Pro Musica slapp tirsdag denne uke Kjell Bækkelunds siste plateinnspilling, der han tar for seg miniatyrer fra den norske musikkskatten. Her spiller Bækkelund bl.a. verker av Klaus Egge, David Monrad-Johansen og Alf Hurum. I følge Pro Musica er dette en hyllest til det norske musikkliv, og til den tiden da det var moderne å være kultivert.

Kjell Bækkelund

Av Arvid Skancke-Knutsen

Han beskrives ofte som uten sidestykke i norsk kulturliv. Kjell Bækkelund debuterte med Filharmonisk Selskaps Orkester i 1938 og ga sin siste store konsert i Den Gamle Logen i 2003.

Han ville fylt 75 år 6. mai 2005, og dette markeres nå med lanseringen av hans siste innspilling, som i følge utgiver Pro Musica oger en hyllest til norsk musikk.

— Kjell Bækkelunds karriere var lang og rik. Han beveget seg uanstrengt mellom de mest seriøse musikkverker og såkalt ‘light music’, og var flere ganger på plass under Molde jazzfestival. Hans arena var den aller største, med konserter bokstavelig talt over hele verden, forteller Erik Gard Amundsen i anledning utgivelsen.

— En rekke plateinnspillinger ble det også, kanskje med 1958-versjonen for RCA av Rachmaninovs klaverkonsert nr. 2 som den mest oppsiktsvekkende. Griegs a-moll i Bækkelunds innspilling solgte også over 100 000 eksemplarer, sier Amundsen, som er leder for klassisk musikk hos Grappa.

Den nye musikken
Bækkelund knyttes gjerne til den nye musikken på grunn av det store arbeid han nedla for denne. Han så det som et samfunnsansvar å fremføre samtidsmusikk, og viktigst av alt var det å fremføre norske komponisters musikk, både hjemme og ute. Nordheims “Listen” og Mortensens “Fantasi og fuge” tok han med seg over hele verden.

Kjell Bækkelunds siste innspilling, med tittelen “Crescendo”, ble i følge utgiver Pro Musica en hyllest til det norske musikkliv, og til den tiden dette også favnet de tusen hjem.

— En tid da det var moderne å være kultivert med interesse for musikk og dens mange mysterier. Da et klaver i stuen var et selvfølgelig tegn på dannelse, og klaverspill like så. Denne arven var Bækkelund opptatt av, og her gir han til beste de lekreste miniatyrer fra vår egen musikkskatt, som han følte vi hadde godt av å bli minnet på, sier Erik Gard Amundsen.

Pro Musica og Grappa lanserte i går platen på Norges musikkhøgskole, der bl.a. Arve Tellefsen, Arne Nordheim og Einar Steen-Nøkleberg var til stede. Den sistnevnte fortalte også en rekke anekdoter fra Bækkelunds rike liv som musiker- fra han som femåring stabbet inn døren til Musikkkonservatoriet.

— Kjell Bækkelund spilte inn dette materialet for oss i 2003, forteller Erik Gard Amundsen, som selv varaktivt til stede under innspillingen. – Jeg tror dette var en viktig plate for ham å gjøre, så vi styrte styre mye frem og tilbake. Det var Bækkelund som henvendte seg til oss, og sa at han skulle ha lagd en plate til, før det ble for sent. Noe av det siste han sa til Einar Steen-Nøkkelberg var for øvrig at han ville bli “kvikk i fingrene” igjen, siden det var nye stykker han ønsket å innstudere.

Stor pris i Bækkelunds navn

Samtidig med lanseringen av den nye platen ble også vinneren av den nyopprettede prisen fra “Kjell Bækkelund og Brita Rosenbergs minnefond til spesielt begavede pianister” gjort kjent. Æren – og et pengebeløp på hele 100 000 kroner – gikk til 18 år gamle Julia Coucheron, som uttalte:

— Jeg kjente ikke Bækkelund personlig, men vet at han gjerne ville at prisen skulle gå til en ung pianist på vei oppover, og det vil jeg jo være.

En større artikkel rundt Kjell Bækkelunds bortgang finner du på denne siden fra Ballade. En engelskspråklig biografi, ført i pennen av Elef Nesheim, kan du lese på denne siden fra Simax.

“Crescendo” inneholder verker av følgende komponister: Per Lasson: “Crescendo”, David Monrad Johansen: fra “Gudbrandsdal-suite” op. 9, Alf Hurum: “Miniature”, Odd Grüner-Hegge: “Intermezzo” og “Elegi”, Klaus Egge: “Vals Dolce”, op. 1, no. 1, Gunnar Gjerstrøm: fra “Piano Suite” og Eyvind Alnæs: fra op. 39.

Publisert:

Del: