Kultursponsorene og landets konsertarrangører blir stadig mer oppfinnsomme med hensyn til måter å markedsføre et varemerke og å samtidig gi et økonomisk bidrag til kulturarrangementer. Et av de ferskeste samarbeidene er avtalen som nylig ble gjort mellom Musikk Under Oslo, Carlings og Arvikafestivalen.

Graves-singlecover

— Vi gikk inn i Musikk Under Oslo ut i fra samarbeidet som alt finnes mellom Carlings og Arvikafestivalen, og samarbeidet videre med arrangørene fra Blå og Mono, forteller Carlings’ markedssjef Knut Vidar Nilsen. – Vi booket fem band og laget samtidig Musikk under Oslo-flyere, der både vi og Arvikafestivalen var med. På den måten hjalp vi Arvikafestivalen til å bli bedre kjent i Oslo, og samtidig knytte kontakter med viktige forbindelser i det norske musikkmiljøet. Hovedfokuset var å vise at det går an å dra til festivalen like over svenskegrensen, og samtidig komme med et musikalsk bidrag til Musikk Under Oslo.

Musikk Under Oslo i byens t-banestasjoner ble en stor musikalsk og publikumsmessig suksess forrige helg. Tilreisende og lokale beboere samlet seg i undergrunnen for å ta i syn noen av de mange nye talentene på den norske scenen. Det veltet inn med mennesker for å se artister som Gatas Parlaments og Surferosas opptredener i Oslo-undergrunnen. Fem av artistene til årets arrangement var altså sponset og hentet inn av Carlings. Utover et streit honorar på 1000 kroner fikk alle festivaldeltakerene et månedskort med Oslo sporveier og et personlig adgangskort for Arvikafestivalen.

–Det er en fin måte å si takk til artistene for at de opptrådte på denne festivalen, og samtidig introdusere dem til et tillegg til de norske musikkfestivalene. Samtidig får vi opp interessen for Arvika. Gjennom å gi ut pass til Arvikafestivalen kan vi være en tilrettelegger, og samtidig har vi satt i gang kontakt mellom MUO, Blå, Mono og Arvikafestivalen. Dette var kontakter som den svenske festivalen ikke hadde fra før.

Bakgrunnen for involveringen i Musikk Under Oslo omtaler Nilsen også slik:

— Vi synes Musikk Under Oslo er et veldig positivt og fint tiltak, som vi kunne tenke oss å være med å bidra til. Samtidig ønsket Arvikafestivalen som sagt å få bedre kontakt med norsk musikkliv. Ved å gå inn å sponse et kveldsarrangement på Mono, hvor The Graves og Mohamed fikk muligheten til å opptre for et musikkinteressert publikum, i tillegg til de fem bandene på dagtid, kunne vi være med på å sørge for et bedre musikktilbud for publikum.

Kleskjeden har lenge vært interessert i å profilere seg mot rockmiljøet og musikkkulturen. Nilsen hevder at han er velkjent med rockens vegring mot å la seg kjøpe eller infiltreres av kapitalen.

— Det vanskelige ved sponsing av kultur er grenseoppgangene. Man må hele tiden passe på å ikke pushe seg selv lenger enn band og samarbeidspartner ønsker. Sponsoren og sponsorens bidrag må være interessant og spiselig for alle partner. Vi ønsker å være en positiv faktor.

Nilsen forklarer filosofien til Carlings i enkle ord:

— Det vi henter ut fra vår innsats er at vi skape en bevissthet rundt varemerket, og samtidig får vi vist at vi også tar rock og musikk på alvor. Vi kan ikke gjøre det ene uten også å ha med det andre. I tillegg har vi naturligvis en kommersiell hensikt og målsetning med dette.

Blant gruppene Carlings har jobbet med de senere årene, finner vi navn som The Hellacopters, Gluecifer, Ceasars Palace, The Soundtrack Of Our Lives, Black Debbath, The Mormones, Thulsa Doom, Hurra Torpedo, med flere.

Publisert:

Del: