Årets kirkemusikkfestival i hovedstaden som starter idag, konsentrerer seg om kirkemusikk fra første del av 1900-tallet. I god unionsoppløsnings-ånd får svenskenes berømte Radiokören åpne festivalen med norsk og svensk repertoar. Foran står korlegenden Eric Ericson, som selv bare er 13 år yngre enn unionsoppløsningen. – I tillegg spiller vi Olavsoratoriet Heimferd av Ludvig Irgens-Jensen, som jo er en del av Hundreårsmarkeringens orkesterprosjekt, forteller festivaldirektør Bente Johnsrud til Ballade. Dessuten kommer to store internasjonale navn til byen: barokksopranen og stilskaperen Emma Kirkby og organisten Dame Gillian Weir.

Bente Johnsrud (foto: Håkon Styri)

Av Hild Borchgrevink

— Olavsoratoriet Heimferd er fra 1930, forteller Johnsrud. – Tekstene har umiskjennelige trekk av perioden verket er skrevet i. Det er fascinasjon for sagatiden og for det nasjonale. Men verket er også historisk spennende på andre måter. ”Heimferd” reddet visstnok i sin tid Oslo Filharmoniske Orkester fra økonomisk fallitt. De spilte det 11 ganger og kom på fote igjen økonomisk. Jeg tror også det er musikk som kan appellere til folk idag.

— Men det nasjonale i musikken akkurat i denne perioden er vel ikke bare uproblematisk?

— Nei, det kan man jo ikke løpe fra, sier Johnsrud. – Det var tanker som lå i tiden, ikke bare i Norge, og det er klart de også avtegner seg i større eller mindre grad i musikken fra denne tiden, også i musikk som ikke har noe med politikk å gjøre. ”Da jeg var ung, var det et sabla kjør med den nordiske tanken,” sa Eric Ericsson da Aftenposten intervjuet ham forleden. Ericsson er jo selve grunnleggeren av begrepet om en nordisk korklang, og er faktisk født bare 13 år etter unionsoppløsningen.

Domorganist Kåre Nordstogas konsert med musikk av Max Reger og hans nordiske elever Otto Olsson og Arne Eggen er også relatert til jubileumsfeiringen.

Ved siden av Nordstoga kommer også organisten Dame Gillian Weir, som av Gramophone er kåret til en av verdens hundre beste konsertorganister, for dem som er interessert i kåringer. Bente Johnsrud er mest opptatt av at damen kan spille. – Og så er hun kvinne, det er fint for orgelfaget, sier festivalsjefen. Weir gir en mesterklasse for orgelstudenter om Olivier Messiaens musikk. Dame Weir skal også spille en fantasi av den norske komponisten Leif Solberg, som fylte 90 år i november ifjor. – Jeg sendte henne noter på masse nyere norsk orgelmusikk, forteller Bente Johnsrud. – Hun valgte verket til Solberg, og det er veldig hyggelig å kunne profilere ham og hans musikk.

En annen virkelig berømt musiker som kommer til Oslo under Kirkemusikkfestivalen er den britiske tidligmusikk-sopranen Emma Kirkby. Kirkby er en av pionerene innenfor barokk oppføringspraksis når det gjelder stemme. Hun begynte å synge med ensembler som Tavener Choir og Consort of Musicke i en tid hvor konservatorieutdanningen i sang stort sett var rettet mot et romantisk operaideal og skapte en stil mer eller mindre på egenhånd. Britiske radiolyttere kåret henne i 1999 til årets artist, og i 2000 mottok hun Order of the British Empire. Kirkby synger med London Baroque søndag 6. mars i Oslo Domkirke, og holder workshop for sangere på Norges Musikkhøgskole dagen etter.

– Det er 16 kor med på festivalen i år, forteller Johnsrud. 200 barn fra tre barnekor gjør familieforestillingen ”Må korsets tre slå rot” om St. Sunniva, Norges første helgen.

Festivalen har tre bestillingsverk på programmet. Vestlandskomponisten Eilert Tøsse, som også figurerer under årets Borealis-festival, har skrevet bestillingsverk for Uranienborg Vokalensemble. I ”Domine” sprer han sangerne rundt i rommet, og han har også laget en lydinstallasjon med innspilte klanger fra prøvene, så publikum møter verket fra det øyeblikket de kommer inn i Gamle Aker kirke.

Nils Henrik Asheim lager bestillingsverk for kirkerommet i Oslo Domkirke, sammen med Elisabeth Vatn på sekkepiper og billedkunstneren Camilla Wærenskiold. Dette verket kan du lese mer om et annet sted her på Ballade.

Dessuten har Peter Tornquist skrevet en Mariamesse spesielt til Maria Budskapsdag. Den vil bli fremført på festivalgudstjeneste i to forskjellige kirker, Høvik og Kampen. – Det å få laget ny kirkelig bruksmusikk er også noe som opptar meg veldig, sier Johnsrud.

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival åpner i kveld med konsert med Radiokören dirigert av Eric Ericsson i Oslo Domkirke kl. 19.00.

Publisert:

Del: