av:

Publisert:

Del:

Hva skjer når kunsten blir en vare? Festivalen Audio Poverty utforsker denne og andre problemstillinger. Komponist Øyvind Torvund blir framført.

Øyvind Torvund 2007 - 5 (Foto: Stian Andersen)
Øyvind Torvund 2007 - 5 (Foto: Stian Andersen)

Musikken gjennomgår for tiden et verditap. Ikke bare i økonomisk forstand men også med tanke på at sosiale og estetiske strukturer i samfunnet endres, og påvirker måten vi lytter til, diskuterer og forholder oss til musikk.

Dette skriver festivalen Audio Poverty på sin hjemmeside. Gjennom helgen ønsker de å utforske konsekvenser av dette verditapet. Festivalen stiller blant annet spørsmål om musikernes forhold til det forsvinnende marked og om hva som skjer når musikkritikken forsvinner.

Den norske komponisten Øyvind Torvund er representert på festivalenmed urfremføringen av et nytt stykke i sin Bandrom-syklus.

”Bandrom Haus” er skrevet til Ensemble Zwischentöne, fiolinisten Anna Lindal og duo asamisimasa. Stykket består av 3 situasjoner for 9 musikere, på ulike scener i Haus der Kulturen der Welt.

Situasjon 1:
Komposisjon for duo asamisimasa: gitar, perkusjon, live-elektronikk og kassettspillere.

Situasjon 2:
Fiolinisten Anna Lindal lærer bort tre komposisjoner til ensemble Zwischentöne.

Situasjon 3:
Stykke for Lydskulptur og perkusjon, framført av Kurt König.

Stykket vil bli framført åtte ganger under Audio Poverty festivalen i Berlin 6-8 februar.

For mer informasjon se Haus der Kulturen der Welt og Audio Poverty sine hjemmesider.