Er det kun kjendiseri igjen i kulturjournalistikken, spør Trond Okkelmo fra Norsk teater- og orkesterforening i dette innlegget. Med utgangspunkt i Balladeartikkelen “Previn vekker oppsikt – OFO til Tyskland”, påpeker han den manglende mediedekningen som blant annet OFO har blitt utsatt for. Okkelmo benytter samtidig anledningen til å påpeke den sterke stillingen Oslo Filharmonien faktisk har blant det kresne tyske konsertpublikummet.

Oslo Filharmonien

Av Trond Okkelmo

Kyrre Tromm Lindvig redegjør utmerket for en artikkel “Der Spiegel” har hatt om musikeren og dirigenten André Previn nylig. Og Tromm Lindvig gjør et godt poeng av at “Der Spiegel” ikke er opptatt av kjendisforelskelsen mellom ham og hans verdensberømte kone, fiolinisten Anne Sophie Mutter men av det kunstneriske samarbeidet mellom to enere.

Dette er vel verd å merke seg på en dag da den tidligere BBC-journalisten, Nick Highamn har gått ut med den påstand at kulturjournalistikken mer og mer er blitt kjendiseri og mindre og mindre kunst og kultur.

Kyrre Tromm Lindvig undrer seg litt over hvilken posisjon Oslo Filharmoniske Orkester har i Tyskland ettersom journalisten i “Der Spiegel” synes å være desorientert. Oslo-Filharmonikerne har gjestet München fire ganger med Mariss Jansons, har besøkt de viktigste tyske konsertbyene flere ganger, har spilt på de to viktigste festivalene; i Schleswig-Holstein og Rheingau.

Berlin har vært gjestet med dirigenter som Walter Weller og Vladimir Ashkenazy. I september åpnet Oslo Filharmoniske Orkester Beethoven-festpillene i Bonn dirigert av sin faste gjestedirigent Manfred Honeck. At ikke et eneste norsk medium klarte å få det med seg er en annen sak.

Oslo-Filharmoniens informasjonssjef viser da også til at Tyskland er ett av OFOs viktigste platemarkeder, noe som ikke sier lite når OFO totalt sett har solgt over 3 millioner plater på verdensbasis.

Store tyske aviser som eksempelvis “Süddeutsche Zeitung” har i årenes løp fremhevet den rivende kunstneriske utviklingen i OFO, og turnéene har vært konserter i seriene til de aller fremste tyske agentene som turnerer verdens fremste orkestre.

Så helt ukjent er nok ikke OFO i Tyskland – ikke minst hos et musikkelskende publikum som har fylt salene i tyske storbyer og gjeveste saler i årenes løp.

Publisert:

Del: