Den klassiske musikken fikk en renessanse da cd’en kom. Men siden den gang har salget av klassiske plater falt dramatisk. Klassisk-avdelinger legges ned i platebutikker over det ganske land, og den klassiske musikken må i dag finne seg i en tilværelse i skyggen av VG-lista. – Det er så ille at Tsjaikovskijs 1812-overtyre ikke ligger på lager hos EMI i Sverige lenger fordi den ikke selger nok, sier Kjell Hillveg i Musikkforlaget på Karl Johan i Oslo

Johann Sebastian Bach

Klassisk musikk selger ikke så bra som det gjorde, men har kloret seg fast et sted under femprosent-merket på salgsstatistikkene. Dog har det ikke alltid vært slik.

— Det var en storhetstid for klassisk musikk da cd’en kom, sier Haave Brekke ved Akers Mic.
— Det falt sammen med at det kom en rekke stjerner som Pavarotti, Domingo og Anne-Sofie Mutter. Det gjorde at klassisk-salget fikk et enormt løft. Det er mer traurig nå om dagen. Det er vanskelig å drive med klassisk, sier Brekke.

Selv om Akers Mic har lagt ned nesten alle sine butikker rundt om i landet, har de beholdt sin avdeling for klassisk musikk i Oslo sentrum. Den er nå en av Norges ytterst få butikker i Norge som satser på klassisk musikk.

Bare i Bergen var det tidligere fire platebutikker som hadde klassisk-avdelinger, nå er det bare en igjen. Trondheim har gått fra 3 til 1, og i Stavanger må du nå til Sandnes for å finne den kombinasjonen av utvalg og kompetanse som skal til for å kunne selge klassisk musikk på en skikkelig måte.

Satser på klassisk
En av de få butikkene som er igjen, og som fortsatt satser på å selge klassisk musikk, er Musikkforlaget på Karl Johan i Oslo. Bak disken står Kjell Hillveg, noe han har gjort i nesten 40 år. Hillveg er bekymret for tilstanden til klassisk musikk i Norge, men mener det er bra at ting ikke er verre enn de er.

— Selv om vi som holder på med dette hele tiden får høre at vi bare står for rundt 4 prosent av markedet, så er den prosenten konstant. Selv om det kan være at det hopper opp til 4,4 prosent hvis det er noen tenorer fra Roma på besøk. Det som derimot er kritisk, er at det ikke er noen bransje for klassisk musikk lenger. Plateselskapene nedprioriterer denne musikken og viser holdninger som er full krise. Du kan ringe til selskaper og spørre etter innspillinger av kjente stykker og oppleve at de sier “hæ”, sier Hillveg.

En annen faktor som Hillveg mener gjør det vanskelig å selge klassisk musikk i Norge, er at selskapene, som et ledd i rasjonaliseringsprosesser, legger mange varer på lagre utenfor Skandinavia. Dette gjør at det kan ta opptil fire uker å få det man har bestilt.
— Det er så ille at Tsjaikovskijs 1812-overtyre ikke ligger på lager hos EMI i Sverige lenger fordi den ikke selger nok, sier Hillveg.

Ironisk nok er den begredelige situasjonen for klassisk musikk med på å sikre Hillvegs arebeidsplass. Musikkforlaget lever nemlig godt på den posisjonen de har opparbeidet seg.
— Vi tjener veldig på at det er få andre som satser på klassisk musikk, og har hatt en formidabel salgsøkning. Vi merker også at det er vanskelig å kjøpe klassisk utenfor Oslo. Vi putter ting i postkassen hver dag som skal til hele landet, og det er ofte innspillinger med helt elementære ting, sier Hillveg.

Publisert:

Del: