Arrangøren håper at 25 000 mennesker vil komme seg ut i Oslonatten for å oppleve hovedstadens mangfoldige kulturtilbud.

Kulturnatt 2007

Kulturnatt arrangeres i mange europeiske byer. Oslo Kulturnatt legges opp etter europeiske mønster, men med norsk vri.

Kulturnatten ble første gang gjennomført i juni 2005 i forbindelse med Hundreårsmarkeringen Norge 2005, etter at et pilotprosjekt ”Våkenatt for kunsten” ble arrangert under Oslos 1000årsjubileum i 2000. Antall arrangører var i underkant av 50 i 2006, mens det i år vil komme opp i over 70 hovedarrangører. Arrangementene strekker seg fra sentrum til Groruddalen i nord, Bjørndal i sør/øst og Røa i vest.

Kulturnatten er et internasjonalt konsept som hadde sin begynnelse i København i 1993. Berlin har sitt 20. “Lange Nacht der Museen” i 2007 – deres arrangement avholdes to ganger i året, og fenomenet har spredd seg til byer som Paris, Roma, Brussel, Barcelona og Reykjavik.

Vil vise hva byen kan by på

Noe av formålet med Kulturnatten er å gi institusjoner og virksomheter innen kunst og kultur, frie kunstnergrupper, lag, foreninger og organisasjoner en mulighet til å vise hva de kan gi Oslo en mulighet til å profilere seg som en kulturby, stimulere den kulturelle nysgjerrigheten og opplevelsesevnen hos barn, unge og voksne og tiltrekke et publikum som ikke normalt er kulturbrukere og la det erfarne publikum få oppleve noe nytt.

Åpningsseremoni og program

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsetaten er koordinator for Oslo Kulturnatt, sørger for markedsføring og er arrangør av åpningsarrangementet som finner sted i Spikersuppa 7. september kl. 18.00. Blant de medvirkende her er Øistein Lund Olafsen med band, Jenny Hval/Rockettothesky, Nullskattesnylterne og Susanne Sundfør.

Utover kvelden blir det så mulig å oppleve et rikt utvalg av kulturarrangementer. Vi nevner blant annet Oslo Kammerkor (Dansens hus), unge talenter fra Norges Musikkhøyskole på Det Kongelige Slott, den rusfrie rockfestivalen GranittRock i Lillomarka, Lars-Lillo Stenberg og gamle Oslofilmer i Kubaparken – og en rekke andre tilstelninger på kjente plasser og overraskende steder.

Se hele programmet for Oslo Kulturnatt 2007 her.

Økende interesse

Arrangøren melder om økende interesse for kulturnatten er økende. Antall solgte billetter i 2005 var 6500, året etter ble antallet besøkende regnet til 15 000. I år håper vi å sette publikumsrekord og har trykket opp 25 000 kulturnattmerker og program som deles ut gratis hos arrangørene fra 15. august og i Oslokinoene bortsett fra Frogner og Soria Moria fra 1. september.

Gratis transport

Sponsorer og samarbeidspartnere for Oslo Kulturnatt 2007 er Oslo Sporveier, NSB og Båtservice som sørger for gratis transport fra kl. 18.00 og ut driftsdøgnet. Oslo kino sørger for distribusjon av program og kulturnattmerker. Kulturnattmerket gjelder både som transportbillett og gir rabatt på enkelte aktiviteter som har inngangspris.

Sponsorene har egne aktiviteter under kulturnatten: NSB samarbeider med Den norske opera om arrangementet ”Operaen kommer” på Oslo S. Sporveien har langåpent i Sporveismuseet med sjåførsimulator, mens båtservice setter Seilskuten Johanna inn i trafikk som operashowboat fra Akershuskaia til Bjørvika.

Det er Oslo kommune ved Kultur- og idrettsetaten som står bak Oslo Kulturnatt 2007, i tillegg til alle kulturelle og offentlige institusjoner, foreninger og andre aktører som bidrar.

Publisert:

Del: