre Lunaire av Arnold Schönberg, Cool Opera i Stavanger, No Title Performance av Maja Ratkje, Høvikodden Kunstsenter under ULTIMA, Sera av Henrik Hellstenius, Nasjonaloperaen i Warszawa.

Rolf Alme har medvirket i flere multimediaperformances hvor han i tillegg til scenografi også har flere ganger har hatt ansvar for regien: Medea Reemake ved Stadttheater Hildesheim, That Time / an Angel´s view, Center for Advanced Visual Interaction, CAVI, ?hus, Hyperopticon, ?hus Universitet, Laboratorium / Medea / krigens mor, interaktiv performance, Akademi for Scenekunst, Lab 2 interaktiv performance, Statens Teaterskole, København

Rolf Alme har hatt og deltatt ved flere utstillinger, bl.a: Kunstindustrimuseet i Oslo, 1994, Fattoria la Loggia, Firenze, 1995, Kultursommer Schwerin, BRD, 2000, Stavanger Kunstforening, 2001, Center for Advanced Visual Interaction, ?hus, 2002 og Kultursommer Schwerin, 2004.

Verdensteatret

Verdensteatret som har sin base i Oslo består av artister fra ulike kunstfelt som samarbeider om scenekunstproduksjoner og andre kunstprosjekter. Gruppens prosjekter representerer en samarbeidsprosess som bygger bro mellom kunstneriske uttrykksformer. Arbeidene blir vist i flere sammenhenger, kunstfestivaler og som enkeltvisninger både i Norge og utlandet.

Les mer om Verdensteatret og forestillingen Konsert for Grønland på www.pluto.no/doogie/verdensteatret/info.html

HEIKE SCHEELE
Heike Scheele har sin utdannelse fra studier ved Hochschule für Angewandte Kunst i Wien under ledelse av professor Erich Wonder. Innledningsvis arbeidet hun som assistent ved Staatlichen Shauspielerbühnen og Freien Volksbühne i Berlin med Hans Neufels. Videre har hun arbeidet som frilansscenograf, bl.a med regissøren Gabriele Gysi ved oppsetninger av teater, musikal og opera.

Blant hennes produksjoner kan nevnes As you like it på Theater Oberhausen, Faust på Zimmertheater Tübingen, Hamlet på Schlossteater Moers, Leoncavallos Kong Oedipus og Bajazzo ved Kieloperaen, Tartuffe på Volkstheater Rostock, Mens vi venter på Godot og West Side Story på Staatstheater Oldenburg.

Sammen med regissøren Stefan Herheim har Heike Scheele hatt ansvar for kostymer og scenografi ved oppsetningene av Falstaff og Tryllefløyten ved Staatstheater Oldenburg, Cosi van Tutte ved Folkoperaen i Stockholm, Don Carlos ved Landstheater Lindz og aktuelle Julius Cæsar ved Den Norske Opera.

Hennes neste oppdrag er scenografi og kostymer til Tan Duns Tea på Staatstheater Oldenburg.

PROGRAM
09.00 Registrering, kafé

Utstilling:
Norske operascenografer
Kathrine Hysing, John Kristian Alsaker, Tine Schwab

Hovedscenen:

10.00 Tradisjoner i operascenografien
Kunsthistoriker Eva Sundler

10.30 Om forholdet mellom regissør og scenograf
— kreativitet, kommunikasjon og arbeidsprosess
Scenograf Lars Åke Thessman

11.30 Visjoner i operascenografien
Scenograf Rolf Alme

12.00 Scener/rom
— så tiden ikke stopper opp
Scenograf Anna Viebrock

Utstillinger og kafé

Artist talks:

13.30 Scenograf Lars Åke Thessman
Møteleder Maria af Klinteberg Herresthal

14.00 Scenograf Anna Viebrock
Møteleder Hege Lunde

Utstillinger og kafé

Kunsthåndverkerne:

15.00 Fra skisse til forestilling
Pål Erik Olsen

15.30 Digital scenografi
Morten Lervig

KONTAKT

Programansvarlig: Maria af Klinteberg Herresthal
telefon: +47 23 31 50 27 / +47 90 01 05 46
e-post: maria.af.klinteberg@operaen.no
Seminarkoordinator: Hege Lunde
telefon: +47 97 53 52 35
e-post: hegelund@online.no
Informasjonskonsulent: Gisle Stenersen
telefon: +47 23 31 52 21 / +47 90 57 48 46
epost: gisle.stenersen@operaen.no

Publisert:

Del: