Kjell Habbestad fylte 50 år 13. april i år. Komponisten, som også er førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole, kan se tilbake på en mangfoldig karriere hvor vokalmusikk har stått sentralt. Blant hans seneste verk er “Voluspà” for vokalensemblet Ginnungagap og “Iubilate Deo” for Follo Kammerkor.

Kjell Habbestad

Kjell Habbestad er født 13. april 1955 på Bremnes i Bømlo kommune, Sunnhordland. I årene 1975-79 studerte han kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole bl.a. med Magne Elvestrand som lærer. I 1981 avla han diplomeksamen i komposisjon ved samme institusjon etter studier med Finn Mortensen, Olav Anton Thommessen og Lasse Thoresen.

Habbestad virket som organist i Snarøya kirke, Bærum, i 1977-81 og i Langhus kirke, Ski, i 1986-87. I 1981 ble han ansatt som lektor i teorifag ved Bergen Musikkonservatorium, i 1986 som førsteamanuensis ved Østlandets Musikkonservatorium og fra 1996 ved Norges musikkhøgskole. Som komponist debuterte Habbestad med en 1.-pris for korverket “Magnificat” i TONO’s komposisjonskonkurranse i 1978. Tre år senere vant verket “Jubal” 1.-pris i en konkurranse i anledning innvielse av nytt orgel i Borgund kirke, Ålesund.

Hans hittil største verker er oratoriet “Ei natt på jorda” (HCD 2911), operaen “Hans Egedes natt” (Festspillene i Nord-Norge 1995) og operaen The Maid of Norway (Kulturby Bergen 2000) alle med tekster av Paal-Helge Haugen.

“Mostraspelet”, et historisk spill om kristkongene på Moster, har siden 1983 vært fremført på friluftsscenen Moster Amfi på Bømlo. Av denne musikken er det også satt sammen en orkestersuite. “Mostrasuite” (HCD 2911). Musikkdramatikk i mindre format er verket “Orpheus” for fløyte, piano og danser, inspirert av sju Ibsendikt.

Av andre verk kan nevnes strykekvartetten “Quattro Stazioni”, det stort anlagte klaververket “Hammerklavier”, “Munchsuite”, konsert for fløyte og strykere, “Ave Maria”, konsert for orgel og strykere, “Etwas neues unter der Sonnen”, konsert for hardingfele og symphonic band, “Un rêve Norvégien”, konsert for saksofon og symphonic band, orgelverket “Introduction & Passacaglia” over to temaer av Fartein Valen og “14 Ibsensanger” for baryton og klaver.

Sentralt i Habbestads verkliste står ellers kirkelig vokalmusikk, korverk, kantater og kammermusikk. Spesielt bør nevnes oratorier eller “liturgiske drama” som “Jubal”, “Jabal”, “Kar og kjerring”, “Noahs draum” (GRCD 4156), “Mysteriet” (tekster av Arnold Eidslott) og “Angeli, 18 englebilder” (IDACD 3). Av større korverk kan nevnes “3 Cantica” (Magnificat, Nunc Dimittis og Benedictus Dominus), “Nox Praecessit” (ACD 5022), “Stabat Mater dolorosa” for mannskvartett og mannskor, “Ego Clamavi”, “Apal”, “Kverni” og “Sju vindar” til Olav H. Hauge-tekster samt ca. 90 motetter til de ulike søndager i kirkeåret.

Kjell Habbestad har også gjort seg gjeldende som skribent og redaktør. I 1989 ga han ut “Cantate”, en håndbok over korverk til kirkelig bruk, på Verbum forlag. I forbindelse med Norsk Komponistforenings 75-års jubileum i 1992 var han redaktør for bøkene “Temaer, tendenser og talenter — Norsk samtidsmusikk gjennom 25 år” og “Arrangementer, arenaer og aktører i norsk samtidsmusikk”. I 1996 og 97 var han redaktør for komponistforeningens årbøker for norsk samtidsmusikk.

Kjell Habbestad ble medlem av Norsk Komponistforening i 1981. I perioden 1987-96 var han styremedlem, fra 1990 til 1996 viseformann, og fra 1996 til 2002 formann i foreningens musikkfaglige råd. Han er nå styreformann i Komponistenes Vederlagsfond og medlem av TONOs vurderingsutvalg.

Publisert:

Del: