Kongsberg har fått en ny attraksjon. På Kirketorvet i den historiske gamlebyen på vestsiden av Lågen, har jazzfestivalen nettopp fått på plass sin nye scene. Den foreløpig navnløse scenen er tegnet av arkitekthuset Snøhetta og innvies på jazzfestivalens åpningsdag. Med denne nye monumentale scenen med en kapasitet på over 2000 mennesker, innledes en ny æra i festivalens historie. – I prosessen fant vi ut at vi måtte ha noe som matchet Kongsbergs innovasjonshistorie, status som teknologiby, og de lange tradisjonene for nybygging, sier prosjektkoordinator Martin Revheim.

Snøhetta-scenen Kirketorvet -dag (Foto: Bjørn-Owe Holmberg)

Av Carl Kristian Johansen

Koordinator for prosjektet er tidligere daglig leder i festivalen, Martin Revheim. Den nye scenen har vært lovet i noen år, og nå står den plass på Kirketorvet i den gamel bydelen.

— Den nye scenen blåser et helt nytt liv inn i den historisk viktigste delen av Kongsberg by. Gamlebyen i Kongsberg er like interessant historisk sett som Gamlebyen i Fredrikstad.

— Vi har tenkt at festivalen må bli synligere i den delen av byen. Det er viktig å ha en dynamikk mellom begge sidene av elva, og den nye scenen er en måte å lede folk til større deler av byen på. Det er få tilreisende som har fått oppleve den originale trehusbebyggelsen og de ressursene som ligger på den siden, sier Martin Revheim

Et løft med næringslivet
Fram til i dag har det vært konserter i Byorkesterets Hus og Naufgården i Kongsbergs gamle bysentrum. Begge ligger i umiddelbar nærhet til Kirketorvet, og den nye scenen som har kommet opp på Kirketorvet.

— I prosessen fant vi ut at vi måtte ha noe som matchet Kongsbergs innovasjonshistorie, status som teknologiby, og de lange tradisjonene for nybygging. Vi fikk med Snøhetta på en ambisiøs idè, og vi begynte å utvikle ideen om en svevende takløsning som vil bli oppfattet som unikt og særpreget, sier Revheim.

Prosjektet har en konstnadsramme på 4.5 millioner kroner og er finansiert av Sparebankstiftelsen DNBNOR, Kulturrådet, og de lokale bedriftene FMC og Kongsberggruppen, som begge er lokale teknologiselskaper i oljebransjen.

— Scenen er finansiert 100% av eksterne midler gjennom sponsorer, og kommer ikke til å ha innvirkning på festivalens økonomi i den forstand at vi vil ha mindre eksklusive konserter eller færre konserter.

— Engasjementet til Sparebankstiftelsen DNBNOR, som er den tyngste sponsoren, FMC og Kongsberggruppen går rett inn i debatten om næringslivets ansvarlighet for det som skjer i det lokale kulturlivet. Her handler det ikke om små gaver eller almissser, de har vært tungt inne og vært med på å realisere et tungt løft for Kongsberg, sier Revheim.

Ny scene, nytt tilbud
Snøhettascenen erstatter Bergmannens Festivaltelt som har vært lokalisert ved Smeltehytta, helt nede ved Lågens bredd. Den har tradisjonelt hatt en bluesprofil, men det kommer til en viss grad å endres.

— Det vil bli et sted hvor flere typer publikummere skal kunne gå. Scenen er på et helt spesielt torv med bygninger av høy nasjonal verdi, og vi vil at dette skal bli et sted for opplvelser av noe mer enn den rene bluesopplevelsen der musikk og øl flyter i hverandre.

Hva kan dere tilby utover konserter på den nye scenen?

— Vi skal ha to restauranter der det severes god mat med en skikkelig sammensatt meny, der man ikke blir flådd for en slapp bakt potet. Her blir det Bergmannsburger, dagens suppe, og biffer til de som ønsker det.

— Vi holder også åpnet fra kl. 11.00 på formiddagen og det skal være åpent for alle. Vi setter opp egne telt med aktiviteter for barn som er finansiert av festivalen. Det blir en egen barnival der, og det vil være muligheter for å kunne hygge seg med spill og aktiviteter for voksne også. Det skal være et sted for alle aldersgrupper, sier Revheim.

Området skal være åpent 12 timer hver dag, og er dette et skritt i retning av å gjøre Kongsberg Jazzfestival til en enda mer familivennlig festival?

— Det er viktig å inkludere hele familien, noe som man genrelt sett er dårlig på i Norge. Man blir ofte utsatt for en plutti-plutti-plott-aktig barnekultur som er veldig karikert, vi vil gjerne bidra med noe med substans. Men vi vil ikke at det skal være barn på hver arena og gjøre festivalen til et identitsløst opplegg. Vi vil skape en ny arena der familiene kan være sammen, og få det til å funke logistikkmessig sett er viktig.

Ønsker dere å sette en publikumsmessig høy terskel for den nye scenen?

— Kirketorvet er ikke festivalgata. Det er ikke den gratis åpne folkeopplevelsen med nytt band hvert kvarter, der terskelen er helt slipt ned. Det skal fortstatt være ved Grand Hotell. På Kirketorvet skal det koste penger, man skal ville gå dit, og det vil være en annen utløsningsmekanisme som gjør at folk kommer, og ikke en plass der alt flyter, sier Revheim.

Ikke tributefestival
Scenen på Kirketorvet overtar mye av Bergmannens konsertrepertoar, og vil i år presentere bluesartisten Buddy Guy, soulartister som Sofian, Noora Noor, Inger Lise Rypdal og Torhild Sivertsen med Kringkastingsorkestert, og det norske Bruce Springsteen-tributeprosjektet Asbury Park. Et annet tributeprosjekt i år er markeringen av det som ville vært Miles Davis og John Coltranes 80-årsdag. Det skjer i Kongsberghallen.

— Vi har alltid vært nøye på at vi ikke skal være en tributefestival. Når det kommer til Asbury Park og Springsteen er det morsomt at mange i min generasjon har gjenoppdaget Springsteen i kjølvannet av hans siste turnè. Mange av dem hadde sine første og største opplevelser med “Born in the USA” på midten av 80-tallet.

— Når det kommer til Coltrane- og Davis-markeringen er det helt naturlig at to store jazzartister som Petter Wettre og Nils Petter Molvær får anledning til å markere sin inspirasjon fra disse. I festivalen mener vi at disse to tributene er såpass viktige og sammensatt at publikum kommer til å ha stor glede av det, sier Revheim.

Spissing av program
En nærmere studie av programmet til Kongsberg Jazzfestivbal viser også at festivalen har vektlagt den frie musikken. I år kommer blant andre POING med Dror Feiler, Ultralyd, Supersilent, Michiyo Yagi, Globre Unity Orchestra og Han Bennink, solo og i spann med Peter Brötzmann.

— Envher festival må programmere ut fra egne muligheter og rammer. I år velger vi å kline til med Michiyo Yagi, Globe Unity Orchestra, og Han Bennink kommer med utstilling i tillegg til å gjøre konserter. Enhver person med musikkinteresse og økonomisk vidsyn skjønner at dette er kostnadskrevende; det er i denne delen av programmet vi putter inn både statsstøtte og akkumulert overskudd.

Så dere har satset på å spisse programmet i to retninger i år?

— Vi jobbet med å gjøre festivalen tydeligere i spenningsfeltet mellom de smale konsertene og de store, som på Kirketorvet. Oppslutningen rundt det som presumptivt er smale konserter er enorm, og de er allerede utsolgt.

— Det er ikke lenger riktig å si at Kongsberg er en smal festival, og det er flere og flere som opplever hele spennvidden på spillesteder som tar 40 personer til scener som tar 2500 personer, sier Revheim.

Kongsberg Jazzfestival har utlyst navnekonkurranse til scenen på Kirketorvet. Den varer til 30. juni, og de som ønsker kan bidra via festivalens hjemmesider. Ytterligere informasjon om programmet og andre arrangementsmessige detaljer finnes på de samme hjemmesidene. Kongsberg Jazzfestival foregår i tidsrommet 5. – 8. juli.

Publisert:

Del: