Torsdag sparkes årets utgave av Safe as Milkfestivalen i gang på Høvleriet i Haugesund. Festivalen byr over tre dager på en altfor sjelden mulighet til å oppleve alternativ og avantgardemusikk i den puritanske småbyen på Vestlandet.

Sister Sonny

— En av de viktigste grunnene til at vi arrangerer Safe as Milk festivalen er at vi føler den har en misjon – nettopp fordi vi satser så smalt, er behovet større her enn i f.eks. Oslo, tror arrangør Andreas Meland. På scenen blandes sterke norske artister som Jr Ewing, Jazzkammer og Sister Sonny med førstegangsbesøk fra utenlandske størrelser som Fennesz og Marieke Verbiesen.

I byer av Haugesunds størrelse blir det vanligvis satset så bedrøvelig ordinært på musikklivet. I distriktet gjør en festival som Safe as Milk en stor forskjell, mener festivalarrangør og labelgründer Andreas Meland. – Motivasjonen til å arrangere den første festivalen var vel ganske forskjellig fra de senere. Den gang ønsket vi å vise frem hva vi og våre venner drev med av kreative krumspring. Veldig lokalt orienter, forteller den utflyttede haugesunderen.

Han får støtte fra labelkollega Kristian Kallevik -En slags undergrunns versjon av Ungdommens kulturmønstring. Men med tid og stunder har festivalen vokst til en nasjonal begivenhet. – I dag ønsker vi å formidle eventyrlysten rock og verdens beste eksperimentell elektronika til publikum ikke bare fra Haugesund, men Norge og hele verden, forteller Meland – I tillegg til å være en publikumsfestival med et ubestikkelig program, er vi i ferd med å bli et viktig og uformellt møtested for smålabeler og artister på den norske uavhengige scenen. Det er noe som har kommet de siste årene, mener Kallevik.

Festivalarrangørene har likevel bevart det idealistiske grunnlaget, og fokusen rundt personlige musikalske favoritter. – Vi blander eksperimentell elektronika og rock ganske enkelt fordi det er det vi er mest interessert i selv. Bookingen er med få unntak gjort etter fantastiske liveopplevelser i Bergen og Oslo. Målet vårt i år var å sette sammen et program som er både var smalt og hadde en bred appell, forteller Kristian Kallevik som også spiller i bandet Årabrot. Inspirerende møter mellom norske og utenlandske artistrer på No-arrangementene i Oslo og i forbindelse med Trollofoniarrangementene i Bergen har satt sine spor. – Dessuten ville vi gjerne at norsk og utenlandsk elektronika skulle møtes. Etter en nedgangsperiode, virker det som om det begynner å skje ting innen norsk rock også. Det må jo feires!, kommenterer Andreas Meland som er en del av düplo og i tillegg gjør musikk både på egen hånd og sammen med Arne Borgan.

Dere har selv i dag valgt å flytte fra Haugesund, og bor nå i Oslo,Bergen og Leeds forklar hvorfor dere dro fra sildabyen, og hvorvidt dere tror det er mulig å satse seriøst på musikk med utgangspunkt i distrikts-Norge? – Vi flyttet først og fremst fordi vi er studenter. Vår erfaring er at det er vanskelig å få ny kontakter og impulser dersom en ikke oppsøker miljøer i de større byene. Safe as Milk festivalen hadde nok aldri blitt det den har blitt hvis vi ikke flyttet fra Haugesun, spekulerer Meland – De smale miljøene i Haugesund er sinnsykt små og lite kontaktsøkende. Dersom det skulle finnes to 50-talls filmfantaster i Haugesund, kan du banne på at de ikke kjenner hverandre, konkluderer Kallevik.

Hvor mange besøkende venter dere på helgens festival? – Mange, mange flere enn noensinne tidligere! Besøkstall av Sildajazzkaliber blir det nok likevel ikke i år heller. Mellom 800 og 1000 besøkende tilsammen de tre dagene, antar jeg. Smått er godt!, avslutter Kallevik og lokker heller med intim atmosfære og god stemning. Arabere og tilreisende kan glede seg over musikken til Datarock, Stockhaus, Alexander Rishaug og Hazard ved siden av de allerede nevnte artistene. Mufflerkompressor og bergenserene i Boutique ElectroniQue vil sammen med Marieke Verbiesen sørge for at de rette platene spilles mellom, før og etter de opptredende artistene.

Publisert:

Del: