Norsk klezmermusikk på Vossa Jazz: Urban Tunélls Klezmerband spiller vaskekte klezmer i den stolte østeuropeiske tradisjonen. Dansbart og lengtende, sårt og vakkert; gruppen som ble stiftet i Trondheim som et useriøst hobbyprosjekt har med årene vokst til å bli landets fremste representanter for denne populære musikkformen. Ballade har snakket med Morten Michelsen, som spiller klarinett i bandet. – Verden har blitt mindre. Folk lar seg influere stadig vekk og trår over nye grenser, det vi er noe vi også prøver å gjøre, sier han blant annet bandets forhold til denne tradisjonsmusikken.

Urban Tunélls Klezmerband_s/hv

Av Bjørn Hammershaug

Den opprinnelige klezmermusikken har sine røtter i de jødiske miljøene i Øst-Europa, med trekk fra synagogens vokalmusikk, greske og tyrkiske melodier og teknikker fra østeuropeisk danse- og folkemusikk. Opprinnelig var klezmer en betegnelse på musikanten (klezmorim) som spilte i et lite band under bryllupsfester, men begrepet brukes nå om selve musikkstilen. Den gamle musikalske tradisjonen døde nesten ut etter krigen, men har i de senere årene hatt en ny, sterk fremvekst, ikke minst i USA og Vest-Europa.

I Norge er Urban Tunélls Klezmerband blant de fremste eksponentene for den rikholdige og flotte musikktradisjonen. Kvintetten har to plater bak seg: ”Naked Nigun” (2005) og ”Zemer Atik” (2006).

Startet som et useriøst band

Morten Michelsen (klarinett) var med og startet opp bandet i Trondheim på begynnelsen av årtusenet. Han forteller til Ballade at de i begynnelsen mest holdt på for moro skyld:

— Vi startet som et ganske useriøst band. Det var ikke før vi skiftet besetning i 2004 at vi tok en mer seriøs retning.

Michelsens forhold til klezmer har også bakgrunn mest i tilfeldigheter:

— Når man spiller klarinett som student kommer man borti de rareste ting. Jeg er i utgangspunktet ingen impro-musiker, og det var kanskje litt lettere for meg å begynne sysle med denne stilen. Jeg synes musikken bare var helt fantastisk; med all sin energi, sårhet og lekre melodier.

Bandet ble startet av Morten Michelsen, pianist/vokalist Tor-Petter Aanes og bassist Ole Morten Vågan i Trondheim, sistnevnte ble senere erstattet med Sondre Meisfjord. Besetningen kompletteres med Jovan Pavlovic på trekkspill og trommeslager Stig Rennestraum.

— Vi valgte Stig med omhu, sier Michelsen.

— Jeg har hørt på en del klezmer med trommer, og det kan fort bli litt harry. Men det skjer ikke med Stig. Han er en smakfull og minimalistisk trommeslager, som vet å ta sin plass – og gi sin plass. Hans inntreden i bandet har vært veldig vellykket. Han er rett og slett verdens beste klezmertrommis, sier Morten Michelsen med et smil.

I takt med en fastere besetning har også interessen for klezmermusikk blitt grundigere utforsket.

— Vi har reist på studieturer og samler på arkivopptak for å lære oss den opprinnelige stilen, sier Michelsen.

— Jeg kjøper helst eldre plater, fra tiden rundt 1910 og frem til krigen. Det dreier seg særlig om amerikanske opptak av emigrerte jøder som er mulig å få anskaffe i dag takket være nettet.

Ønsker å trekke stilen videre

Michelsen kan fortelle at Urban Tunélls Klezmerband stilmessig har mest til felles med sigøyner-delen av klezmermusikken, den som oppstod i for eksempel Polen, Ungarn og Romania.

Du kjenner vel til amerikanske John Zorn og hans arbeid med Radical Jewish Culture?

— Ja da, Zorn tilhører de mest eksperimentelle musikerne der ute. Vi har også prøvd å trekke musikken litt videre. Vi spiller på ingen måte jazz, men har likevel havnet i jazzarenaen. Det er artig, og vi prøver å ”sprekke” musikken og ta den i nye retninger.

Akkurat som klezmermusikk bærer i seg mange tradisjoner og retninger, opplever Urban Tunélls Klezmerband også at de appellerer til ulike miljøer:

— Vi skal spille på Vossajazz denne uken, vi har nylig fått en invitasjon fra Blitz om å spille på deres 25 år jubileum og i juni skal vi spille på John Dee. Snart kommer det også en vinyl-EP med remikser foretatt av DJ Kohib (Øivind Sjøvoll).

Vil du si at dere har særegne eller ”norske” karakteristikker ved musikken deres?

— Det er noe friskt over det som kanskje kan kalles typisk norsk. Ellers er det en god miks av musikere i bandet, og jeg mener vi har funnet et uttrykk som ikke finnes hos så mange klezmerband i Europa. Det funker for oss og det er noe som folk liker.

I hvilken grad er klezmermusikken åpen for egenartede innspill – eller er man som musiker på en måte ”bundet til å følge tradisjonen”?

— Vi er tradisjonstro med hensyn til selve ornamenteringen, dessuten synger vi på jiddisch. Men vi vil også videre i musikken. Du kan si at vi har brukt tid på sette oss inn i tradisjonen, for å muliggjøre og føre den videre.

Bredt spenn

På bandets hittil siste plate, ”Zemer Atik” har serbiske Jovan Pavlovic skrevet to låter selv.

— Han er vel den av oss som har størst folkemusikkballast i bunn, og låtene hans står seg fint sammen med det andre materialet.

Dette dreier seg vel da mest om tradisjonelt materiale benyttet til bryllup og fest?

— Ja, men du finner et bredt spenn av ulike tradisjoner i klezmer. Vi har freylekhs, som er mer ”gla’låter”, nigun – som er religiøs melodier uten tekst, men skrevet i religiøs ånd – hora, bulgar, en rekke ulike typer. Men det er ikke religiøs musikk, det holder vi ikke på med, sier Michelsen, som kan avsløre at vokalist Aanes har gått i uttaleskole hos en gammel jødisk dame i Trondheim for å få vokalstilen så korrekt som mulig.

Hvordan vil du forklare genrens popularitet i dag?

— Verden har blitt mindre. Folk lar seg influere stadig vekk og trår over nye grenser, det vi er noe vi også prøver å gjøre. Nå er kanskje ikke klezmermusikken så veldig stor, men trolig bidro en film som ”Underground” til å løfte opp stilen, det samme har en artist som Boban Markovic gjort. Kan også nevne svenske Timbuktu som eksempel på en artist som krysser genregrenser i vår tid. For vår del så prøver ikke vi å bli et kommerst orkester, men det finnes heldigvis folk her og der som setter pris på det vi holder på med.

Nå skal Urban Tunélls Klezmerband snart opptre på Vossa Jazz. Det er noe Morten Michelsen gleder seg veldig til – og han lover en forrykende liveopptreden:

— Jeg synes det er stort å få spille på Vossa Jazz. Vi skal gi publikum noe de ikke har hørt før. Det er ikke så lett å reklamere med at vi spiller gammel østeuropeisk folkemusikk, men bare folk kommer inn døra så er vi reddet. Da går de nemlig ikke så fort ut igjen!

Urban Tunélls Klezmerband spiller på Park Hotell fredag 30. mars. Dagen før er de i Bergen, mens Ålesund står for tur påfølgende kveld. Rett etter påske skal de til Russland sammen med Ensemble Nord for en liten turné. 1. juni kommer de endelig til John Dee i Oslo for å markere plateslipp av den kommende remiks EP’en.

Urban Tunélls Klezmerband består av:

Sondre Meisfjord – bass
Morten Michelsen – klarinett
Jovan Pavlovic – trekkspill
Tor-Petter Aanes – piano og vokal
Stig Rennestraum – trommer

Publisert:

Del: