Felespilleren Benedicte Maurseth overbeviste juryen med sin orginalitet og sin store formidlingsevne. Konkurransen er et samarbeid mellom Norsk folkemusikkformidling, Folkemusikkscena, Rikskonsertene og en rekke festivaler.

Benedicte Maurseth og Åse Kleveland (Foto: rikskonsertene.no)

— Jeg er så glad og overrasket, sier Benedicte Maurseth i en pressemelding.

Hun forteller at skuespilleren Hildegun Riise før konserten hjalp henne med å videreutvikle det sceniske uttrykket.

— Du må bruse på scenen, ikke presentere hverdagen for publikum, var rådet fra Riise.

Juryens leder, Åse Kleveland roste alle finalistene for deres høye musikalske nivå, deres personlige formidling og for de spennende konsertene de presenterte. Hun fortalte at juryen enstemmig valgte Benedicte for hun utviste stor orginalitet og svært god formidlingsevne.

Under konserten spilte Benedicte på fire feler, to av dem fra 1700-tallet og to ganske nye. Hun krydret også konserten ved tidvis å berike felespillet med sin sangstemme.

— Det ser kanskje ut til at jeg har vel mange feler med meg, men jeg sammenligner meg med en maler, og felene og deres ulike klanger utgjør min palett, fortalte Maurseth under konserten.

Hun avsluttet sitt bidrag i INTRO-folk konkurransen med en egen komposisjon. Stykket er basert på historien om hennes tippoldefar som lå på dødsleiet etter et langt og aktivt liv. Da fløy det en fugl gjennom det åpne vinduet i soverommet og satte seg på den gamle mannens skulder.

— Ja, du kommer vel for å ta farvel, du, sa tippeoldefaren til fuglen.

Dette i følge en pressemelding.

Publisert:

Del: