Nå kommer Klæssik Kløbb til Oslo. Med dette konseptet ønsker Rikskonsertene å se et ungt publikum på en type konsert de sjelden frekventerer. Kløbben vil flytte den klassiske musikken bort fra store konsertsaler og ”bort fra 1950-generasjonen”. Her krysses Arvo Pärt med Bach – DJ Gaute Drevdal er klassisk platekusk for anledningen.

Arne Nordheim2006_2 (Foto: Lisbeth Risnes/MIC)

Av Bjørn Hammershaug

Klæssik Kløbb er nemlig noe så uvanlig som en blanding av samtidsmusikk og mer tradisjonell klassisk musikk flyttet til en klubbscene som mest er brukt til pop og rock.

Produsent Alison Bullock Aarsten forteller at Rikskonsertene med dette ønsker å gjøre noe konstruktivt i forhold til en debatt som har pågått over en mannsalder.

Ut av salen, inn i klubben
Dere vil ta ansvar og gjøre dette som en reaksjon på tanken om at den klassiske musikken dør ut. Står det så ille til med rekrutteringen av publikum innen klassisk musikk?

— Vi vil i hvert fall prøve å nå ut til et annet type publikum. Jeg vil være forsiktig med å si at vi skal rekruttere noen, det kan være ett mål. Hovedmålet slik jeg ser det er å få klassisk musikk ut til en ny gruppe mennesker enn de som til vanlig går på slike konserter.

Rikskonsertene ønsker altså med denne konsertserien å revitalisere den yngre gardens forhold til klassisk musikk, og de har tro på at ved å ”flytte” scenen fra konserthus til klubber, så fjernes litt av det formelle mange unge forbinder med klassisk musikk.

Men er ikke rommet en viktig del av denne musikken? Kan et prosjekt som Klæssik Kløbb bidra til å ødelegge noe av helheten i musikken ved å flytte den ut av sin originale kontekst?

— Det anser jeg ikke som et problem. Vi favner over mye mer enn symfonisk musikk. Konsertsalen er ikke opprinnelsen for mye av mye av det vi presenterer, som er et konsept som bare har eksistert i 200 år. Men siden konsertsalen faktisk har vært hovedformidlingsarena for klassisk musikk så lenge, så er det vel også på tide med litt fornying, sier Aarsten.

Første del av en konsertserie
Klæssik kløbb vil altså presentere klassisk musikk på en ny måte, der avantgarde lysdesign og korte stykker av samtidsmusikk kombinert med det litt mer tradisjonelle er en del av helheten.

— Vi tar den klassiske musikken inn i en klubbscene-kontekst der unge mennesker er vant til å gå. Det vil bli spilt utdrag fra – eller korte – stykker. Dessuten vil lyden bli noe forsterket. Dette på grunn av akustikken i rommet, men også med tanke på publikums vaner. Men vi tukler ikke med musikken, lover Aarsten.

— Klæssik Kløbb vil i første omgang bygge opp en publikumsbase som gjør at de kjenner til og stoler på oss, sier hun. – Det tror jeg vil gjøre det lettere for folk å komme tilbake senere.

Konsertserien vil vare over lengre tid, og planene er en turné som er innom de største studentstedene i de største byene til våren. Klæssisk Kløbb #1 er nemlig et pilotprosjekt, og ut fra dette skal arrangørene skaffe seg erfaringer og respons fra publikum som skal danne grunnlaget for videre planer.

Pärt + Bach
Men hva med musikken som står på programmet. Her er det jo en salig blanding av nytt og gammelt?

— Ja, vi har lagt opp til en skikkelig genreblanding. Måler et å nå ut bredt og la musikken snakke for seg selv. Så er det opp til publikum å trekke linjer mellom for eksempel Pärt og Bach. Poenget er å forsøke å gi et helhetsbilde av kunstmusikken.

Til å binde det hele sammen har de hentet inn DJ Gaute Drevdal som for anledningen legger bort dansemusikken og skal snurre klassiske plater mellom livemusikken.

— Det tror jeg blir spennende, og blant det jeg ser frem til, avslutter Rikskonsertenes produsent for prosjektet Alison Bullock Aarsten.

Klæssik Kløbb #1 går av stabelen på Betong, torsdag 30. november.

Medvirkende:
Peter Herresthal, fiolin, Kjell Tore Innervik, slagverk, Gonzalo Moreno, cembalo, Mats Claesson, elektronikk i tillegg til Klæssik Quartet, som består av Christina Dimbodius og Yi Yang på fiolin, Nora Taksdal, bratsj og Audun Sandvik på cello.

Det vil bli fremført musikk av Bach, Beethoven, Nordheim, Pärt, Ravel, Stravinskij, Tornquist og Xenakis.

Publisert:

Del: