– Det er viktig å vise apparatet bandet har rundt seg, sier Kvelertaks manager Martha Lyse. Hun var med bandet til Eurosonic for å gjøre alt annet enn å være på scenen.

Maciek Ofstad (t.v.) og Erlend Hjelvik fra Kvelertak med et godt tak rundt manager Martha Lyse., © Thomas Olsen, Berlinkontoret

Finsk radio intervjuer Erlend Hjelvik og Maciek Ofstad backstage på venue i Groningen, mens manager Martha Lyse koordinerer neste avtale med det tyske TV-teamet fra RockPalast. Kvelertak er tilbake på Eurosonic hvor de i fjor steppet inn for Keep of Kalessin på kort varsel. I år er de NRK P3s utvalgte band.

–Det er viktig å gjøre presse mens vi er her. Da kan vi allikevel være synlige i de landene hvor vi ikke turnerer jevnlig. Vi har aldri spilt i Finland, så det er kjekt at det allikevel er interesse for Kvelertak der, sier Martha Lyse til Ballade.

Både hun og bandet hadde lite tid til å forberede seg før fjorårets bransjetreff og Lyse er glad for at de fikk muligheten igjen i år.

–Jeg syns det er verdifullt å få enda en sjanse til å komme tilbake hit hvor det begynte i Europa i fjor. Nå har vi etablert det vi trenger av apparat på kontinentet, så vi jobber mer med hva Kvelertak skal gjøre fremover. Vi er fokuserte på USA-releasen og gleder oss til å se hvordan amerikanske festivaler og bransje reagerer på det. Det er et nytt marked for oss, forteller Lyse.

Skjermer bandet
Målet er også å gjøre en større europaturné.

–Vi jobber for at Kvelertak skal være mest mulig på veien. Så langt ser det bra ut for 2011. Det er nødvendig å turnere mye, spesielt innenfor deres sjanger, men også generelt.

–Er det europeiske land som har vist spesiell stor interesse?

–Det er en sjanger som treffer veldig godt i Tyskland, men vi har ikke ett konkret satsningsområde. Turneene og markedsføringen blir gjort over hele Europa, forteller Lyse før hun avbrytes av at tysk TV igjen ringer.

–Jobben slutter aldri, ler hun og unnskylder seg.

–Det er en stor jobb. For meg er det viktig å være tilstede på bransjefestivaler fordi det gir en god kontakt med bandet å reise rundt sammen, i tillegg til at det er viktig å vise apparatet de har rundt seg. Det er viktig å være tilstede både for bransjen og pressen. Vi er på jobb for bandet og skal gjøre det som er i deres beste interesse. Bandet skal slippe å tenke på noe annet enn å spille. På bransjetreff tror jeg det er viktig å ta bort de elementene som ikke handler om å være på scenen. Det er vår jobb.

Tøft å breake
Kvelertaks selvtitulerte debutplate slippes i USA 15. mars og i samme måned skal stavangerbandet spille på Scion Rockfest i California og SXSW i Austin, Texas.

–Det er ingen som breaker i USA ved å spille på SXSW eller på en festival. Det er beinhard jobbing og turnering som må til. Men nå kommer plata ut og så må vi se hvor veien går videre. Det er et ekstremt stort kontinent. Du når ikke over alle uansett hvor mye du turnerer. Det å breake i USA er ikke noe vi snakker mye om. Det handler mer om å reise over og få vist seg fram, enn å bli en stor USA-suksess. Det tar mange år, understreker hun.

Sammen med booker Ragnar Vikse er hun i Groningen for å møte amerikanske bransjefolk.

–Det er ikke så mange fra USA her i år. Vi har vært i kontakt med enkelte amerikanske delegater som er på Eurosonic og invitert dem på konserten, så vi håper de kommer. Men du vet jo aldri, sier Lyse.

Hun tror de først vil se ringvirkningene av årets Eurosonic senere i 2011.

USA er god PR
Manageren forteller at de allerede har lagt en del steiner i forhold til USA, men at de nå jobber med å spikre en set up.

–Det handler om å få på plass en amerikansk manager, bookingagent og hele det apparatet som trengs for å jobbe med Kvelertak i USA.

–Er USA en guttedrøm?

–Så klart vil gutta til USA. Med den responsen de har fått på blogger er det et naturlig steg å ta og så må de jobbe beinhardt, akkurat slik de har gjort i Norge og i Europa. Det er ingen dans på roser.

–Kan USA-satsingen være god PR for bandet, også i Europa?

–Det er generelt lettere å skape en snakkis nå som sosiale medier er en del av et bands hverdag. Verden har blitt så liten og ved hjelp av Facebook, Twitter, Myspace og YouTube kan man få fans i land man ikke en gang har spilt i.

Gjensyn med norske kollegaer
Martha Lyse forteller at selv om USA nå står i fokus gjenstår det mye arbeid for å få fotfeste i Europa.

–Vi jobber oss fremdeles inn på det europeiske markedet, derfor er det også viktig å være tilstede på Eurosonic, sier Lyse og legger til at de er takknemlige for den ekstra oppmerksomheten bandet får ved å være årets utvalgte P3-band.

–Vi har en del promo i forhold til det, og at EBU (European Broadcasting Union, journ. Anm.) tar opp konserten og sender den ut til flere land.

Men Eurosonic er også en mulighet til å møte norske kollegaer.

–Siden vi er basert i Stavanger er det mange vi ikke ser så ofte. Det er hyggelig å treffe de også. Det er mange som har kontakter som kan være interessante for oss, og vice versa. Så vi byttelåner litt.

Publisert:

Del: