INTERVJU: Lars Horntveth har ruget på sitt siste album siden oktober i fjor. Nå er det bestemt at det skal slippes under Øyafestivalen kommende august. Der skal Horntveth framføre Kaleidoscopic sammen med Kringskastingsorkesteret. – Dette er musikk som jeg tror blir veldig gøy å framføre, sier Horntveth til Ballade.

Lars Horntveth_inne (Foto: Smalltown Supersound)

Av Carl Kristian Johansen

Under fjorårets festival stod Lars Horntveth blant publikum da Thomas Dybdahl, Horntveths kollega i The National Bank, stod på scenen med Kringkastingsorkesteret (KORK). Horntveth stod bak arrangementene den gangen.

— Den konserten funket bra. Jeg har jobbet mye med KORK de siste årene, og gleder meg veldig til å gjøre Kaleidoscopic på Øya, sier Horntveth.

Kaleidoscopic ble spilt inn i Riga, Latvia i samme periode som Øyafestivalen i fjor. Ett år etter er det altså hans egen tur til å entre scenen med KORK i Middelalderparken. På repertoaret står én lang komposisjon på 38 minutter – som i sin helhet også utgjør det kommende albumet.

Symfonisk pooka

Horntveth beskriver musikken som en videreføring av hans forrige album Pooka.

— Jeg vil tro at man kjenner igjen elementer fra det siste kuttet på Pooka, som er det roligste sporet, og Jaga Jazzist. Det er den verden jeg opererer i, men denne gangen blir det i en mer symfonisk form, sier Horntveth.

Prisnivå

En viktig begrunnelse for å spille inn albumet i Riga var prisnivået på musikere og studio. Gjennom Terje Mikkelsen, som var kunstnerisk direktør og sjefsdirigent i Latvia National Symphony Orchestra fram til 2005, fikk Horntveth en god avtale med studio og orkester.

— Det ble en slags utvidet sinfonietta med 35 strykere, to slagverkere, harpe og tre blåsere. Det hadde kostet fire ganger så mye å gjøre det i Norge hvis man skulle betalt det som er vanlig, sier han.

Dogmeprosjekt

Han trekker fram musikk man forbinder med filmregissørene Pedro Almodovar og Wong Kar-Wai. Horntveth sier han også er inspirert av så forskjellige størrelser som den greske komponisten Eleni Karaindrou, gitarist John Fahey, eks-Sonic Youth-partner Jim O’Rourke og filmmusikk-komponisten Bernard Herman.

— Ideen begynte rett og slett som et partitur som tok en slags dagbokform. Jeg skrev all musikken i kronologsk rekkefølge, og da jeg var fornøyd med en bit gikk jeg videre.

— Det var et slags dogme-prosjekt, og jeg bestemte meg for at det skulle bli én lang lytteropplevelse – en plate man setter seg ned og hører gjennom i sin helhet. Utfordringen lå i å finne balansen i hvor lange de enkelte partiene skulle være slik at det verken ble for intenst eller for rolig., sier Horntveth, som trekker fram produsent Jørgen Træen som en viktig partner i komposisjonsprosessen.

— Han kommer fra en verden uten noter og kunne si fra om detaljer basert på følelser og ikke teori, sier Horntveth.

På Øyafestivalen vil Horntveth og KORK telle 25 personer til sammen. Det er foreløpig ikke planlagt flere konserter med KORK, men Horntveth forteller at Latvia National Symphony Orchestra er interessert i et videre samarbeid.

— Det er ganske hardt å gjøre turneer med 25 personer så jeg har en liten plan om å gjøre samarbeidsprosjekter. Det er enklere, sier Horntveth.

Kaleidoscopic slippes på Smalltown Supersound under Øyafestivalen i august. Det er enda ikke bestemt hvilken dag Horntveth og KORK står på scenen i Middelalderparken, men Øyafestivalen varer fra 5. – 9. august.

Publisert:

Del: