Sex Pistols_God save the Queen

Jakter på pingviner

INTERVJU: Trygve Mathiesen er i gang med et nytt bokprosjekt og ønsker kontakt med de som var tilstede på Sex Pistols-konserten på Pingvin i 1977. Med denne som bakteppe skal han se på overgangen mellom modernitet og post-modernitet. – Det er to konserter som står seg som virkelig revolusjonerende i Norge. Det er Rolling Stones på Sjølyst i 1965 og Pistols på Pingvin i 1977, sier Mathiesen til Ballade.

Kalender

Av Bjørn Hammershaug

Trygve Mathiesen er nå i forhandlinger med et britisk forlag om det som vil bli en engelskspråklig bok der punkbevegelsen igjen står sentralt: “The Collapse of Modernity – Sex Pistols in Oslo” er arbeidstittelen.

Stor betydning

Mathiesen er fremdeles aktuell med ”Tre grep og sannheten – norsk punk1977- 80”. Nå skal han se nærmere på overgangen mellom modernitet og post-modernitet, der Oslokonserten med Sex Pistols danner bakteppet for en større samfunnsmessig diagnose:

— Boken handler om overgangen fra det målrettede industrisamfunnet til det ikke-målrettede selvrealiseringssamfunnet. I den forbindelse var konserten med Sex Pistols svært viktig her i Norge, sier Mathiesen til Ballade nå i dag.

Det er litt over 30 år siden den britiske punkens store stjerner spilte på Pingvin Club i Oslo (20. juli 1977). Det var en konsert som i følge forfatteren var av stor betydning for den påfølgende utviklingen, både innen norsk musikk, men også i en større sammenheng.

— Konserten på Pingvin var utrolig viktig, den var selve startskuddet og satte premisser for det som skjedde videre utover på 80-tallet. Noe av årsaken til dette var at bandet, og da særlig Johnny Rotten, var så veldig klare og tydelige. De ga noen statements som går rett inn i evigheten. Slik sett er det en takknemlig oppgave å bruke Pistols som katalysator moderniteten og den samfunnsmessige utviklingen i etterkant, sier Mathiesen til Ballade.

BM: Søker punkere

Han vil bruke både uttalelser fra bandet som de ga rundt denne konserten, upubliserte bilder og ikke minst øyenvitneskildringer fra de som var til stede. Derfor ønsker han nå å komme i kontakt med flest mulig av de som befant seg i lokalet under konserten. Så langt har han fått tak i over 80 stykker av de totalt 200 publikummerne.

— Jeg ønsker å komme i kontakt med så mange som mulig for at de kan bidra til boken. De kan sende meg en e-post til trygve.mathiesen@gmail.com oppfordrer Mathiesen.

Historisk viktig konsert

Hvor viktig var denne konserten i historisk sammenheng for utviklingen av den norske punkscenen?

— Det er to konserter som står seg som virkelig revolusjonerende i Norge. Det er Rolling Stones på Sjølyst i 1965 og Pistols på Pingvin i 1977. Begge fikk stor påvirkningskraft og punken virker fremdeles inn på samfunnet.

Mathiesen viser også til mange av de som var til stede og ramser i farten opp blant andre Andrej Nebb (DePress, Holy Toy), Ole Olsen (Babij Jar), Sverre Knudsen (The Aller Værste) og Paul Værlien (Hærverk).

Den britiske veien

Tror du den musikalske utviklingen i Norge ville vært annerledes hvis for eksempel Ramones eller vestkystband som Germs eller Weirdos hadde spilt her i 1977?

— Nei, det ville ikke hatt den samme innvirkningen. Pistols var så mye mer enn bare musikk. De var tydelige i kunngjøringene, kompromissløse i alle ledd og de andre blir bare popband i forhold. Da Ramones spilte her i 1980 ble konserten stående igjen som en skyggeside av punken. De var iskalde og distanserte, med null kommunikasjon mellom scene og publikum.

Det ble den britiske retningen som ble førende her i Norge?

— Ja det kan du godt si. Den britiske punken reetablerte rocken som den viktigste livemusikken for ungdom, og musikalsk er nok dette faktum det aller viktigste. Forskjellen mellom amerikansk og britisk attitude kan eksemplifiseres med Ramones-konserten i 1980 og The Clash samme år. Clash fremstod som veldig inkluderende og endte på nachspiel med sine fans, mens Ramones ble jagd av scenen og sloss med publikum. Det er vanskelig å si om noe hadde vært annerledes om Ramones hadde spilt her tre år tidligere, men jeg tror ikke det.

Ikke Trondheim

Dagen etter konserten på Pingvin spilte Sex Pistols i Trondheim. Du tar ikke for deg denne konserten i boken din?

— Nei, det hadde blitt et langt mer omfattende prosjekt. Konserten i Trondheim var for eksempel mye større, med over 700 betalende, så jeg konsentrerer meg om Pingvin i denne sammenhengen.

Det virker som miljøet i Trondheim allerede var etablert da bandet kom til byen, og Trondheim har også fått status som ”punkebyen” i Norge. Hva skyldes det?

— Det var en oppegående livescene der i utgangspunktet, og band derfra kom seg blant annet inn i det trønderske mesterskapet i rock. I Trondheim var det utviklet en større livekultur. De hadde punk-fanzina Rockefilla, og ikke minst Casino Steels onsdagsspalte i Adressa der han rapporterte direkte fra London om det som skjedde der.

Tidvis kan det synes som det var flere tusen mennesker innom Pingvin denne julikvelden i 1977. Nå skal du forsøke å finne ut hvem de i alt 200 personene faktisk var. Tror du det er mange som vil få forklaringsproblemer etter dette?

— Jeg tror i hvert fall ikke så mange vil henvende seg til meg uten at de var der. De jeg har fått henvendelser viser til venner de var sammen med, bilder av seg selv også videre. I så fall må de sette i gang et større komplott, men alle virker troverdige hittil, sier Trygve Mathiesen.

Var du til stede på den omtalte konserten kan du altså sende en e-post til: trygve.mathiesen@gmail.com

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.