Oslo Kammermusikkfestival starter om fjorten dager. Vi har foretatt en liten nettspasertur i programmet. Det hele begynner med Jan Kjærstad, som trykker på knappen og sender en baklengs supersonisk turné i musikkhistorien av gårde. Utskytningsrampe er Universitetets aula, hvor Xenakis’ “Rebonds”, Schubertlieder og “musikk fra 1500-1700-tallet” kommer på løpende bånd. Utover i uken går man imidlertid med kortere skritt.

Av Hild Borchgrevink

Hver for seg er dette helt sikkert glitrende opplevelser, med henholdsvis Hans-Kristian Kjos Sørensen, Ragnhild Heiland Sørensen/Håvard Gimse og Jordi Savall bak spakene. Men ved første øyekast blir man nysgjerrig på om det er noen annen indre sammenheng i dette konsertprogrammet enn den berømte og foreløpig uskrevne musikkhistoriske hovedoppgaven ”Musikk før og nå”. Kanskje er åpningskonserten resultat av noen praktiske omkalfatringer. Eller kanskje tanken er musikk for alle på dag nummer én. Vi klikker håpefullt videre!

Dag to byr på mer helhetlige menyer. Både kammermusikkfestivalene i Oslo og Stavanger markerer at det i år er hundre år siden Dvorak døde. Ragnhild Heiland Sørensen, Einar Steen-Nøkleberg og Håvard Gimse gjør en Dvorak-avdeling på Frogner Hovedgård. Oslo Sinfonietta kommer med sin kombinasjon av helt unge norske komponister og en klassiker fra det 20. århundre, denne gangen Stravinskys ”Historien om en soldat” med Bjarte Hjelmeland som forteller. Om kvelden inntar Jordi Savall og hans Hesperion XXI Domkirken med programmet “Tonos Humanos & Variaciones instrumentales”.

Lørdag og søndag er det frokostkonserter i Akershus Slottskirke kl. 09.30 med lett servering i forkant. Søndag kveld synger koret Ensemble 96 i Slottskirken, ispedd et nytt verk av George Crumb med Ellen Ugelvik på klaver. Utenom Crumb er det mange körpärlor og få overraskelser – både Reger, Sven-David Sandströms eteriske fargelegging av Purcells ”Hear my prayer” og ikke minst Bachs ”Jesu, meine Freude” må sies å være kraftige gjengangere, om enn fortjent, på korkonserter i denne byen. På Oscarshall litt tidligere på dagen blir det gjenhør med Thomas Tellefsen (1823-1874)s klavertrio med samme besetning som slapp en hel Tellefsen-plate på Simax i februar. Da håpet Einar Steen Nøkleberg her i Ballade at platen ville gi klavertrioen en renessanse i konsertsalene. Herved.

Mandag og tirsdag spiller Rolf Lislevand og ensemble fra sin siste utgivelse “Alfabeto” på Astrée Naïve, som etter anmeldelsene å dømme befinner seg i samme improviserende gate som Santiago de Murcia-innspillingen fra 1999, denne gangen med utgangspunkt i manuskripter av komponistene Foscarini, Pellegrini, Granata og Corbetta. BBC kaller “Alfabeto” ”an extraordinary disc”. – Det første minuttet får du inntrykk av at dette er en CD med vakker 1600-tallsmusikk. Pent, med noen fantastiske øyeblikk, men ikke for mange overraskelser. Men når perkusjonen setter i gang, blir du tvunget til å slippe det du har i hendene og lese CD-heftet fra begynnelse til slutt, skriver BBC på nett. Mandag kveld gjør Henning Kraggerud og Ungdomssymfonikerne Mozart og Strauss’ ”Ein Heldenleben”. Tirsdag blir det Purcell i ren versjon, med Randi Stene, Damian Thantrey og kor og orkester fra Den norske Opera.

Dagen etter flytter man tilbake i Aulaen med et rent Sjostakovitsj-program. Torsdag er tilgjengelig engelsk samtidsmusikk, Maxwell Davies, koblet med tilgjengelig Haydn henholdsvis i en kammerkonsert med Grieg Trio/Magginikvartetten og en orkesterkonsert med Kringkastingsorkesteret. Om ikke så skrekkelig eksperimentelt, er det i alle fall to musikalske univers som kan være interessante å høre ved siden av hverandre. Maxwell Davies fremtrer som en slags festivalkomponist, med uframføring av en ny strykekvartett samt operaen ”The Martyrdom of St. Magnus” dagen etter, sistnevnte i regi av Operatoriets Michael McCarthy.

Siste lørdag er i sin helhet viet Johannes Brahms i en formiddags- og en kveldspakke med konserter hver time, hvor blant andre den unge barytonen Johannes Weisser kommer med opus 105 og Ingrid Andsnes på piano, ved siden av en rekke profilerte norske og utenlandske musikere. Festivalen avsluttes med konserter på Akershus og Oscarshall med mulig seilskutetur imellom, og tradisjonen tro med gallakonsert med festivalens kunstnere.

Man har altså mye musikalsk kvalitet i vente hvis man planlegger å tilbringe 13.-22. august under Oslo Kammermusikkfestivals vinger, selv om programmet ikke våger seg så veldig langt utenfor stuedøren. Det fullstendige programmet finner du her.

Publisert:

Del: