Multimedieutstilling om norsk musikk åpner i Nasjonalbibliotekets lokaler 1. november. Kaleidofon blir samtidig tilgjengelig på nett. – Utstillingen er i seg selv intet dypdykk i norsk musikkliv, men en nyorientering der publikum utfordres til å bevege seg på andre beitemarker enn på sine vante steder, sier prosjektansvarlig Aslak Oppebøen i MIC til Ballade. I forbindelse med åpningen av Kaleidofon inviterer MIC til åpent seminar hvor fokus rettes mot mangfoldets vilkår innen rytmisk musikk.

Kaleidofon

Av Bjørn Hammershaug

Kaleidofon er navnet på både en fysisk og en nettbasert utstilling som omhandler norsk musikk.

— Her skal det være mulig å se norsk musikklandskap på en ny og forunderlig måte, lover de ansvarlige bak utstillingen.

Den åpner i Nasjonalbiblioteket i Oslo 1. november – og på veven samme dag. Utstillingen flyttes så videre til Bergen og USF Verftet 24. november.

Fragmenter, ikke dypdykk
På Kaleidofon skal det være mulig å oppdage nye sider ved norsk musikk, skue over genrebarrierer og kanskje bli fristet til å grave litt videre eller dypere på egenhånd.

I Kaleidofonen kan publikum oppleve fragmenter av norsk musikk, og de kan se hvordan ulike genre henger sammen eller forholder seg til hverandre; både innen populærmusikk, jazz, kunstmusikk og folkemusikk.

— Utstillingen består av cirka 80 korte artikler om norsk musikk, med tilhørende lytte- og videoeksempler, forteller prosjektansvarlig Aslak Oppebøen, informasjonssjef i Musikkinformasjonssenteret (MIC).

Det er MIC som har regien for dette prosjektet, i samarbeid med Norsk Musikksamling, Jazzarkivet, Visearkivet og USF Verftet i Bergen. Sammen med prosjektleder Grethe Melby har Oppebøen hatt hovedansvaret for det hele.

De to vektlegger at dette er en utstilling som i første rekke er beregnet på et vanlig, musikkinteressert publikum:

— Dette er ingen total musikkhistorisk gjennomgang, sier Oppebøen. – Kaleidofon tilbyr ikke et dypdykk, men et fragmentarisk blikk på hvor norsk musikk står i dag, med røtter tilbake i historien. Det er et leketøy for den generelt musikkinteresserte, der vi ønsker at folk skal få ørene opp for nye genre, eller se sammenhenger de ikke var klar over, og lokke frem lysten til å grave litt videre i etterkant.

Viktig informasjonsarbeid
I tillegg til utstillingen, vil det på sikt bli laget kataloger om de enkelte genrene. Dette er en del av MICs informasjonsarbeid som retter seg både innad i Norge og mot utlandet. Katalogene skal brukes for eksempel på musikkmesser, og vil derfor trykkes både på norsk og engelsk med basisinformasjon hentet fra Kaleidofon.

— Det er et promoteringsverktøy som skal gjøre norsk musikk bedre kjent i både inn- og utland, uttaler direktør ved MIC, Svein Bjørkås, som understreker den moderne dynamikken ved Kaleidofon:

— MIC har tidligere laget utstillinger for å presentere ulike sider ved norsk musikk. Med Kaleidofon har vi en sjanse til å presentere norsk musikk i dag i en oppdatert versjon.

— Det har aldri vært laget en slik allmenn utstilling om norsk musikk tidligere, sier en stolt Bjørkås.

En av hovedtankene bak Kaleidofon er å få folk til tenke litt annerledes og se norsk musikk med nye øyne.

— Ønsket er at så mange som mulig skal ha tilgang til sammenhenger i musikkforståelsen. Vi ønsker å bryte ned kunstige skiller mellom genre og miljøer, sier Bjørkås.

Spennende design
Kaleidofon er bygget opp som en plattform som kan utvikles videre i fremtiden. – Prosjektet er foranderlig, og med betydelig utviklingspotensial, sier Oppebøen i MIC. Han har jobbet tett sammen med prosjektleder Grethe Melby for å utvikle denne utstillingen.

Til å utforme Kaleidofonen har de hatt med seg designerne i GrandPeople og programmerere fra firmaet Kamikaze Media.

— GrandPeople har gitt det hele et spennende visuelt uttrykk, noe som vil skille Kaleidofon fra den gjengse nettside, forteller Melby.

Ensretting og mangfold
I forbindelse med åpningen av Kaleidofon den 1. november i Nasjonalbiblioteket, inviterer MIC til åpent seminar hvor fokus rettes mot mangfoldets vilkår innen rytmisk musikk (pop/rock, jazz, verdensmusikk).

— Vi ønsker å kaste lys over mekanismene som fremmer og hemmer henholdsvis pluralisme og ensretting i programmering av festivaler, i media og i platebransjen, sier direktør Bjørkås.

Han ser en parallellbevegelse som på den ene siden øker mangfoldet og skaper ny utvikling, og på andre siden at mange av dagens institusjonaliserte organisasjoner bidrar til ensretting.

— Dette er tendenser som finnes i alle deler av musikklivet, men vi har valgt å fokusere på den rytmiske delen. Det er lett å se disse tendensen her, mener Bjørkås.

Blant seminarholderne som skal gripe fatt i nettopp dette finner vi blant andre Sigbjørn Nedland, Tore Flesjø og Trond Bjørknes.

Seminaret er gratis og åpent for alle.

Tid: Onsdag 1. november kl. 12.00-16.00
Sted: Nasjonalbibliotekets auditorium, Drammensveien 42, Oslo
Påmelding til info@mic.no.

Kaleidofon er støttet av Nasjonalbiblioteket og Norsk kulturråd.
Utstillingen åpner i Oslo 1. november, og flyttes over til Bergen 24. november.
Nettadressen er kaleidofon.no, som også åpner den 1. november.

Publisert:

Del: