Konkylien – havbrus, drømmesus eller samtidsmusikk? Det mystiske skjellet er symbolet til samtidsmusikk-festivalen Autunnale 2001 som åpnes i dag med en av Europas mest omtalte fløytetalenter. Ennå ikke fylt tredve fremstår Mario Caroli som en av de mest virtuose fortolkerne av dagens musikk, med en rekke verker spesialskrevet for seg. I dag, onsdag 31. oktober, åpner han samtidsmusikk-festivalen med Sciarrino-recitalen All’aure in una lontananza i Teatergarasjen i Bergen.

Autunnal 2001 logo (stort)

Salvatore Sciarrino (1947) har blitt en av den moderne musikkens mest omtalte komponister i løpet av de siste årene. For mange har han nærmest fått kultstatus, også her hjemme. Sciarrino gjestet Bergen våren 1999, som seminarkomponist ved Griegakademiet og Music Factory.

Fra en outsiderposisjon har Sciarrino i løpet av det siste tiåret erobret kunstmusikkens høyborg. Hans nye verker tas med en gang opp av dirigenter som Boulez og Abbado, og Pollini urfremfører hans klaverkonserter og klaversoloer. Sicilianeren Sciarrino er nærmest selvlært som komponist, lenge var det malerkunsten som stod ham nærmest. Den samme sterk trangen til å utforske materialets sanselighet med pensel og palett tok med han over i musikken. Instrumentenes klangmuligheter utforsker på alle tradisjonelle og radikale måter, kravet til ubønnhørlig nøyaktighet og nye spillemåter har også satt nye standarder for instrumentalt virtuoseri.

Men først og fremst er det senusaliteten og poesien som bærer frem musikken. Musikken er billedmanende, impresjonistisk. Ofte spiller verktitlene på skumringslandskapets halvskygge, i det omgivelsene viskes ut og fremtrer halvt magiske og eventyrlige. I hans magiske klanger kan vi høre reminisenser av oldtidsritualer, arabiske røtter, den sicilianske folkesangen. Musikken er uttrykksterk der den svinger mellom hviskninger og rop – gjerne mest det siste: den voldsomme uttrykksintensiteten og sårheten som ligger i en insisterende hviskningen er blitt Sciarrinos varemerke.

Alt dette kommer frem i denne recitalen med fløytisten Mario Caroli, f. 1974. Hvert stykke er unikt og så annerledes de øvrige. Caroli har en svært aktiv karriere, både som musiker med de fremste internasjonale ensemblene og som håndplukket musiker av dagens ledende dirigenter. Hans korte opphold i Norge er muliggjort som en mellomlanding, mens han er på turne med Ensemble Modern og Pierre Boulez i Tyskland.

Videre forsetter festivalen med høydepunkter som Olav Anton Thommessens foredrag om filmmusikk, Buffo Opera Makers “patatje oorlog” (“Påmmfri-krigen”) – en trash opera for ungdom, konferansen “Ung Musikk” – en todagers konferanse om barns møte med musikk og Bergen Filharmoniske orkesters oppsetning “Fire oppdagelser”. Komplett program finner du på Autunnales hjemmesider.

Dagens åpningsforestilling skulle egentlig by på en ballettforestilling med Olga de Soto og Cie. Forestillingen ble avlyst på meget kort varsel på grunn av skader hos en av danserne, og forestillingen erstattes derfor av konserten med Mario Caroli.

Festivalen avsluttes 4. november med Bergen Kammerensembles oppsetning “Night Prayers” i Teatergarasjen.

Publisert:

Del: