For framføringen av Olav Anton Thommessens “BULLseye” fikk fiolinisten Peter Herresthal Musikkkritikerprisen for 2002. Den ble overrakt ham på Tostrupkjelleren 5.september og bestod i det grafiske trykket “Fire Sonetter” av Ulf Valde Jensen.

Peter Herresthal

Fremførelsen han fikk prisen for, var fiolinpartiet Thommassens BULLseye, et stykke som kombinerer Ole Bulls første fiolinkonsert i A-dur og Thommassens eget verk. Urframførelsen fant sted i januar i år, og konserten ble gjentatt under Festspillene i Bergen 23. mai. Thommassen gikk ikke av veien for å sparke litt mot kritikerne i sin takketale til Herresthal. Han sa at det for ham var merkelig at prisen gikk til en person som hadde blitt ignorert av kritikerne under Festspillene, og påpekte at i anmeldelsen til Bergens Tidende dagen etter var ikke Herresthals navn engang nevnt .

I juryens begrunnelse heter det blant annet at “prisvinneren har tidlig i karrieren skapt seg en særegen profil som tolker av samtidsmusikk”. Det heter videre at grunnen til at valget falt på Herresthal var urfremføringen av BULLseye i januar, den satte en høy standard og at fremførelsen i mai gjorde opplevelsen enda rikere. “Det fenget det spesielt godt når solisten greier å manøvrere seg gjennom det virituose råkjøret, de sangbare linjene til Bull og Thommassen klanglige finnesser og sans for burleske innslag. Med overbevisning stod prisvinneren løpet ut.”

Peter Herresthal er født i 1970 og er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, der han nå er førsteamanuensis. Han har jobbet mye med norsk samtidsmusikk og har spilt inn seks planter med andre musikere, som Arne Nordheim og Antonio Bibalo. I tillegg har han blitt nominert til Spellemannsprisen tre ganger, og i år vant han for sin plate “Arne Nordheim: The Complete Violinmusic” på selskapet BIS. Fra høsten 2002 vil Herresthal jobbe som professor på Kungliga Musikhøgskolan og ved Edsberg Slott i Stockholm.

Publisert:

Del: