“Improjazzens Pompel og Pilt” heter av en artiklene i det nye nummeret av Jazznytt. Ingar Zach og Ivar Grydeland driver plateselskapet SOFA sammen med Karl Seglem, og spiller dessuten i grupper som Tri-Dim og No Spaghetti Edition, i tillegg til utstrakt samarbeid med folk som Derek Bailey, Tony Oxley og Thomas Lehn. Ballade har gleden av bringe videre et større utdrag av Jazznytts intervju med de to musikerne, ført i pennen av redaktør Jan Granlie.

Ivar Grydeland, Ingar Zach

Av Jan Granlie, redaktør i Jazznytt

En varm høstdag i fjor, under jazzfestivalen i Mulhouse, Frankrike kom undertegnede i snakk med en lidenskaplig jazzentusiast og platepusher fra Australia. Da han hørte at jeg kom fra Norge var hans første spørsmål: – Hva er det egentlig med dette SOFA-selskapet?

Jazznytt møter de to innehaverne av selskapet over en kaffe og en sandwich på en av Oslos «hippere» kaffebarer. Debatten starter raskt om Zachs t-skjorte med Abercrombie skrevet i oransje på blå bakgrunn over hele framsiden.

– Jeg har egentlig aldri likt John Abercormbie, sier gitaristen Grydeland. – Jeg hørte han på konsert for noen år siden som var ganske skuffende, men jeg har ei plate med han som jeg syntes var fin en gang.

De to idealistene, Ivar Grydeland og Ingar Zach, har drevet plateselskapet SOFA i drøyt tre år, uten å tjene ett rødt øre på virksomheten. I tillegg reiser de land og strand rundt med sin gitar og sine trommer i en rekke forskjellige improsammenhenger. Pr. i dag har de stått bak, ikke mindre enn ti produksjoner med musikk svært få andre selskaper ville ha utgitt. Og flere er på gang.

— Det er mye vi har lyst til å gi ut, sier Ingar. – Vi har mange prosjekter oppe i hodene våre som vi har lyst til å gjøre noe med, men om og når de kommer ut er en helt annen sak. Men det er dette som er selve drivkraften bak selskapet, sier de to. – Det er gøy å presentere musikk man liker overfor et publikum, og det er gøy å nå fram med det man har på hjertet, sier Ivar. – Å bringe fram nye musikere som kan gi lytteren et kick er et ønskemål. Se for eksempel på platen “16 pieces for organ” med organisten Nils Henrik Asheim. Det er ei plate som hadde vært vanskelig å få utgitt noe annet sted.

Avhengig av støtte
Plateselskapet jobber hele tiden med nye prosjekter, men man er prisgitt støtteordningene for å få råd til å gi det ut.

— Det er jo ingen penger i å drive et såpass spesielt, lite selskap, så vi er helt avhengige av støtte. Men det er artig å se platene i USA, Japan og på Platekompaniet og hos de andre store platekjedene, sier Ivar.

Det hele startet med at de to fikk lyst til å få utgitt noe av musikken sin på CD, og de innså raskt at skulle det bli aktuelt så måtte de gjøre det selv. De var heldige å få hjelp av Karl Seglem som hadde drevet NOR-CD på egen hånd i flere år allerede.

— Han har vært helt uvurderlig som støttespiller, spesielt på det administrative plan, sier Ingar. – Han ordnet med kontorplass, han hjalp oss med rutiner osv. i jobbingen med SOFA.

— Han har lært seg «gamet» gjennom de ti årene han har slitt og jobbet alene med NOR-CD, så han har vi mye å takke for.

— Vi visste jo knapt nok hva som teknisk måtte til før en CD var ferdig trykt osv, kommenterer Ivar. – Han har jo holdt på alene i ti år og når han begynte å prate med seg selv på kontoret innså han at han burde ha litt folk rundt seg på jobb.

— Hovedgrunnen til at vi startet var jo at vi ville gi ut vår egen musikk, konstaterer Ingar, og selvfølgelig andre musikere som holder på med samme uttrykk. Det er ikke så mange som holder på med det enda, men miljøet vokser og det ser veldig bra ut i Oslo. Det har skjedd utrolig fort fra vi starta opp, for noen få år siden, til i dag.

— Men det som er morsomt er at det ikke bare er i Oslo det gror, sier Ivar – De siste årene har det «tatt av» andre steder også. I Stavanger for eksempel – hvor alle kjenner til Frode Gjerstad som en erfaren herre innenfor denne musikken – er det mange unge som nå har begynt å interessere seg for denne musikken.. I Trondheim er det også et gryende miljø, så ja – det er absolutt ting som skjer rundt i landet.

Hele intervjuet kan du lese i det nye nummeret av Jazznytt, som er i salg denne uken. Hovedtemaet for denne utgaven er nettopp den norske impro-musikken, og bladet byr også på intervjuer og oppslag med bl.a. Maja Ratkje, Karl Seglem, Tonny Kluften, Fredrik Ljungkvist, Sten Sandell, Frode Gjerstad og Evan Parker. Om du ønsker å abonnere, finner du nærmere opplysninger på denne lenken.

Publisert:

Del: