Den mediesky multikunstneren Kim Hiorthøy, noen gir ham til og med det flatterende tilnavnet renessansemenneske, har nettopp åpnet utstillingen ”Early Works” på Galleri Standard i Hegdehaugsveien i Oslo. Den er viet helt nye tegninger og malerier.

Kim Hiorthøy: "Ship" (tegning, 2005)

Av Carl Kristian Johansen

”Early Works” kan virke som en misvisende tittel, eller markerer det en ny start for Hiorthøy som billedkunstner? Den består nemlig av nye akryl-og oljemalerier og grafittblyantttegninger i et større format. Collagepreget er fremdeles tilstede i noen av bildene. Men flere av dem er også i besittelse av en naturalistisk kvalitet som stilmessig er av nyere dato for Hiorthøy, og bryter med tidligere arbeider.

Hiorthøy opererer innenfor flere disipliner. Ved siden av å være billedkunstner har han hatt regi og foto på flere filmer av forskjellig format. Han har høstet god kritikk for fotoarbeidet på to av Margreth Olins mest kjente filmer; ”dogumentaren” ”Ungdommens råskap” og den personlige ”Kroppen min”.

— Det er dette blikket hans som er helt åpent, en holdning som gjør at mennesker tør å åpne seg for ham. Kim har en umiddelbarhet, en renhet jeg selv mangler. Bildene hans har noe jeg ikke vet å sette annet ord på enn sjel. Jeg vet ikke om noe han ikke kunne gjøre. Man undrer jo hvor mange talent en mann kan besitte, men det er vel talentet til Kim; hans evne til å bare gjøre det, til å våge. Det er musikk han liker best akkurat nå, sier Olin om Hiorthøy til Dagbladet.

Han hadde også ansvaret for å feste den kommende konsertfilmen til Supersilent på film. Den ble skutt på 16mm svart/hvitt-film, og er planlagt sluppet på DVD 26. september i år.

Som musiker holder Hiorthøy hus på Smalltown Supersound, et selskap han har sluppet alle sine album på og som han designer omslag for. Hiorthøy designer også omslagene til selskapet Rune Grammofon. I denne formen er Hiorthøy eksponent for en lett og abstrakt form, også ofte kalt naivistisk. Det beskriver også i stor grad hans elektroniske musikk, selv om CD-ene og 7”-singlene han har sluppet er varierte og sett under ett krever mer nyanserte analyser.

Den lette formen preget også utstillingen på Tegnerforbundet i 2001, der Hiorthøy solgte tegneseriepregede tegninger for 100 kroner stykket. Hiorthøys utstilling ”Jeg er nesten alltid redd” på Fotogalleriet i 2003 presenterte for første gang hans foto- og filmbaserte arbeider. Denne utstillingen viste bilder som til en viss grad tangerte Hiorthøys collagepregede CD-omslag.

”Early Works” er oppe i perioden 1. september til 2. oktober. Du kan lese Simen Gonsholts ferske bakgrunnsartikkel om Hiorthøy i Dagbladet her.

Galleriets egen nettside om Kim Hiorthøy finner du her.

Publisert:

Del: