Nærings- og handelsminister Grete Knudsen mener Music Export Norway besto eksamen med stil da musikkbransjen deltok på statsbesøket i Japan. – Det er nå viktig at musikkbransjen viser at de ønsker å være med videre, sier Knudsen.

Grete Knudsen (foto: MEN)

Dette var første gang musikkindustrien har deltatt i en norsk næringslivsdelegasjon på lik linje med andre næringer.

— Turen ble tatt på sparket, men var vellykket. Jeg ser på turen som en slags prøve fra Nærings- og handelsdepartementet om hva vi var i stand til; en slags eksamen, sier Barry Matheson, styreformann i Music Export Norway (MEN).

Og ministeren er fornøyd med musikkbransjen:

— Dette var første gang musikkbransjen var med, og jeg synes det fungerte veldig bra. Det kom mange japanere til musikkseminaret, og bransjen viste stort engasjement. MEN besto eksamen, og det med stil. Men dette er bare begynnelsen. Nå må man sørge for å holde kontaktene man har fått, og også bruke de kontaktene norske myndigheter har, sier Knudsen.

— Så dette blir neppe siste gang musikkbransjen får være med en norsk næringslivsdelegasjon?

— Det er nå viktig at musikkbransjen viser at de ønsker å være med videre; dette besøket ble gjennomført på kort varsel, slik at det ikke var tid til forberedende konferanser og seminarer som er vanlig i andre næringer. Men det er intet som tilsier at musikkbransjen ikke skal være med videre, når både tannbørste- og fiskerinæringen er med.

Det japanske platemarkedet er omtrent motsatt salgsmessig i forhold til det norske. Hele 85 prosent av platene som selges er japanske, men de resterende 15 prosentene utgjør allikevel slike mengder at det er interessant for smalere norsk musikk.

— Hovedoppgaven for MEN er å skape “awareness” for den bredden norsk musikk har å tilby. Da tenker jeg på at vi ikke bare må tenke på enkeltartister, men også de ressursene vi sitter på innenfor produksjon, opphavsmenn, forlagsfolk og musikkvideoer, sier Matheson.

Også de forskjellige plateselskapene som deltok i delegasjonen var godt fornøyd med turen:

— Japanturen var svært interessant, men det er et langsiktig prosjekt hvor relasjonsbygging tar tid og er svært viktig. Det er fryktelig viktig å få musikkbransjen godtatt som en næring, så turen og presentasjonen fungerte veldig fint på en slik måte. Målet for Kirkelig Kulturverksted er å oppnå distribusjon og lisensiering i Japan, sier Stine Farstad i Kirkelig Kulturverksted.

— Opplegget var veldig bra tatt i betraktning at man hadde litt dårlig tid på forberedelsene. Oppmerksomheten fra den japanske musikkbransjen var veldig bra, og det var artig å oppleve at de var veldig lydhøre og ikke brød seg så mye om salgstall og oppmerksomhet. De var interessert i musikken, og om den hadde potensiale i Japan. Det japanske markedet skiller seg kraftig ut fra det vestlige, og flere artister som selger utrolige mengder i Vesten blir ikke lagt merke til i Japan. De var spesielt opptatt av world music og jazz. Annbjørg Lien, Come Shine og Helèn Eriksen vakte interesse, mens for eksempel Zuma ikke fikk så god respons. Hele den klassiske katalogen vår er allerede godt distribuert i Japan, men det vil være rart om turen ikke fører til videre resultater, sier Helge Westbye i Grappa Musikkforlag.

— Tiden vil vise om turen var vellykka for oss, men den fungerte veldig bra som en døråpner. Vi har allerede hatt en god del black metal og elektronika ute i Japan, noe som fungerte veldig bra fram til Asia-krisen begynte å gjøre seg gjeldende i 1995/96. Da falt veldig mange samarbeidspartnere fra, sier Ketil Sveen i Voices of Wonder.

Rent kunstnerisk overbeviste kanskje ikke musikkdelegasjonen da Grete Knudsen arrangerte karaokeaften. Vi lar ministeren få siste ord:

— Jeg vet ikke om musikkbransjen besto akkurat den eksamenen, men det som var viktig var at de var med. Og det låt jo ikke så aller verst.

Publisert:

Del: