Borealisfestivalen åpner opp mot publikum med en rekke ukonvensjonelle arrangementer.

Alwynne Pritchard (Foto: Borealis)

Av Carl Kristian Johansen

Ballade har tidligere fortalt om bestillingsverket til neste års Borealis. Det handler om å sette komponist David Helbich og komposisjonsprosessen i direkte kontakt med publikum gjennom å oppfordre dem til å betale for en arbeidsdag og velge prisen selv. Bestillingsverkets progresjon kan følges i bloggen Pay-a-day.

Hva skjer når folk involverer seg personlig, i stedet for at finansieringen av bestillingsverket går den tradisjonelle veien fra innbetaling av skattepenger via statens kulturprogram til festivalen, spør festivalen.

Nå slipper Borealis flere lignende interaktive prosjekter der festivalen søker å gå utover rammen av en etablert infrastruktur.

Som en del av Jennifer Walshes konsept ”This is why people O.D. on pills” (Walshes opera “XXX_Live_Nude_Girls” ble debattert på Ballade etter framføringen på årets Ultimafestival) skal klarinettist Rolf Borch lære å skate.

Poenget er at Borch, som må lære seg kunsten å skate fra bunn av, skal gi seg i kast med tyngdekraften ”i den hensikt å skape et musikkstykke som spiller på djervhet, vektløshet og skrubbsår”, heter det fra festivalen.

— Det handler om hvordan en musiker lærer i et forhold som handler om kropp, tid og rom, sier festivalsjef Alwynne Pritchard.

Det skal lages to kortfilmer, en om hvordan Borch tilnærmer seg denne utfordringen, den andre med Øyvind Skarboe som også opptrer på Borealis. Begge musikere øver inn samme stykke for framføring på festivalen.

I det øvrige filmprogrammet til Borealis, som skal foregå på Landmark, inviterer festivalen profesjonelle og amatører fra inn- og utland til å sende inn filmer om eksperimentell og klassisk musikk og utøvere innenfor disse feltene.

— Vi kunne sett etter filmer allerede eksisterer i markedet. I stedet ønsker vi åpne dette opp mot publikum og spør etter bidrag fra dem, sier Pritchard, som oppfordrer folk og institusjoner til å finansiere en dags arbeid i David Helbichs arbeid med årets bestillingsverk. Størrelsen på bidragene er valgfritt.

Programmet til Borealis skal stå ferdig i slutten av januar 2010. Festivalen arrangeres 9. – 13. mars i Bergen.

Publisert:

Del: