– Jeg skjønte fort at her nytter det ikke med noen strykekvartett, sa Arne Nordheim og åpnet prosjektet “Dråpen” i Bekkelaget Renseanlegg fredag 16. november. Med over 200 inviterte gjester og over 500 millioner klangmuligheter i avløpsrensanlegget, gikk arrangementet som planlagt, forteller en fornøyd informasjonssjef Eivind Fjelldal. Noe nytt kunstnerisk prosjekt ser han imidlertid ikke for seg med det første. – Det frister så absolutt til gjentakelse, men vi har alt for få renseanlegg å ta av her i Norge.

Arne Nordheim (c)

Fredag 16. november ble Bekkelaget avløpsrenseanlegg åpnet. Dypt inne i Ekebergfjellet ligger det, preget av rom, lys og funksjonalitet i rustfritt stål. På innvielsesdagen ble det også premiere på den kunstneriske utsmykningen: Et lydarbeid av komponist Arne Nordheim, tilpasset etter tid, prosesser og andre forhold og med 500 millioner kombinasjonsmuligheter.

Om sitt prosjekt “Dråpen” uttalte Nordheim: – Langt der inne i fjellet bør vi arrangere et møte mellom teknologi og humanisme. Målet må være å fortelle de besøkende om stedets funksjon, og la elementene i renseprosessen bestemme de klanglige resultater. Jeg tenker meg at dråpeaktige klanger skal kunne fortelle noe om de enorme volumer som lever sitt ukjente liv under Ekebergmassivene. Klangene vil da gi besøkende en anelse om avstander og de stofflige omgivelser av stein og vann.

— Ved å etablere en bank med varierte konti for klanglig kvalitet kan disse utløses og blandes av styresignaler fra renseprosessen, f.eks. resultater fra den kjemiske analysen, som jeg forstår vil pågå kontinuerlig. Det musikalske spillet kan utløses fototeknisk eller manuelt. De påtenkte innskudd i klangbanken vil få et lett gjenkjennbart forløp og samtidig ha enorme muligheter for endring. Eksempelvis kan 12 klangprogrammer organiseres på ca. 500 millioner måter.

Oslo kommunes kunstsamlinger har ledet arbeidet med å finne frem til den kunstneriske utsmykningen. Utfordringen var å takle det enorme, menneskeskapte hulrommet fylt rustfri funksjonalisme gjennom valser, pumper, rør, ledninger, bassenger, filtre, gitter og lys. Dette utgangspunktet ble oppfattet som en motorvei av teknologisk kanalisering av faste former og væske på vei fra oss.

Om løsningen og resultatet sier Oslo kommunes kunstsamlinger:

— Det enorme i disse galleriene og deres grunnleggende ‘alkymiske’ funksjon var sterkt vektlagt i arbeidet med den kunstreiske utsmykningen. Arne Nordheims lydarbeid med bl.a. 32 høyttalere og 2500 meter kabler passer perfekt inn her. Nordheim bruker det kjemiske systemet som skaper forandringer i renseprosessen til å styre hele lydarbeidet digitalt, som dermed vil forandre seg fra dag til dag og fra år til år.

Publisert:

Del: