Telemarks viktigste konsertscene for populærmusikk har lenge slitt med dårlige besøkstall og lite penger i kassa. Nå prøver scenen, som tidligere har vært kjent for sin sterke norske konsertprofil, å legge om kursen og tenke kommersielt. – Folk kommer ikke på konsert mer. Vi er tvunget til å legge oss flate, sier daglig leder Per Johan Nordvik.

Røyksopp på Kroa i Bø

Kroa i Bø er truet av nedleggelse, og vil tenke mer kommersielt.

— Kassa er tom, så vi er nødt til å finne på noe nytt, forteller Nordvik til Ballade. – Kroa i Bø har lenge hatt en kulturpolitisk målsetting om å presentere både kjente og ukjente artister til publikum. Men de siste tre årene har vi sett en drastisk nedgang i besøkende, noe som gjør at vi nå sliter med et stort underskudd. Vi kan derfor ikke lenger forsvare vår konsertprofil rent økonomisk.

— Et annet problem som følger i etterkant av dette, er at vi ikke lenger har penger nok til å betale honorarer til store band. De mange små konsertene som i seg selv gjør at vi taper penger, gjør dermed også at vi mangler penger til å trekke til oss store navn som vi faktisk kan tjene penger på. Nå er vi kommet opp i en prekær situasjon der vi ikke kan underskrive noen kontrakter som krever store honorarer. Derfor må vi nå ta frem sparekniven, fortsetter en oppgitt Nordvik.

— Styret har nå vært igjennom en rekke møter blant annet med høgskolesystemet i Telemark kommune, men foreløpig har vi fått beskjed om at det ikke er noen penger på vei inn. Derfor er vi nødt til å legge oss litt flate nå. Det kan godt hende at vi må ta turen innom lokalpolitikerne og spørre om pengestøtte både fra kommune og fylkeskommune.

I løpet av de siste tre årene har salget av konsertbilletter til Kroa i Bø stupt faretruende. I en tid da det bobler i norsk musikkliv som aldri før, er det et paradoks at Kroa i Bø aldri har opplevd en så lav oppslutning blant publikum som nå. Nordvik har gjort seg en del tanker om hvorfor studentene i Bø nå har sluttet å gå på konsert:

— Det kan virke som om tiden har løpt fra bygdescener som oss. Vi kan se langt etter den rockeklubben som vi en gang var. Den største feilen som vi har gjort, tror jeg er å vente for lenge. Vi har sittet på gjerdet og håpet at folk skulle komme mer på konserter nå som det skjer så mye spennende i norsk musikk. Vi har lenge ventet på at folk skulle få lyst til å gå på konsert igjen, men det ser ut til at dette ikke kommer til å skje med det første. De private forbruksmønstrene har endret seg mye siden midten av nittitallet. Nå bruker folk mer penger på private goder som pc’er og hjemmeunderholdning, og mindre penger på konsertbilletter, mener Nordvik.

For å lokke publikum tilbake til Kroa vil Nordvik og resten av styret endre på konsertprofilen, og kutte ned på konserter med ukjente band til fordel for noen få store navn.

— Vi må tone ned vår rolle som leverandør av norske, ukjente band, og heller berge stumpene ved å satse på en mer kommersiell profil. Kroa har lenge vært en sentral scenen i Telemark, med en kombinasjon av store artister som deLillos og Dum Dum Boys som har reist innom Bø på Norgesturné og en høy arrangementsfrekvens med mange mindre artister. Vi har hatt både økonomi og frivillige nok til å kjøre konserter både på onsdager og lørdager, noe som blir umulig nå.

Derfor søker Nordvik i disse dager etter flerer frivillige som kan jobbe som alt fra barpersonell til vakter. Hvis de ikke får fylt opp med frivillige og nok penger i potten innen 5. november ser framtiden mørk ut for Telemarksklubben.

— Hvis vi ikke vi får dekt opp tapet raskt, har vi et kjempeproblem, forteller Nordvik. – Dette er også et svært ugunstig tidspunkt å få frivillige studenter på, nå som det nærmer seg eksamenstid.

— Kroa i Bø har vært viktig for mange norske band. Vi har alltid kunne slått oss på brystet med at vi har vært en stabil og ryddig scene som alltid har kunnet betale band en grei slump med penger. Sånn sett har vi også vært viktig for å bygge opp hye, norske band. Men nå ser det mørk ut for vår bygdescene, avslutter Nordvik.

Publisert:

Del: