Kammermusikkfestivalen i Risør går inn i avslutningshelgen. Flere medier melder om høyt publikumstrøkk. – Det er ikke slåsskamp om konsertplassene, men det er ikke langt unna. Folk går rett fra konsertene og setter seg til å vente i timevis i lokalet der den neste er, for å få de beste plassene, sier plateguru Kjell Hillveg til Dagsavisen. Fædrelandsvennen melder om lange ”optimistkøer” av folk som ikke har billett, utenfor konsertlokalene. I kveld framføres en nyoppdaget Mozart-opera med ny tekst av Italo Calvino.

Risør - oversiktsbilde (Foto: Rolf M. Aagaard)

Av Hild Borchgrevink

«Zaide» er en nokså ukjent Mozart-opera som ikke ble oppført før i 1866. Mozart begynte på denne operaen rundt 1780, men fullførte den aldri. Versjonen som blir oppført i Risør består derfor av elementer fra operaen. Den kjente italienske forfatteren Italo Calvino har skrevet en ny historie som binder delene sammen. Historien skal leses av skuespilleren Minken Fosheim, som vil opptre som gjennomgangsfigur i Risør.

Det hele dirigeres av Heinrich Schiff, som i tillegg til å være en eminent cellist også er en mye benyttet dirigent. Han har blant annet vært kunstnerisk leder for Northern Sinfonia og første gjestedirigent for Deutsche Kammerphilharmonie.

Et annet høydepunkt for Hillveg var Arcanto-kvartetten. – Jeg hørte for eksempel Arcanto-kvartetten spille Beethoven i går, og det er noe av det absolutt sterkeste jeg har vært med på. Nivået var så høyt at jeg rett og slett ble rystet, uttalte han til Dagsavisen.

Risør Kammermusikkfest er 15 år i år, og i den anledning er det blitt utgitt en jubileumsbok. Den er ført i pennen av Aftenpostens journalist Ragnhild Plesner som har fulgt festivalen siden den startet opp.

Hun begynte å planlegge boken, som har fått navnet ”Eventyret Risør”, sammen med Bernt-Lauritz Larsen, Risør-festivalens ildsjel og grunnlegger. Larsen, som også var leder for Det Norske Kammerorkester, gikk bort i fjor, bare 57 år gammel, etter en tids sykdom. ”Boken innledes nettopp med en varm, biografisk skildring av hans kamp for festivalen, arbeidet han nedla for nettopp å skape et musikkeventyr,” skriver Aftenposten.

Siden de oppdaget den, har verdenspressen valfartet til Risør kammermusikkfest. Det har nærmest blitt tradisjon at New York Times’ kjente musikkanmelder Anthony Tommasini skriver rosende om den “lille norske kystbyen med sine fiskebåter og trehus” i sin avis. Tommasini ble i sin tid ”vervet” til Risør av amerikaneren som oppdaget Leif Ove Andsnes i New York. Andsnes, som sammen med bratsjisten Lars Anders Tomter er kunstnerisk leder for festivalen, fortalte den opprømte mannen at han burde komme til Risør og kammermusikkfestivalen hvis han ønsket å bli bedre kjent med ham som musiker. Amerikaneren dro, og neste år kom Tomassini.

I løpet av helgen er det klart for mer Mozart med norske og internasjonale musikerstjerner i Risør. Minken Fosheim vil fremføre sin barneforestilling ”Eventyret om Mozart” sammen med musikere fra festivalens eget sammensatte orkester, Risør Festival Strings.

Dessuten presenterer Andsnes og Tomter den danske samtidskomponisten Bent Sørensen, som har flere verk på programmet under festivalen. Andsnes har allerede spilt hans verk for solo piano ”The Shadows of Silence”, som er bestilt av Andsnes selv. I kveld fremfører Christian Eggen et annet pianoverk, ”Vuggeviser”. Eggen vil også dirigere flere av Sørensens ensembleverk, blant andre ”The Lady of Shalott” og ”The Weeping White Room”.

Publisert:

Del: