I forbindelse med trommelegenden Jon Christensens 60-årsdag, har Ballade invitert tre av norges viktigste jazzmusikere til å si noen ord om jubilanten. Nedenfor finnes gratulasjonene fra Karin Krog, Paal Nilssen-Love og Arild Andersen i forkant av kveldens hyllest på Cosmopolite. Konserten frister også med gjenforeningen av gruppen Masqualero fra 1982, med Jon Christensen, Arild Andersen, Jon Balke, Tore Brunborg og Nils Petter Molvær.

Karin Krogh, Jakob Young

Av Torstein Ellingsen

Når Jon Christensen skal feires, stiller jazzeliten villig opp. Med Palle Danielsson, Terje Rypdal, Ketil Bjørnstad, Jan Erik Vold, Sidsel Endresen, Bugge Wesseltoft, Jacob Young, Karin Krog, Bjørn Alterhaug, Georg Wadenius, Bendik Hofseth, Paolo Vinaccia og Nils Petter Molvær som underholdning, skulle det være duket for en jazzaften av de sjeldne.

— Jan Garbarek er bortreist og kommer dessverre ikke, forteller Christensen til Ballade. Samtidig gleder han seg til å gjenforene Masqualero – om enn forbigående:

— Det er vanskelig å gjenskape et gammelt band, men vi går på scenen fordi vi synes det er gøy å spille. Kanskje det blir noen jobber til høsten – hvem vet, sier Christensen, som garantert kommer til å bli feiret behørlig langt ut i de små timer.

Ballade kontaktet i anledning jubiléet tre av norges viktigste jazzmusikere, som med glede formidlet sine personlige hyllester til jubilanten:

Karin Krog:

“Jon er et enormt naturtalent, en instinktiv musiker med et fantastisk øre for den musikkformen han har valgt å spille. Han har meget god formsans, med en naturlig feeling for swing og time, stor sensitivitet i sitt spill. Til tross for at han ikke fikk noen akademisk utdannelse i denne musikkformen, har han tilegnet seg stor kunnskap og er på sitt instrument en original stilskaper i europeisk sammenheng.”

Paal Nilssen-Love:

“Jon er en av de få musikerne som har banet vei for norsk jazz og norske jazzmusikere i utlandet. Han har vært med på å frigjøre jazzmusikken fra dens konvensjoner. Gjennom utallige innspillinger har han vist oss en frihet i spillet sitt som er unikt og tidvis mangler sidestykke. Han har alltid vært fri og tatt musikken til nye steder. I tillegg virker det som om han noen ganger har hatt funksjonen å gjøre konvensjonell musikk “friere”, nettopp på grunn av at han alltid har vært seg selv. Alltid!! Man kan heller ikke unngå å nevne hans cymbalbruk som er unikt, legendarisk og som er blitt hans kjennemerke. Ut i fra to slag på cymbalet kan man høre hvem det er bak trommene.”

Arild Andersen:

“Jon er den beste “Jon Christensen-trommeslageren” i verden. Det er veldig mange som har prøvd å spille som ham, men hans indre “time” er helt unik. Han er en genuin organisk musiker som bare reagerer på utviklingen av musikken mens man spiller, som igjen fører til at han aldri spiller mer enn nødvendig. Som bandmedlem tilfører han et filter som gjør at arrangementer og låter blir strippet for effekter og bare bygger på musikalitet.”

Ballade gratulerer også med dagen, og minner om at de som ikke har anledning til å være til stede på kveldens feiring, vil få en ny mulighet til å se både Jon Christensen og Arild Andersen i fri utfoldelse om kun få dager. Torsdag 27 mars spiller nemlig de to på Munch-muséet, sammen med den franske pianisten Martial Solal.

Publisert:

Del: