Per Eirik Johansen slutter som sjef for norske EMI. Johansen, som har ledet selskapets norske avdeling siden 2002, skal i stedet bli talentspeider for det internasjonale plateselskapet. Ny Emi-sjef er Bjørn Rogstad, som har vært markedssjef for Virgin og EMI igjennom 10 år. – For å takle overgangen (mellom det fysiske og digitale markedet, red. anm.) må vi stabilisere omsetningen av fysiske produkter samtidig som vi booster det digitale. I tillegg må vi få folk til å forstå at god musikk er verdt å betale for, sier Rogstad til Ballade i dag.

Per Eirik Johansen (Foto: NRK)

Av Knut Steen

Johansen kom inn som norsk EMI-sjef etter at etiketten Virgin Records ble stått sammen med EMI i 2002. Som Virgin/EMI-sjef har Per Eirik Johansen har signert flere av selskapets mest kommersielt vellykkede artister, som Lene Marlin, Morten Abel, D’Sound, Kings of Konvenience, Sondre Lerche og Madrugada.

Til VG har Johansen uttalt at han ikke ser den nye stillingen som noen degradering:

— Det er mulig at folk vil oppfatte det slik, men jeg opplever dette som positivt sa Johansen til VG:

— Jeg gleder meg til å drive med det jeg kan og liker best, nemlig å finne talenter som kan utvikles til å bli interessante artister.

Nåværende markedssjef for EMI, Bjørn Rogstad, vil ta over Johansens sjefsjobb. Rogstad ble i sin tid med Johansen fra Virgin Records, der han var markedssjef.

Når man blir toppleder, forventes det at man skal reflektere litt over fortiden og avsløre noen vyer for fremtiden.

— Jeg tenker at vi i mye større grad enn det som er tilfelle idag må organisere oss i forhold til den digitale utviklingen. Da tenker jeg både på de raskt endrende medie- og musikkvanene, svarer Rogstad på vårt “vyer og visjoner”-spørsmål.

Han mener at EMI kan bli smidigere, uten å miste fokus:

— Vi har i dag et tradisjonelt oppsett som ikke gjør oss istand til å bevege oss i takt med omgivelsene. Samtidig må vi klare å ha to tanker i hodet samtidig. Uten fokusert og målrettet A&R hjelper det lite om vi er teknisk i stand til å takle forandringene. Jeg tenker at, i enda større grad enn før, er det helt essensielt å satse på tydelige artister og band med substans og innhold. Dette skaper fans og fans kjøper musikk. Selv i disse tider der musikk omtrent har blitt som vann, gratis hjemme i springen. Vi må aldri miste blikket på det dette egentlig handler om, – musikk.

I motsetning til nedlastingstilhengerne, mener Rogstad at oppfatningen av musikk som et gratis gode først og fremst går utover mangfoldet:

— For å takle overgangen må vi stabilisere omsetningen av fysiske produkter samtidig som vi booster det digitale. I tillegg må vi få folk til å forstå at god musikk er verdt å betale for. Det er viktig at folk forstår at om nok folk ikke betaler for musikk så vil det først og fremst gå utover bredden og tilveksten. Når inntektsgrunnlaget svikter minsker også risikovilligheten og de nye, litt utenfor allfarvei, som er så viktige for fremtiden vil få langt tøffere vilkår. Akkurat det samme som ville skjedd med NRK om nok mennesker valgte å ikke betale lisensen. Da kunne ikke lenger NRK satset på det folk ikke visste at de ville ha. Det samme vil naturlig nok skje med musikkbransjen. Et raskt blikk på VG-lista kan fortelle oss at dette allerede er i ferd med å skje, sier Rogstad.

Men selv om CDens død har blitt spådd mange ganger – og sist av EMIs egen toppsjef Alain Levy, har Rogstad beholdt troen på formatet. Uten at han ser internettmediet som et ensidig onde:

— Internet gir oss mange nye muligheter med tanke på distribusjon, innsikt og markedsføring. Nettet demokratiserer og gir litt av makten tilbake til forbrukeren. Innser vi det og handler deretter vil det gi oss store vekstmuligheter i fremtiden. Når det er sagt, CD-platen kommer til å være med oss i lang, lang tid fremover, spår Bjørn Rogstad

Omrokkeringene i EMI Norge er en del av en større sammenslåing i det skandinaviske EMI-nettverket. Åsa Torneryd, som i dag er den Svenske sjefen for EMI, vil overta som Skandinavia-direktør. Dette i følge NRK.no.

Publisert:

Del: