Første gang Kaizers Orchestra spilte på Norwegian Wood, skjedde det på talentscenen for usignerte norske rockeband. Nå er de tilbake, som innhoppere for det amerikanske bandet Linkin Park. I Frognerbadet i helgen kan du også høre Dadafon og DumDum Boys, samt publikumsyndlingene i Gåte.

Kaizers Orchestra, live på Rockefeller, 2003 (Foto: Catharina Wandrup, Resistansen.org)

Første gang Kaizers Orchestra spilte på Norwegian Wood, skjedde det på talentscenen for usignerte norske rockeband. I dag er det som en av hovedattraksjonene. Kaizers kommer inn for det amerikanske bandet Linkin Park, som har avlyst sin opptreden i Frognerparken. – Det blir koselig å komme tilbake til Frognerbadet. Og så blir det morsomt å se hvor mange som tror vi egentlig er Linkin Park på en litt rar dag, sier Geir Kaizers. Bandet er egentlig på turné i Tyskland, men har kastet seg rundt og kommer hjem til Norge for å spille der det hele begynte.

Søndag er det blant andre DumDum Boys og Dadafon som skal spre lyd og glede i parken. 2002 ble året da Dadafons småsmale jazzpoptechnoblanding ble oppdaget av et bredere publikum. Dadafon vant nylig Alarmpris under kategorien årets beste jazzband og var nominert til Spellemannsprisen som årets beste popgruppe. Gruppas album Visitor ble listet på annen plass etter Jaga Jazzist i Dagbladets kåring av de beste platene i 2002.

Søndag entrer Gåte scenen. Det som begynte som en tilfeldig opptreden med grooveboks og kveding med søskenparet Gunhild og Sveinung Sundli på Veita scene i Trondheim, har fått kritikere til å grave i barneskolehukommelsen og mer eller mindre gå i spinn i eventyrvokabular og naturmytologi. Da han gav albumet Jygri terningkast seks, skrev Stein Østbø i VG: ” … synger hun (Gunnhild) med en intensitet som kan skremme ethvert niøyd troll inn i berget det blå igjen for godt. (…) Jygri fremstår som konkretiseringen av selveste Gjallarhorn, guden Heimdals horn med toner så sterke at de nådde ut til hele verden. Jygri er rett og slett et monster av en plate, like vakker og vill som synet av nøkkens flukt over regntung myr en tåkefull høstmorgen”.

Ved siden av Gunnhild (vokal, fele) og Sveinung (fele, tangenter) Sundli består Gåte av Magnus R. Børmark (gitar, synthgitar, synth), Gjermund Landrø (bass, gitar) og Martin V. Langlie (trommer, perk). Søskenparet Sundli har vokst opp med norsk folkemusikk. Etter en egenfinansiert EP spilt inn i Trondheim og i Hoven Droven-Gustav Hyléns studio i Sverige, fikk Gåte kontakt og kontrakt med Warner i Oslo. Både rockmiljøet, folkemusikkmiljøet og jazzpublikum har tatt Gåte vel i mot. En del av forklaringen er kanskje at bandet makter å være musikalsk overbevisende i hver av alle genrene de uredd blander sammen. – Til å være såpass ferske har de en voldsom autoritet både i komposisjoner, arrangementer og framføring. Samtidig som de tar vare på den ungdommelige friskheten og nysgjerrigheten, en kombinasjon som virkelig fungerer. Det som imponerer mest med Gåte er at de virkelig tør å røske til, skrev Adresseavisen etter konsert i Trondheim.

Gåte stiller spørsmålet selv på hjemmesiden sin, om det er mulig å plassere norsk folkemusikk inn i moderne, rocka rammer uten at det blir “rock vs. opera” hvor begge genre ligger døde tilbake. Svaret er ja, og det kan oppleves i Oslo på søndag.

Publisert:

Del: