Klokkespillet fra østre rådhustårn er en kjent lyd for oslofolk. Klokkene spiller alt fra Alexander Rybak via Britney Spears til den nye komposisjonen til femteklassingen Sadeq Abdul.

I samarbeid med pedagogikkstudentene på Norges Musikkhøgskole, Notam og Rådhusets klokkenist arrangerte Ny Musikk i høst en komposisjonskonkurranse for barn og unge. Via nettsiden klokkeklang.no kunne elever på Osloskolene lage sin egen komposisjon for klokkene i Rådhustårnet. Komposisjonen skulle være 30 sekunder lang, og premien var å få sitt bidrag med i Rådhusets daglige klokkeprogram.

Siden konkurransen ble avsluttet i starten av desember, har juryen jobbet med å kåre en vinner blant de 430 innsendte bidragene. Vinneren ble Sadeq Abdul, som går i femte klasse på Rustad Skole.

Juryen beskriver Abduls komposisjon som “en uttrykksfull improvisasjon, full av musikalsk vilje, som utmerker seg ved sine overraskende klanger og uforutsigbare rytmiske forløp. Musikken flyter naturlig og fint og komposisjonen er avgrenset av en enkel og klar form. Et verk preget av overskudd og nysgjerrighet – med et aldri så lite glimt i øyet”.

Abdul selv har ingen planer om å jobbe med musikk senere, men syntes det var stas å vinne.

— Det var gøy å vinne, når jeg laget den tenkte jeg at jeg skulle vinne, sier han.

Musikklærer på Rustad Skole Frank Møller Wullumsnes er full av lovord om prosjektet.

— Det har vært kjempe gøy for elevene, og spennende for lærerne, sier han. Konkurransen er en bra måte å presentere klassisk musikk for unge elever, mener han.

Juryen har bestått av Vegar Sandholt, klokkenist i Oslo Rådhus, Lars Petter Hagen, komponist og direktør i Ultima, og Beate S. Lech, også kjent som Beady Belle.

Toppplasseringene:
1. plass: Sadeq Abdul – 5. klasse Rustad Skole
Juryens skriver: uttrykksfull improvisasjon, full av musikalsk vilje, som utmerker seg ved sine overraskende klanger og uforutsigbare rytmiske forløp.”

2. plass: Balder Jermstad – 9. klasse Engebråten Skole
Juryens skriver: “Klar idé med sikker og tydelig gjennomføring. Konsentrert uttrykk og streng struktur gir musikken et poetisk preg.”

3. plass: Truls Ramstad – 10. klasse Risenga Skole
Juryens skriver: “Klassisk klokkespillmelodi. Kort, enkelt tema som griper tilbake til klokkespillritornellets opprinnelige funksjon: å påkalle lytterens oppmerksomhet før timeslaget.”

Publisert:

Del: