En sentral fyr for støyscenen på Dugnad var John Hegre. Han er med i to duoer og var lydmann for mange av bandene som spilte på støyscenen. Sammen med David Aasheim er han Kaptein Kaliber, som i følge Mikal Telle høres ut som noe “fra barneavdelingen til Warp Records”.

Kaptein Kaliber

Kaptein Kaliber spilte hovedscenen (Røkeriet) lørdag kveld, og gjorde stor suksess med sin eksentriske blanding av techno, elektro, pop og elektronika.

I tillegg er John med i Jazzkammer, som med sin intense støy har fått internasjonal anerkjennelse gjennom sine utgivelser på Smalltown Supersound.

Vi bumpet først inn i Johns makker i Kaptein Kaliber, David Aasheim, og ba ham si litt om Kaptein Kaliber og musikken deres?

— Tja…vi spiller litt og leker oss litt med datamaskinen, og så blir det fint. Den nye platen heter jo “Pop ultra”, pop i n’te potens. En merkelig blanding hvor elektronika møter andre former.

John og David er veldig forskjellige, og når jeg spør David om hvilke artister som har inspirert dem, mener han det er enklere å ramse opp noen de ikke liker.

— Sånn bergensk klynkemusikk, Poor Rich Ones, Sister Sonny og sånt. Hadde det vært bare EN plate, men jeg ser liksom ikke vitsen med flere. De mauler på det samme så lenge. Jeg vet ikke hvordan de ser på vår musikk…

— Går dere rundt og er uvenner?

— Nei nei, jeg har jobbet med dem som lydtekniker og greier. Men generelt savner jeg…altså, det virker som om den type band tar det veldig alvorlig, de mangler litt ironisk distanse.

— Og det har Kaptein Kaliber?

— Absolutt! Vi koser oss. Hei, jeg kom på en vi begge liker. Madonna!

Vi sitter i kinosalen som senere skal vise blant annet filmen “Modulations” i loop, og inn kommer John Hegre, den andre halvdelen av Kaptein Kaliber.

Jeg spør ham om hans tanker rundt Dugnad:

— Jeg synes det er veldig fint å få dugnadsånden opp og gå igjen. Den har vært nede i en 40-50 år, så det er på tide.

— Ap ville kanskje likt dette arrangementet?

— De ville nok ha likt det, men ikke det “nye” Ap, tror jeg…

John er som nevnt også med i Jazzkammer, som også teller Lasse Marhaug, en av Norges ledende støykunstnere. Hva synes John om at Dugnad også inkluderer støymusikk, som jo ellers er ganske forbigått av mange andre elektroniske miljøer?

— Jeg synes det er helt naturlig. Vi spiller jo på samme scene som bl.a. Government Alpha, Andreas Meland og Jørgen Træen (Dupermann), så for oss blir det nok en topp kveld.

— Hva tror du ringvirkningene av Dugnad kan bli?

— På en måte tror jeg ikke det blir noen store forandringer, dugnadsånden er jo allerede veldig sterkt til stede i Bergen og er jo det som gjør dette mulig, at alle artistene stiller opp gratis. Jeg tror ikke alle som spiller eller hjelper til denne helgen gjør det fordi de tenker at “dette må vi støtte”, men fordi det er gøy, og fordi de vil se alle de andre artistene og DJene spille.

Vanligvis på støykonserter pleier folk å stå, men lokalet som var satt av til bråkefolka var et ganske lite teaterlokale med ca. 140 seter og ingen ståplasser. På fredags kveld var det altså massiv støy, og på lørdagen var det akustisk med Kings of Convenience, Dondre Vaular og Ephemera.

— Det blir nok litt spesielt, at folk skal sitte og høre på støy. Det var noen som reagerte på det. Men jeg synes det er mye bedre, fordi når du står i et konsertlokale blir du litt nærvøs.

— Jaha?

— Ja, støy er jo på en måte ubehagelig, så det blir sikkert verre når du står. Men når du sitter slapper du mer av, det er litt mer behagelig å bli overkjørt da. Hvis du først skal bli mørbanket, er det fint å sitte.

John er nokså pragmatisk i forhold til det å spille i to band med to vidt forskjellige uttrykk.

— Når jeg støyer med Jazzkammer vet folk hva de kommer til, så da blir de i lokalet. Men hvis Kaptein Kaliber plutselig støyer litt, blir folk sjokkerte og går. Vi har kanskje øvd litt for mye på å tømme konsertlokaler på kortest mulig tid med Kaliber. Hehe.

Et Real Audio-klipp med Kaptein Kaliber kan du høre på disse sidene fra pilota.fm.

Publisert:

Del: