av:

Publisert:

Del:

Til helgen åpner det som kan bli den siste utgaven av høykvalitets-samtidsmusikkfestivalen Music Factory i Bergen. I år er temaet Klangenes makt. Festivalkomponist er tyskeren Helmut Lachenmann, og norske utøvere som Make Music, Kjesti Elvik og Forsvarets Musikkorps Vestlandet vil være i ilden i løpet av fesrtivalen. Ole Henrik Moe, Berge Osnes, Ruben Sverre Gjertsen, Morten Eide Pedersen og Yngve Slettholm er blant de norske komponistene som presenteres.

Yngve Slettholm
Yngve Slettholm

Fremtredende europeiske samtidsmusikerensembler vil fremføre verker av årets festivalkomponist. Festivalen, som i fjor gikk under mottoet ” A Sonic Odyssey” med fokus på den italienske samtidskomponisten Luca Francesconi, hadde en spennvidde som strakte seg fra techno-inspirert musikk til Arvo Pärt. Det ble tidligere i år kjent at festivalen nå står i fare for nedleggelse, eller må slås sammen med andre lokale festivaler for denne typen musikk i Bergen. I år er fokuset flyttet til et annet musikalsk og dermed språklig og kulturelt landskap. Denne gang er underetiketten “Die Macht des Klanges”.

Årets festivalkomponist er tyskeren Helmut Lachenmann. Sammen med Karlheinz Stockhausen er han Tysklands mest framtredende samtidskomponist. Musikken hans er fremført av ledende europeiske ensembler, men har sjelden blitt hørt i Norge. Han har skapt en unik lydverden i grenselandet mellom musikk og støy, båret frem gjennom et univers av spesielle effekter og nye teknikker. Han har en lang erfaring som pedagog, og var tidligere professor i komposisjon ved musikkhøyskolene i Stuttgart og Hannover. I 1997 fikk han den prestisjefulle Ernst von Siemens Musikkprisen. Helmut Lachenmann vil undervise i fire dager ved Griegakademiet, Institutt for Musikk.

Musikken av Lachenmann kan høres søndag 19. mai fremført av Ensemble Recherche og gitarduoen Ross og Bruck , samt tirsdag 21. mai, da pianisten Yukiko Sugawara og Ensemble Recherche opptrer i Gunnar Sævigs Sal.

Kjersti Elvik er et velkjent navn innenfor teater og TV. Hun ble født i Bergen, men opp til nå har hun ikke presentert sin svært populære forestilling “Pubformance” i byen. “Pubformance” er en blanding av absurdpoesi og annerledes eventyr akkompagnert av musikalske utdrag fra pauke-litteraturen. Forestillingen blir presentert i uformelle og vennlige omgivelser i nattklubben Augora lørdag 25.mai og søndag 26.mai.

Music Factory presenterer en spennende barnekonsert med ensemblet Make Music. Make Music ble etablert av Øyvind Gravdal og Petter Moen. Prosjektet ble belønnet med Spellemannprisen våren 1998. Gravdal og Moen besøkte to skoler i Bergen i februar, og barna har allerede begynt å skrive dikter og sanger som vil bli inkludert i konserten på Music Factory. Prosjektet innebærer konsert og seminar for lærerne. Elevene har mulighet til å få tonesatt dikt og vil synge, lese og danse på konserten.

Forsvarets Musikkorps Vestlandet slutter festivalen med et svært variert program av britisk og norsk musikk. De spiller stykker av James Clapperton, Michael Finnissy, Philip Grange, Ole Henrik Moe og Yngve Slettholm – mandag 21.mai i Terminus Hall.

Alexander og Olga Radvilóvitch gav en svært vellyket konsert under Music Factory 2000. De reise tilbake til festivalen for å presentere et foredrag om nyskrevet russisk musikk og et program med stykker av Ustvolskaya, Knaifel og Radvilóvitch. Galina Ustvolskaya studerte med Shostakovitsj, og sies å ha skapt en unik, voldsom og mørk musikalsk stil.

Ensemble Bukharin ble etablert i fjor og presenterte en konsert med musikken av Francesconi, Osnes og Blom. Idéen bak ensemblet var å oppmuntre unge komponister som er basert i Bergen gjennom fremførelser og bestillinger. I år har de bestilt nye verker av Berge Osnes og Morten Eide Pedersen. I tillegg spiller de musikk av Ruben Sverre Gjertsen, Philip Grange og Andrew Toovey. Et nytt og fersk program bestillt av ensemblet. Dette kan du høre 24.mai i Gunnar Sævigs Sal.

I fjor åpnet Music Factory festivalen noen dager før Festspillene i Bergen begynnte. Resultatet var at Music Factory mer en fordoblet publikumstallet i 2001. De fortsatte da med å presentere forestillinger på diverse lokaler, noe som hjalp dem til å etablere en nærmere kontakt med byen i 200, og gjorde festivalen mer synlig.

Åpningshelgen i år er den mest spennende noensinne, melder arrangørenepå sine nettsider. BIT 20 Ensemble spiller Hans Abrahamsens Klaverkonsert og andre stykker av denne viktige danske komponisten. Abrahamsen var et medlem av “Den Nyenkle Skolen” på syttitallet og hans postmoderne tonespråk er svært poetisk.

Mesterklasser med Helmut Lachenmann, musikk fra Danmark og Russland, Kjersti Elviks `Pubformance´, Barnakonsert med Lyriaka og et tversnitt av nyskrevet korpsmusikk. Music Factory fortsetter å spiller en kompromisløs og unik rolle i byen.

Nrk.no meldte tidligere i år at samtidsmusikkfestivalen trolig blir lagt ned neste år. Etter at Norsk Kulturråd mer enn halverte støtten for to år siden, har Music Factory hatt økonomiske problemer. I tillegg har festivalen, som i likhet med Bergen Natt Jazz arrangeres samtidig med Festspillene i Bergen, druknet i alle arrangementene i mai, mente kunstnerisk leder James Clapperton den gang.

Clapperton har nå levert inn sin avskjedssøknad, og tror ikke det er mulig å arrangere flere Music Factory etter årets festival.

– Jeg tror ikke det er realistisk, og vi har innsett at vi nå må finne en ny løsning. Et alternativ er at man i 2003 etablerer en ny og større samtidsfestival i Bergen, for eksempel samarbeid mellom Autunnale og Music Factory.

Av norske innslag under Music Factory i 2001 kan nevnes Ametri Strykekvartett, Bergen Domkantori, BIT 20 Percussion Trio og performance-gruppen BAKtruppen, samt Nils Økland, Berit Opheim og Ole Henrik Moe, som kombinertee folkemusikk og samtidsmusikk. Festivalen presenterte også musikk av norske komponister som Anders Vinjar, Eivind Buene og Natasha Barrett.

Etter fjorårets festival uttalte en da optimistisk Berge Osnes i Music Factory til Ballade: – På mandag er det bare å betale regningene igjen, og da håper jeg vi kan puste ut. Men så langt er vi veldig, veldig fornøyd med både publikumstilstrømning og gjennomføring.

Det blir spennende å se om årets festival kan gi grunnlag for videre drift også i 2003. Ballade regner med å komme tilbake til dettespørsmålet alt i morgendagens utgave.