I sitt første leveår er Cafeteatret i Oslo stolte av å presentere sin andre urpremiere på ny norsk dramatikk: ”Bladersken” av og med Tove Kampestuen Heyerdahl. Med seg på scenen 2. til 4. mai har hun pianisten Sveinung Bjelland, i det som beskrives som en varm og finurlig forestilling om musikk, fantasi, kjeks og erotikk. Alt på lørdag presenterer Cafeteatret dessuten operacafé, og senere i mai også multimedia-forestillingen “Look Me Straight into the Ear”.

sveinung bjelland 3, © Johs Bergh

Av Arvid Skancke-Knutsen

–Jeg er oppvokst mellom rorbu og aluminiumsverk, nordnorsk visekultur og Diana Ross, sier Tove Kampestuen Heyerdahl, som kommer fra Mosjøen i Nordland.

Hun er utdannet ved Statens Teaterhøyskole, og har vært skuespiller ved Trøndelag Teater og Det Norske Teatret, samt medvirket i film og TV.

“Bladersken” begynner med pianisten og hans notebladerske under en klassisk konsert med Schumann på programmet.

Å bla for en pianist er en tilsynelatende usynlig og uhørlig oppgave – men ikke i denne forestillingen. Et intimt avhengighetsforhold, som veksler mellom destruktivitet og kjærlig samspill, avdekkes.

— Det handler om å være avhengig av hverandre. Bladerskens høyttenkning driver forestillingen fremover. Nye tankerekker og ny musikk oppstår hele tiden. Hun vil ikke forsvinne, vil ikke bli usynlig, forteller Kampestuen Heyerdahl.

Musikken og lyset spiller begge en viktig rolle i dette teaterstykket, der skuespiller Tove Kampestuen Heyerdahl og regissør Katinka Rydin Berge lager koblinger mellom tekst og musikk, mellom skuespillerarbeid og komposisjon, mellom Pianisten og Bladersken.

— De vever det sammen til en musikalsk helhet som videreføres oppfinnsomt og elegant av koreograf Elin Høyholm. Videre, gjennom Sveinung Bjellands akustiske spill og elektronisk lyd komponert av Tore Ylvisaker, er dette teater som utforsker en ny form for samspill, sier Cafeteatret i sin pressemelding.

Tove Kampestuen Heyerdahl debuterte selv som komponist til forestillingen “Naken” på Hålogaland Teater i 2005. I 2006 ga hun ut EPen “Kampestuen” på Grappa.

Cafeteatret åpnet i Oktober 2006, og er en ny arena for levende kunst i Oslo. De ønsker å presentere et variert program med intime møter mellom publikum og aktører som representerer ulike genre og kunstuttrykk.
Hollendergata 8 på Grønland er opprinnelig en methodistkirke fra 1896.

Lørdag 28. april presenterer Cafeteatret også en operacafe-matine, der operasanger Knut Jørgen Moe fremfører innslag fra operaer og musicals sammen med Solveig Lagos Andersen, akkompagnert av pianist Jørn Fossheim.

Samtidsmusikk og videokunst med innslag av elektronika blir det 12. og 13. mai, da i den audiovisuelle forestillingen “Look Me Straight into the Ear” – imed slagverker Eirik Raude, videokunstner Boya Bøckman og elektronikamusikeren Jon Platou Selvig.

“Bladersken” spilles fra 2. t.o.m. 4. mai i Cafeteatrets historiske lokaler i Hollendergata 8 på Grønland i Oslo. Oppsetningen er støttet av Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere.

Interesserte kan lese mer om Cafeteatret på denne lenken.

Publisert:

Del: