Det er kort mellom superlativene i utenlandsk presse for de innspillingene som Bergen Filharmoniske Orkester dirigert av Ole Kristian Ruud har sendt på markedet av Edvard Griegs samlede orkesterverker. “Fremføringene på denne platen er gjort med en slik iver og hengivelse at all mulig kritikk bare blir feid til side”, skrev anmelderen i The Gramophone etter den første platen. Og Music Webs anmelder konkluderte etter plate nr. to med at dette er “den beste orkesterinnspilling jeg noen gang har hørt.” Her kan du lese BFOs egen oppsummering av medvinden de opplever om dagen.

Ole Kristian Ruud dirigerer

Av Live Hege Tveit, BFO

Merkelig nok er det første gang at et norsk orkester spiller inn Edvard Griegs samlede orkesterproduksjon. Utenlandske orkestre har gjort det tidligere, men når det først skulle gjøres med et norsk orkester var valget selvsagt: BFO er det norske orkesteret som i historisk forstand har den lengste Griegtradisjonen, og komponisten var selv sjefdirigent for de bergenske symfonikere noen år. Han gjorde også BFO til sin hovedarving. I alle år har orkesteret hegnet om Griegs komposisjoner.

Det er det svenske plateselskapet BIS som står for innspillingene som gjøres i surround-teknikk av det mest avanserte slag. Så vellykket er dette blitt at Dave Billinge i Music Web fastslår etter plate 2 – med de norske og symfoniske danser og lyrisk suite – at “Bergen Filharmoniske Orkester er et flott orkester, og i Grieghallen har de en fin konsertsal hvor teknikerne har oppnådd noe jeg pr. definisjon meget sjelden kan si: den beste orkesterinnspilling jeg noen gang har hørt.”

Anmelderen sammenligner Ruuds innspilling med en tilsvarende av Sir John Barbirolli og anbefaler at man kjøper begge: “Lytt til BFOs fremførelse og du vil ikke angre på kjøpet, for på en måte har du dermed kjøpt det beste som er å oppdrive.”

Bruce Morrison i prestisjetunge Gramophone omtalte den første platen, som inneholder klaverkonserten, symfonien og ouverturen “I høst”, som “en fremragende konsert av et orkester på hjemmebane.”

Han fastslår at her får man vise Griegs sterke og mindre sterke sider under de mest ideelle forhold, både musikalsk og innspillingsmessig. I det franske magasinet Recommandés fastslår Jean-Luc Caron at i den rikholdige diskografien av innspillinger av Griegs klaverkonsert må BFO og Noriko Ogawas få en helt spesielle æresplass. I Classica (også fransk) får platen høyeste karakter. The Sunday Times holder den frem som en av ukens utvalgte.

BFO er nå over halvveis i innspillingen av Grieg komplett. Nylig avviklet man opptakene av Peer Gynt hvor absolutt alt av scenemusikk til Ibsens drama er registrert av CD-opptakeren. Samtidig med at deler av teksten legges inn som verbale holdepunkter for helhetens skyld. Her er det Svein Sturla Hungnes som står for utvalg og regi, og han spiller selv rollen som Peer Gynt.

Men det går nok både vinter og vår før denne dobbelt-CD-en kommer på markedet, for surroundteknikken er meget tidkrevende i redigeringsfasen, sier BFOs direktør Lorentz Reitan, som selvfølgelig er meget glad for de positive tilbakemeldingene på innspillingene.

— BIS har alltid ligget i forkant teknologisk i sine innspillinger, samtidig som selskapet har et meget godt utbygget distribusjonsapparat. Det var avgjørende når vi valgte å samarbeide med BIS om et så stort prosjekt som Grieginnspillingene. Når vi nå får fin uttelling internasjonalt på platene ser det ut til at vi har satset riktig, sier en fornøyd Lorentz Reitan.

Den 25. september kan man få en forsmak på BFOs Peer Gynt-versjon, for da blir den fremført i Grieghallen som ledd i 25-årsjubileet for åpningen av hallen som konsertsal.

Publisert:

Del: